۲۷ فروردین ۱۳۹۲، ۲۳:۲۱

گزارش خبرنگار اعزامی مهر به سراوان/

زندگی عادی در سراوان ادامه دارد/ حضور فعال امدادگران در مناطق زلزله زده

زندگی عادی در سراوان ادامه دارد/ حضور فعال امدادگران در مناطق زلزله زده

هر چند ساعاتی قبل زمین لرزه ای 7.5 ریشتری سروان را تکان داد که شدیدترین زمین لرزه نیم قرن اخیر ایران نام گرفت اما نه تنها خسارت جانی از بروز این زمین لرزه برجای نمانده است بلکه مردم این شهر همزمان با فرا رسیدن شب لحظات پس از زمین لرزه را با آرامش کامل سپری می کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به سراوان، بزرگترین زمین لرزه نیم قرن اخیر ایران ساعاتی قبل بخش گشت در شهرستان سراوان در جنوب شرق کشور و در نزدیکی آتش فشان نیمه فعال تفتان را لرزاند، هر چند نام زمین لرزه 7.5 ریشتری انتظار تلفات گسترده جانی و مالی را به همراه داشت اما در نهایت حیرت، این زمین لرزه تنها موجب ریزش چند دیوار فرسوده در سراوان شد و در گشت که مرکز این زمین لرزه بود نیز تنها چند نفر زخمی شدند که بسیاری از آنها سرپایی درمان و به خانه هایشان بازگشتند.

شهر کوهستانی سراوان پس از گذشت قریب شش ساعت از زمین لرزه آرام است و سراوانی ها از هیجان زمین لرزه با یکدیگر سخن می گویند و اینکه چگونه زمین لرزه ای به این بزرگی که نزدیک به 20 ثانیه طول کشیده است را پشت سرگذاشته اند.

آرامش پس از زلزله در گشت

دقایقی قبل خبرنگار مهر به همراه اکیپ امداد هوایی هلال احمر استان کرمان وارد مرکز زمین لرزه در منطقه گشت شد و لحظاتی را با آرامش پس از زمین لرزه مردمان شهر سپری کرد.

بنا بر مشاهدات خبرنگار مهر زمین لرزه بزرگ جنوب شرق کشور نه تنها هیچ گونه خسارتی در سراوان و گشت به همراه نداشته است بلکه به بسیاری از ساختمانهای این شهر نیز کوچکترین آسیبی وارد نکرده تنها چیزی که از زمین لرزه در این شهر به جای مانده است آتش هایی است که سراوانیها برپا کرده اند و دور آن از خاطرات نخستین تجربه زلزله زندگیشان می گویند.

نکته جالب توجه اینکه بسیاری از مردمان سراوان حتی کهنسالان تجربه زمین لرزه را نداشته اند و این زلزله را نخستین زمین لرزه عمرشان می دانند و با هیجان فراوان از تجربه شان از زمین لرزه می گویند.

از سوی دیگر نیروهای امدادی از استانهای معین به صورت گسترده در خیابانهای سراوان حضور دارند و خودروهای امدادی نیز در سطح شهر حضور فعال دارند مسئولان هلال احمر از ارزیابی 40 روستای محدوده زمین لرزه سراوان می گویند و اینکه تنها چند دیوار از سازه های غیر مقاوم فرو ریخته اند.

امدادگران از استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی در منطقه حضور دارند و نیروهای امدادی از اصفهان، خراسان رضوی و خراسان شمالی نیز در حال رسیدن به منطقه زلزله زده هستند اما هیچ جایی برای امدادرسانی وجود ندارد.

اردوگاههای که پس از زلزله خالی مانده اند

هر چند در "گشت" اردوگاهی با صدها چادر برپا شده است اما کمتر کسی از ساکنان گشت در این اردوگاه حضور دارد و در سراوان نیز به خصوص در پارکها و فضاهای باز اردوگاههای اسکان موقت احداث شده است و نیروهای امدادی هلال احمر برای خدمات رسانی به مردم آماده اند و حتی با غذا و امکانات از مردم استقبال می کنند اما گویی مردم زمین لرزه 7.5 ریشتری را جدی نگرفته اند و هر چه از زمین لرزه می گذرند گویی زمین لرزه را بیشتر فراموش می کنند و بسیاری در خانه هایشان حضور یافته اند.

از شایعات داغ تا آرامش شهر

برخی از افراد نیز که در سال 82 برای امداد رسانی به زلزله زدگان بم به این منطقه رفته اند از خاطرات دهشتبارشان از این زمین لرزه می گویند و سعی می کنند نخستین شب بعد از زمین لرزه را چادرهای هلال احمر و یا چادرهای مسافرتی بگذارنند.

بازار شایعات نیز در چنین شرایطی در مناطق زلزله زده داغ است از احتمال فعال شدن کوه آتش فشانی تفتان گرفته تا امکان بروز پس لرزه های شدید در شب جاری اما گویی این شایعات نیز نتوانسته است آرامش مردمان نجیب سراوان را از بین ببرد.

بسیاری از مردمان سراوان پس از نماز آیات نماز شکر به جای آورده اند و با برپایی مراسمهای شکر گزاری هر چند به صورت خانوادگی از اینکه زمین لرزه 7.5 ریشتری به خانواده شان آسیبی نزده است خدا شکر می گویند.

هر چند که بنا به شواهد در مرکز زمین لرزه تنها بیابان بوده است و کویر و حداکثر چادرهایی از عشایر مرز نشین اما شهر سراوان با هزاران نفر جمعیتش اکنون شکر گزار است که همچنان سرپا ایستاده است و نفس می کشد.

کد خبر 2034159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha