۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۵۹

آموزش و پرورش در سالی که گذشت؛

رونمایی از کتابهای ششم ابتدایی/ تغییر کتابهای درسی تا 5 سال آینده

رونمایی از کتابهای ششم ابتدایی/ تغییر کتابهای درسی تا 5 سال آینده

پس از تصویب سند تحول بنیادین در سال 1390 و عزم راسخ وزیر آموزش و پرورش برای ایجاد پایه ششم ابتدایی، تلاشها برای تدوین محتوای کتابهای پایه ششم ابتدایی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آغاز شد و تیم پژوهشی با توجه به ضرورت ایجاد پایه ششم ابتدایی، کار خود را پس از تصویب سند تحول بنیادین در سال 1390 آغاز کردند تا کتابها به موقع در مهر ماه سال 91 در اختیار دانش اموزان قرار گیرد. تیمی که به زعم وزیر آموزش و پرورش با تلاش شبانه روزی موفق شدند کتابهای پایه جدیدالتاسیس ششم ابتدایی را تالیف کرده و از سوی دیگر محتوای کتابهای پایه دوم ابتدایی را در راستای تغییر محتوای کتابها، تغییر دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، کتابهای جدید پایه ششم ابتدایی  به رغم همه انتقادات وارده بر آن در 26 تیرماه سال گذشته از سوی رئیس جمهور و همزمان با برگزاری اجلاس روسای آموزش و پرورش در مرکز همایشهای رازی رونمایی شد.

رئیس جمهور در این مراسم به نیروی انتظامی توصیه کرد که به جای بستن سینماها و رستورانها را باید حق انتخاب به مردم داده شود. در کتاب های جدید باید آداب، رسوم، سنت ها، غذاهای ایرانی و فرهنگ بومی و ملی به دانش آموزان آموزش داده شود.

تغییر کتابهای درسی تا 5 سال آینده

همچنین در مراسم رونمایی از کتاب های پایه ششم و دوم ابتدایی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش از تغییر محتوای تمام کتاب های درسی تا 5 سال آینده خبر داده و گفته بود: تغییر کتابهای درسی باید بر اساس سند و نقشه باشد.

به اعتقاد محی الدین بهرام محمدیان کتابهای درسی تا پیش از انقلاب تغییرات زیادی داشته است اما همه این تغییرات بدون سند بوده که ارزش چندانی ندارد.در تحول کتابهای درسی که بر اساس برنامه درسی ملی صورت گرفته است تنها کلاس محیط یادگیری نبوده و کتابخانه ، نمازخانه ، آزمایشگاه نیز به عنوان محیط یادگیری تلقی می شوند.

به گفته او کتابهای جدید التالیف مسئله محور و پرسش مدار طراحی شده است و دیگر نمی توان گفت آموزش و پرورش یک نهاد صرفا حفظی برای دانش آموزان است.

وی ادامه داد: اکنون دانش آموزی، دانش آموز خوب تلقی می شود که پرسشهای مناسب داشته باشد نه اینکه جوابها را با حفظ کردن برای معلم تکرار کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش در تشریح نحوه تالیف کتب افزود: شورای برنامه ریزی درسی ابتدا نیازها را تبدیل به زبان برنامه کرده و سپس راهنمای برنامه تدوین می شود. پس از آن اعتباربخشی از سوی شورای برنامه ریزی، معلمان و دانش آموزان با حضور کارشناسان انجام می شود.

به گفته وی، در سالهای گذشته تغییر کتب یک سال به صورت آزمایشی انجام می شد اما با توجه به مصوبه شورای عالی آموزش و اینکه هر سال دو پایه کتاب هایش باید تغییر کند روند اعتباربخشی و برنامه ریزی و راهنمای برنامه به صورت همزمان انجام می گیرد.

کتابهایی که از مهر ماه سال گذشته در اختیار دانش  آموزان قرار گرفت همواره از انتقادات کارشناسان آموزشی در امان نماند و بسیاری از منتقدان از جمله حسین احمدی معتقد بود: "کتابهای پایه ششم ابتدایی عجولانه تدوین شده است. براساس روال گذشته باید کتابها ابتدا در چند مدرسه تدریس شود و پس از ایرادات گرفته شده و برطرف کردن آنها به شکل سراسری برای دانش آموزان تدریس شود."

اما وزیر آموزش و پرورش معتقد بود که تیم پژوهشی تالیف کتابها، پس از بحث و بررسیهای بسیار زیاد با کارشناسان آموزشی اقدام به تالیف کتاب ها کرده و دیگر نیازی به تدریس آزمایشی کتابها در تعداد محدودی مدرسه نیست.

البته با توجه به صحبتهای معلمان پایه ششم ابتدایی و همچنین ارزیابی های صورت گرفته از معلمان قرار است تغییراتی در محتوای کتابهای ششم ابتدایی برای سال تحصیلی 93-92 انجام گیرد و گویا این بار نیز باید حق را به منتقدان و دلسوزان آموزش و پرورش داد.

 

کد خبر 2020385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • elham-h ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
      0 0
      با سلام ممنون از سایت خوبتون سوالی داشتم که اگر جواب بدهید ممنون میشم ایا در سال 95-96 کتابهای درسی سال ششم تغییر خواهد کرد؟ دختری دارم که در حال حاضر کلاس 5 است و کتابهای انها امسال تغییر کرده است و می خواستم بدونم امسال هم کتابها تغییر میکند یا نه؟
    • کللاس پنجمی ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
      0 0
      ببخشید من یک سوال داشتم آیا کتاب های ششم سال 96-95 تغییر خواهد کرد . لطفا اطلاع دهید ممنون
    • کلاس پنجم ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      1 0
      کتاب های ششم تغییر می کنه یا نه
    • آموزگار ششم ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
      0 0
      سلام. می خواستم بدونم که آیا کتابهای ششم در سال تحصیلی96-95 تغییر خواهد کرد یا خیر؟
    • پنجمی هستم ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
      0 0
      ببخشید چه تغییراتی در کتاب ششم سال 96 مى افتد مشتاقانه منتظر جواب هستم
    • ششش ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
      0 0
      کتاب ششم تغییر میکند