۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۲۱

نعمتی نیا خبر داد:

بازدید 60 هزار نفر از قلعه فلک الافلاک/ استقبال امسال بی نظیر بوده است

 بازدید 60 هزار نفر از قلعه فلک الافلاک/ استقبال امسال بی نظیر بوده است

خرم آباد - خبرگزاری مهر: سرپرست قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد از بازدید 60 هزار نفر از این بنای باستانی خبر داد.

مسعود نعمتی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند بازدید ها از قلعه تاریخی فلک الافلاک اظهار داشت: طی تعطیلات نوروزی امسال بازدید ها از این بنای تاریخی بی نظیر بوده است.

وی با اشاره به تشکیل صف های طولانی برای بازدید از قلعه فلک الافلاک عنوان کرد: تعداد نیروهای در نظر گرفته شده برای بلیت فروشی در ورودی قلعه امسال سه برابر شده ولی همچنان شاهد تشکیل صفوف طولانی بازدیدکنندگان در ورودی قلعه هستیم.

سرپرست قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای افزایش بازدید ها از قلعه طی امسال عنوان کرد: نورپردازی قلعه فلک الافلاک و ساماندهی موزه های مردم شناسی و باستان شناسی از جمله این فعالیت ها بوده است.

نعمتی نیا همچنین نمایش اشیاء بی نظیر غار کلماکره و گچ بری های کشف شده از محوطه تاریخی سیمره را از دیگر تغییرات انجام شده در موزه باستان شناسی قلعه فلک الافلاک طی نوروز امسال عنوان کرد.

وی یادآور شد: با توجه به آخرین آمار گردآوری شده تعداد بازدیدها از قلعه فلک الافلاک از ابتدای نوروز تاکنون به نزدیک به 60 هزار نفر رسیده است.

بنابراین گزارش قلعه فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل بوده است.

ارتفاع بلندترین دیوار این قلعه سترگ و باشکوه تا سطح تپه پنج متر و 22 سانتیمتر و مساحت کلی آن پنج هزار و 300 متر مربع و پلان بنای این قلعه تاریخی به صورت هشت ضلعی نامنظم است.

زیبایی و معماری شگفت انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیکی خود در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه در آمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم آباد این قلعه نیز بنام خرم آباد معروف شد و احتمالا نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این قلعه در برخی منابع به نامهای "شاپور خواست"، سابر خواست" و "فلک الافلاک" نامگذاری شده است. در مجاور این قلعه باستانی چشمه پرآب نیز وجود دارد که زیبایی خیره کننده ای را به این بنای باستانی بخشیده است

کد خبر 2023504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha