۲۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۷:۲۷

حقیقت پور:

اشاعه ایران هراسی در آذربایجان/ ارسال 9 نامه پارلمانی به باکو

اشاعه ایران هراسی در آذربایجان/ ارسال 9 نامه پارلمانی به باکو

اردبیل – خبرگزاری مهر: نائب رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری همایش ضد ایرانی اخیر در کشور جمهوری آذربایجان با عنوان اتحاد آذریهای ایران با کشور آذربایجان گفت: با این اقدامات تلاش می شود به ایران هراسی در کشور جمهوری آذربایجان دامن زده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور حقیقت پور بعد از ظهر چهارشنبه در همایش سیاسی "ناگفته های شنیدنی" در اردبیل اضافه کرد: این موج مصنوعی به منظور جلوگیری از گرایش بین شمال و جنوب و 17 شهر قفقاز به ایران ایجاد شده تا مردم به جمهوری اسلامی سوق پیدا نکنند.

وی با اشاره به موج گرایش مردم کشورهای منطقه قفقاز به ایران یادآور شد: در حالی که 20 درصد از خاک جمهوری آذربایجان با یک میلیون جمعیت در اختیار ارمنستان قرار دارد، طرح الحاق آذریهای ایران با آذربایجان مطرح می شود که ادعای بیهوده و تنها برای تحریک حس ناسیونالیستی است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: اینکه چرا اینگونه اتفاقات در این کشور می افتد نیاز به ریشه یابی و کارشناسی است، اما آن چه که مسلم است در طول تاریخ شمال رودخانه ارس آذربایجان نبوده است.

وی با بیان اینکه این حس و ادعاها در حالی مطرح می شود که در عمل چیزی برای همگرایی بین دو ملت نمی بینیم و آذری ها از روابط اقتصادی و سیاسی با کشورمان گریزان هستند، یادآور شد: ایران ویزا را به صورت یک طرفه برای اتباع این کشور حذف کرد، اما آنها این کار را نکردند.

حقیقت پور با اشاره به عدم اجازه و موافقت دولت آذربایجان برای گشایش بازارچه مرزی نمین، گرمی و اصلاندور با وجود موافقت اولیه و سنگ اندازی در این خصوص این پرسش را مطرح کرد که اگر این کشور ادعای واقعی در خصوص همبستگی ملی براساس اصول مشترک و اساسی دارد، چرا روابط و سطح اقتصادی خود را با کشورمان ارتقا نمی دهد.

وی با اشاره به ارسال 9 نامه پارلمانی به مجلس این کشور در خصوص مسایل پیش آمده و مطرح شده متذکر شد: تاکنون جواب منطقی به سئوالاتی که در این نامه ها طرح شده پاسخ داده نشده است و تنها خواسته آنها حمایت از تیم تراکتورسازی و یا طرح مسائلی مربوط به زبان مادری و... است که براساس تمایلات سیاسی ابراز می شود.

حقیقت پور با اشاره به بحث پان ترکیسم و پان آذریسم در منطقه تاکید کرد: هم اکنون کلنی های پان ترکیسم در ترکیه در حال تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری است، البته پان ترکیسم با پان آذریسم تفاوت دارد و پان آذریسم توسط ساواتی ها در باکو تشکیل شده که هدف آن تحریک قومیت های ایرانی و الحاق آذربایجان ایران به باکو است.

وی ریشه پیدایش این سناریو را مربوط به سیاست های روس ها عنوان کرد و افزود: روس ها این هدف را داشتند که با طرح این مسئله آذربایجان را به آذربایجان ایران الحاق، سپس از طریق کردستان ایران به کردستان عراق و در نهایت به فاو و آبهای گرم دسترسی داشته باشند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت مجلس با بیان اینکه موج پان آذریسم با شعارهایی نظیر عدم تحرک فرهنگی، فشارهای سیاسی و اجتماعی به آذری های ایران وارد جامعه می شود، عنوان کرد: باید در مقابل این موج اقدامات زیربنایی فکری، فرهنگی و ... داشته و روشنگری شود.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان از ترس همبستگی ملت خود با مردم ایران بحث الحاق و جدایی را مطرح کرده اند، بیان داشت: حاکمیت این کشور می داند که اگر ملت آن از زیر فشار استبدادی خارج شود بی شک به سمت ایران گرایش خواهند داشت چنانچه الان دارند.

کد خبر 2030351

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha