۲۵ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳

جزئیات واگذاری سهام عدالت به 3.3 میلیون کارگر/ ثبت‌نام جدید متوقف شد

جزئیات واگذاری سهام عدالت به 3.3 میلیون کارگر/ ثبت‌نام جدید متوقف شد

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: طبق بسته جدید وزارت تعاون، کار و رفاه واگذاری سهام عدالت به 3 میلیون و 336 هزار کارگر تا پایان سال 94 برنامه ریزی شد؛ با این حال هیچگونه ثبت نام دیگری تا پایان برنامه برای شناسایی کارگران باقیمانده پیش بینی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، واگذاری سهام عدالت به کارگران به عنوان آخرین گروه باقیمانده از دهکهای اجتماعی واجد دریافت سهام عدالت در یکی دو سال اخیر در جامعه کارگری کشور مطرح و دنبال می شود. در واپسین روزهای سال 89 سامانه ثبت نام از کارگران متقاضی دریافت سهام عدالت، توانستند با مراجعه به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست های خود را به ثبت برسانند.

هرچند نمایندگان کارگران بر نحوه توزیع سهام عدالت در بین اقشار مختلف جامعه انتقادهای فراوانی را مبنی بر اینکه اگر قرار بود عدالتی نیز در جامعه تقسیم شود، کارگران باید جزو اولین گروه های واجد شرایط قرار می گرفتند داشتند؛ اما در نهایت با دستورات چندباره رئیس جمهور و پیش بینی های مازاد بر برنامه اولیه واگذاری سهام عدالت، ثبت نام از بیش از 3 میلیون کارگر متقاضی سهام عدالت انجام شد.

در زمان راه اندازی سایت ثبت نام از کارگران متقاضی سهام عدالت نیز اعلام شده بود که کارگران در 2 مرحله و در 4 گروه برای ثبت نام دریافت سهام عدالت برنامه ریزی شده اند به نحوی که ابتدا کارگران فصلی و ساختمانی و سپس کارگران قراردادی و رسمی باید در سایت ثبت نام کرده و پرونده تقاضای آنان وارد مراحل بررسی و سپس واگذاری سهام عدالت شود.

با این حال چند ماه پس از بازگشایی سایت ثبت نامی در سال 90 و ارسال بیش از 3 میلیون تقاضا از سوی کارگران متقاضی دریافت سهام عدالت، به دلیل آنچه که از آن به عنوان توقف موقتی سایت ثبت نامی برای بررسی پرونده های رسیده نام برده شد، سایت تا به امروز بسته و امکان ثبت نام متقاضیان باقیمانده و گروه های کارگران قراردادی و رسمی به وجود نیامد.

در سال گذشته نیز سازمان خصوصی سازی از بررسی پرونده بیش از 3 میلیون کارگر متقاضی دریافت سهام عدالت و پذیرش بیش از 2 میلیون و 600 هزار تقاضا خبر داده بود و عنوان شد که بزودی مراحل تکمیل پرونده ها و واگذاری سهام عدالت کارگران پذیرفته شده فراهم می شود.

اما رئیس سازمان خصوصی سازی در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد که برای فراهم شدن امکان واگذاری سهام عدالت کارگران ابتدا باید دولت یک دهک جدید را به عنوان دریافت کنندگان سهام عدالت بپذیرد و سپس شرکت هایی نیز برای واگذاری سهام مشخص شود، آنگاه می توان کار واگذاری سهام عدالت را انجام داد.

به تازگی در قالب بسته اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا پایان برنامه پنجم توسعه اعلام شده است که این وزارتخانه باید نسبت به شناسایی و ثبت نام کارگران جهت بهره مندی از سهام عدالت اقدام کند و در این رابطه تا پایان سال 94 جمعا به تعداد 3 میلیون و 336 هزار و 684 نفر را برای دریافت سهام عدالت ساماندهی کند.

با این حال، تنها آماری که در این بخش وجود دارد مربوط به ثبت نام های سال 90 است که طی آن سامانه ثبت نامی راه اندازی و کار شناسایی کارگران فاقد سهام عدالت آغاز شده بود. هرچند طبق برنامه قرار است بیش از 3 میلیون و 300 هزار کارگر از سهام عدالت بهره مند شوند، اما برای سال های 92، 93 و 94 هیچگونه برنامه جدیدی جهت ثبت نام های جدید پیش بینی نشده است و قرار است پرونده سهام عدالت کارگران با همان یکبار ثبت نام سال 90 بسته شود.

کد خبر 2030310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha