۲۷ اسفند ۱۳۹۱، ۷:۳۲

گردشگري در قم؛

روستاهای ییلاقی قم انتظار مسافران نوروزی را مي‌كشند

روستاهای ییلاقی قم انتظار مسافران نوروزی را مي‌كشند

قم - خبرگزاری مهر: بخش كهك يكي از مناطق كوهستاني واقع در جنوب استان قم است كه بسياري از روستاهاي ييلاقي استان در اين منطقه واقع هستند‏، روستاهايي كه به واسطه جاذبه هاي طبيعي گردشگري از زيباترين روستاهاي ايران به شمار مي روند.

به گزارش خبرنگار مهر، روزهاي آغازين سال همراه با تعطيلات چند روزه هميشه مجالي براي همراهي با خانواده و تمدد اعصاب را فراهم مي آورد و وقتي اين روزهاي تعطيل با مسافرتي توام شود‏، مي‌تواند خاطره‌اي زيبا را رقم بزند، خاطره‌اي كه تا مدت‌ها در ذهن باقي بماند و با مرور آن حس خوش سفر را دوباره در فرد زنده كند.

مراكز تاريخي و مذهبي در شهرهاي مختلف شايد به واسطه وجود امكانات بيشتر و دسترسي آسان به خدمات مقصد حجم بيشتري از سفرهاي نوروزي باشند اما در اين بين هستند افرادي كه طالب هواي پاك و طبيعت بكر روستا بوده و استفاده از آب و هواي خوش روستا را به هياهوي شهرها ترجيح می‌دهند.

اگر شما هم از آن دست گردشگران هستيد كه گشت و گذار توام با آرامش در روستاها را به شلوغي و ترافيك شهرهاي بزرگ ترجيح مي‌دهيد‏، فرصت ديدن از روستاهاي زيباي ییلاقی بخش كهك استان قم را در تعطیلات نوروز از دست ندهید.

بخش كهك با مركزيت شهر تازه تاسيس كهك در فاصله 30 كيلومتري از شهر قم، منطقه اي است كوهستاني كه بسياري از روستاهاي ييلاقي قم در آن واقع است. وجود باغ هاي زيبا، كوه هاي مرتفع و آب شيرين از ويژگي هايي است كه باعث شده گردشگران داخلي بسياري از شهر قم و حتي شهرهاي اطراف در روزهاي تعطيل به اين مکان دیدنی سفر كنند.

روستاهاي بالادست شهر كهك مانند فردو، وشنوه، كرمجگان، اول، خاوه، بيدهند و ... با هوايي دلپذير و باغ هايي سرسبز از زيباترين روستاهاي ايران به شمار مي‌روند. البته همه جذابيت‌هاي اين بخش در مناظر طبيعي گردشگري آن خلاصه نمي‌شود و به غير از مناطق ييلاقي زيبا، وجود آثار متنوع تاريخي و مذهبي در منطقه نشان از قدمت و پيشينه تاريخي و فرهنگي آن دارد.

خانه ملاصدرا، تپه تاريخي صرم، قلعه ساساني سيرو، محوطه باستاني شمشيرگاه، چاله غار وشنوه، ميل ميم، چهار طاقي كرمجگان، حمام روستاي قبادبزن، آب انبار كهك، آب انبار البرز و وجود مقبره مطهر شانزده امامزاده، بخشی از آثار متنوع و مكان هاي ديدني و مذهبي بخش كهك است كه پذيراي مهمانان نوروزي هستند.

خانه ملاصدرا

خانه تاریخی ملاصدرا متعلق به دوران سکونت 15 ساله محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی ملقب به صدرالمتالهین و معروف به ملاصدرا متولد به سال 979 یا 980 هجری قمری، از بزرگان فلاسفه و از بزرگترین دانشمندان جهان در حکمت الهی و سرآمد حکمای اسلامی است. این یادگاری بازمانده از دوران سکونت حکیم در قم، در منتهی الیه غرب روستای کهک در محله چال حمام واقع است.

دور تا دور آن را خانه های روستایی با بافت معماری مناطق گرمسیری احاطه کرده اند. نقشه اصلی بنا شبستانی است چلیپایی که گرداگرد آن چهارگوشه طبقه همکف و اول، حجره ها و اتاق باقی مانده بود و دو اتاق دیگر نیز طی تعمیرات سال 77 بازسازی شد. تزئینات بنا شامل گچبری های شبه سجاده ای و مشبک های گچی در نورگیرهاست. در قسمتی از خانه قنات نسبتا پرآبی وجود دارد که هم دوره و جزیی از مجموعه خانه ملاصدرا محسوب می شود.

تپه تاریخی صرم

تپه صرم در 14.5 کیلومتری جنوب شرق شهر قم و 15.5 کیلومتری شمال شرق شهرستان کهک، تپه ای است با 6 متر ارتفاع از سطح زمین های اطراف که در باستان شناسی های انجام شده مشخص شد این تپه طبیعی در طول عصر آهن به عنوان گورستان ساکنان مستقر در منطقه استفاده می شده است. در این تپه حدود صد گور کاوش و در مجموع 7 گونه معماری قبور با تنوع شیوه های تدفین در آن شناسایی شد.

اشیا سفالی همچون انواع ظروف لوله دار،لاوک ها، کاسه و... و اشیا فلزی از جمله زیورآلات و وسایل رزمی متنوعی در این گورستان مشاهده می شود که اشیای فلزی آن از فلزات مختلفی مثل نقره، آهن، مس و مفرغ ساخته شده اند.

محوطه باستانی شمشیرگاه

محوطه باستانی شمشیرگاه در جنوب شرقی روستای خورآباد و در شرق جاده آسفالته قم به کهک واقع شده است. رشته کوه های کم ارتفاع و موازی شمشیرگاه باعث شده تا محوطه استقراری در حدود 500 در 500 متر در بین شکاف این رشته کوه ها شکل بگیرد. بقایای معماری باقی مانده از این محوطه استقراری در عصر آهن به صورت معماری سنگی است.

شواهد و سفال های به دست آمده نشان می دهد شمشیرگاه از هزاره سوم تا اوایل هزاره اول ق. م مسکونی بوده است. در شمشیرگاه خانه ها را بیشتر از سنگ و خشت می ساختند و کف آن را با گچ اندود می کردند.

چاله غار

در حقیقت این غار بقایای معادن تاریخی مس است که بر اساس شواهد موجود استخراج مس از آنها به دوران پیش از تاریخ برمی گردد. این معادن در 60 کیلومتری جنوب شرقی شهر قم، و 27 کیلومتری جنوب شرقی کهک و در کوهستان اردهال در نزدیکی روستای وشنوه قرار دارند. در گذشته به جهت استخراج مس از این منطقه راهروهایی طولانی شکل گرفته که در حال حاضر در آنها آب تجمع یافته است. در ورودی غار نردبانی چوبی وجود دارد که می توان از آن برای ورود به غار استفاده است.

الهام رحیمی

کد خبر 2019554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha