۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۳۴

گزارش مهر/

شهمیرزاد نگين زمردين بر حلقه انگشترى شهرهاى حاشيه کوير مرکزى

شهمیرزاد نگين زمردين بر حلقه انگشترى شهرهاى حاشيه کوير مرکزى

مهدیشهر-خبرگزاری مهر: شهمیرزاد به دلیل ویژگی های منحصر به فرد طبیعی وآب و هوای مناسب و مناظر زیبا به بهشت کوير و نگين زمردين بر حلقه انگشترى شهرهاى حاشيه کوير مرکزى ايران تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهمیرزاد به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود، در سال 86 به استناد ماده هشت قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، طی دور اول سفر هیئت دولت به استان سمنان بعنوان شهر نمونه گردشگری بین المللی انتخاب و به تصویب هئیت محترم دولت رسید.

شهمیرزاد، زیبای خفته بر دامنه های جنوبی البرز میانی

شهر نمونه گردشگری بین اللملی، منطق رودبارک، چاشم و پرور در بخش شهمیرزاد به عنوان مناطق نمونه گردشگری محلی و ملی به تصویب هئیت دولت رسیده اند.

شهمیرزاد، این زیبای خفته بر دامنه های جنوبی البرز میانی، در طول حیات پرفراز و نشیب خود، زمانی در اوج اقتدار و در هنگامه ای دیگر، سخت ترین دوران حیات خویش را تجربه کرد.

شهميرزاد از توابع شهرستان مهدیشهر در شمال شهر سمنان مرکز استان واقع شده است و پس از 20 دقيقه طي مسير و برانداز مناظر سبز و زيباي کوهستاني، اين شهر با طبيعت بکر و ناشناخته و البته زيبايش در برابر مسافران قرار مي گيرد.

اختلاف ارتفاع بيش از هزار متر در سمنان و شهميرزاد از سطح دريا

اين شهر از طبيعتي زيبا و پوشش گياهي سرسبز تشکيل شده و ميانگين دماي ساليانه آن 11 درجه سانتيگراد است که بين 16 درجه زير صفر سردترين و 34 درجه بالاي صفر در گرمترين ماه سال متغير است اختلاف ارتفاع سمنان و شهميرزاد از سطح دريا بيش از هزار متر است و اين امر از عجايب طبيعت استان سمنان به شمار می آید که در فاصله 20 کيلومتري تا اين اندازه اختلاف دما وجود دارد، بر همين اساس بي جهت نيست که شهميرزاد را بهشت کوير نيز ناميده اند.

منطقه حفاظت شده پرور زیستگاه وحوش متنوع است که علاقمندان به طبیعت را به تماشا دعوت می کند که در فصول مجاز از سال علاقمند به شکار است.

از اين شهر دو راه ارتباطي 170 کيلومتري به ساري و 55 کيلومتري به دو آب در استان مازندران وجود دارد.

مرتفع ترین قله بخش شهمیرزاد قله نیزوا با ارتفاع سه هزار و 810 متر که در دهستان چاشم قرار دارد است.

جوشش چشمه هاي بي نظير از ديواره هاي البرز در شهمیرزاد

چشمه هاي بي نظير شهمیرزاد که از ديواره هاي البرز جوشیده و جاري مي شود از بهترين آبهاي معدني به حساب مي آيد.

در بخش شمالي شهر، پيست اسکي جاذبه هاي زمستاني اين شهر را نمايان مي سازد و زمستان اين شهر نيز گردشگران زيادي را براي ورزش هاي مفرح زمستاني به سوي خود مي کشد.

شهميرزاد، بهشت کوير و نگين زمردين بر حلقه انگشترى شهرهاى حاشيه کوير مرکزى ايران است.

باغ هاي منطقه کوهستاني شهميرزاد، يکي از منابع مهم درآمد مردم است.

روزهای تعطیل هفته و در تابستان های گرم، هنگامی که تن خسته است و روح افسرده، مسافران از شهرهای دور و نزدیک به این مامن سرسبز پناه می آورند و خود را در آغوش پرمهر این شهر زیبا رها می سازند.

به راستی که شهمیرزاد هم یکی از جلوه های طبیعت خرم و باصفا و سرسبز ایران است شهری که کویر را زینت می بخشد و روح های خسته از آن را به میهمانی آب و سبزه و  طراوت و گل دعوت می کند.

شیر قلعه شهمیرزاد

از گذشته بسیار دور دامنه رشته کوه های البرز، بناهایی چون دژ، قلعه در ارتباط با مسائل سیاسی و نظامی ایجاد شده اند که قرون سوم الی هفتم هجری دوره شکوفایی اینگونه بناها است.

به وجود آمدن نهضت های گوناگون چون اسماعیلیان باعث بوجود آمدن بسیاری از دژها یا قلعه ها شده است. شیر قلعه شهمیرزاد در دو کیلومتری شمال غربی شهمیرزاد و در کنار دره ای زیبا و سرسبز و خرم شیخ چشمه سر وبر فراز کوهی نسبتا بلند واقع شده که از سه طرف به پرتگاه خطر ناکی مشرف است.

ضخمامت دیواره قلعه نیم متر و برج هایی مدور به منظور دیده بانی در اطراف قلعه و بر روی دیواره ها ساخته شده اند که قطر این برج ها به دو متر می رسد.

قلعه دارای هفت برج بوده (در سمت شمال و شرق چهار برج ودر سمت غرب ۳ برج ) که در سمت جنوب (دقیقا جنوب شرقی) درب ورودی قلعه به ارتفاع تقریبی ۱٫۵ متر قرار دارد و دارای سقفی هلالی است در سمت غربی قلعه نیز درب دیگری به ارتفاع تقریبی دو متر دیده می شود.

نکته قابل توجه این است که با وجود صخره های سخت و صعب العبور در کنار درب های ورودی قلعه و مشکلات عبور و مرور مسلما فقط افراد قادر بودند داخل قلعه مزبور شده و چهار پایان باید در خارج از قلعه نگهداری می شدند.

 این مساله از لحاظ ایمنی به نفع افراد قلعه نبوده و مصلحت نیز چنین اقتضا نمی کرد و گمان بر آن است که با تخریب قلعه وضعیت دربهای قلعه و راه های ورودی آن نیز تغییر یافته باشد.

در حال حاضر از دیواره های اصلی قلعه دیواره غربی و شمال غربی آن سالم مانده و دیواره های شمالی و شرقی آن نیمه ویران است.

در ساختمان دژ شیر قلعه از سنگهای صخره ای همان کوه و ساروج استفاده شده و به علت آنکه بخش داخلی قلعه ویران است نمی توان به درستی از نقشه ی آن آگاه شد ولی در ضلع جنوبی آن آثار اتاق کوچکی به چشم می خورد. درب ورودی قلعه از سمت جنوبی که امروز به صورت یک مدخل بسیار کوتاه و تنگ و صعب العبور است از قطعه سنگ های صاف و کوچک ساخته شده به طوری که برای ورود و خروج از آن باید بدن را تا کمر خم کرد.

در پایین کوهی که دژ شیر قلعه بر بالای آن ساخته شده در کنار رود شیخ چشمه اتاقکی مدور با مصالحی نظیر مصالح به کار رفته در ساختمان قلعه ساخته شده که به احتمال زیاد محلی جهت برداشت آب و انتقال آن به قلعه بوده و این اتاقک را به قلعه مرتبط می ساخته است.

این قلعه براساس مطالعات باستان شناسی دارای زیر ساخت دوره اشکانی و ساسانی است که در دوران اسلامی به عنوان یکی از پناهگاه های مستحکم اسپهبدان طبرستان و براساس اسناد تاریخی مورد استفاده اسماعلیان قرار گرفته است.

این قلعه دارای هفت برج دفاعی و تقویتی بوده که در کنار قلعه شیخی شهمیرزاد و قلعه ساروی بزرگ وکوچک سمنان از مهمترین قلاع ایالت قومس بوده است.

شهمیرزاد قطب مهم گردوی دنیا

یکی از شاخص های کشاورزی و گردشگری شهمیرزاد کشت و صنعت این شهر است که به عنوان بزرگترین باغ گردوی جهان محسوب می شود.

در شهمیرزاد درختان کهن که سن برخی ازآنها 500 تا 700 سال تخمین زده می شود بصورت خوشه ای محصول می دهد.

درختان گردو در این شهر که در گذشته به میخ طلا شهرت داشتند همانند درخت نخل دارای شناسنامه و سند مالکیت جداگانه هستند و مهریه بسیاری از زنان نیز بوده است.

گردو نخستین گزینه باغداری در این شهر محسوب می شود و باغ های گردوی این شهر یکی از مرغوب ترین گردوهای دنیا را در خود جای داده است.

منطقه شهمیرزاد به عنوان قطب مهم گردوی دنیا شناخته شده است.

این محصول مهمترین محصول منحصر به فردی است که جنبه صادراتی دارد ومنبع درآمد شهمیرزاد به شمار می رود.

ارتفاع برخی از درختان گردوی شهمیرزاد به 40 متر می رسد.

درخت گردوی معروف به کمان رستم با بیش از 13 قرن عمر در شهمیرزاد یکی از زیباترین مناظر طبیعی استان سمنان برای جهان گردان وگردشگران است.

این درخت در فهرست ثبت آثار تاریخی و ملی ایران به تائید رسیده است.

باغ بزرگ گردوی جهان با حدود ۷۰۰ هکتار مساحت، در شرق شهر شهمیرزاد قرار دارد و در طراحی و بهره برداری آن جدیدترین تکنولوژی های روز جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

با به ثمر نشستن کامل این مجموعه کشاورزی، مهدیشهر به یکی از بزرگترین قطبهای صادر کننده گردو در کشور تبدیل خواهد شد.

باغ گردوی شهمیرزاد از سوی سازمان فائو (سازمان خواروبار جهانی) به عنوان یکی از بزرگترین باغ های گردوی متمرکز جهان معرفی شده است.

در حال حاضر این باغ بزرگ بوسیله سیستم آبیاری قطره ای اداره می شود و منابع ذخیره آبی سه بند خاکی بنام سد شهید کیانی با ظرفیت 450 هزار متر مکعب، سد کوثر با ظرفیت 700 هزار متر مکعب و مخزن شماره سه با ظرفیت یکصد هزار متر مکعب است که این سه سد زیبا در این باغ گردو از دیگر جاذبه های کشت و صنعت شهمیرزاد است.

 این باغ زیبا در حاشیه جاده مهدیشهر – ساری قرار گرفته است.

آلوی شهمیرزاد

سایه درختان آلو و زیبایی آنها در فصل بهار به هنگام شکفتن در کوچه باغ ها این منطقه چشم هر مسافر تازه وارد را به خود جلب می نماید.

آلو از دیگر محصولات اصلی شهمیرزاد است که مهمترین محصول باغی بعد از گردو محسوب می شود.

پیست اسکی

در بخش شمالی شهر، پیست اسکی جاذبه های زمستانی این شهر را نمایان می سازد.

شهمیرزاد شهر نمونه گردشگری بین المللی است که جاذبه های آن منحصر به فصل بهار و تابستان نیست و چند سالی جاذبه های گردشگری زمستانی این شهر نیز گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب کرده است.

کد خبر 2021469

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha