۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۱۹

مادري چيست و مادر كيست؟

مادري چيست و مادر كيست؟

مادر داراي محبتي است بلاشرط، محبتي توام با دخالت احساس و گاهي بدون دخالت عقل، با شدت و قوتي فوق العاده كه از مهمترين جلوه هاي حياتي بشر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، درجه رغبت و علاقه نسبت به فرزند و نوع رفتار مادري در همه جوامع بشري يكسان نيست، ولي مشتركاتي در بين آنها وجود دارد كه کمترین آن زمينه فطري قابليت انجام وظايف مادري در زنان است. خداوند ميل فطري در پرورش كودك را در نهاد مادران به وديعه نهاده و اين ميل و رغبت در سنين بلوغ آشكار و در دوران حمل به عالي ترين مرحله تجلي خود مي رسد.

مادر كسي است كه امر پرورش فرزندان را در دوران حمل و پس از آن بر عهده دارد و در انجام اين و ظيفه بدون هيچ چشمداشت مادي و يا معنوي كوشاست. مراقبت هاي دوران كودكي، شب زنده داري ها و بيداري هاي او به خاطر فرزند به این دلیل نيست كه اين كودك روزي رشد كند و زير بازوي او را بگيرد. او چه بسيار از اوقات كه جان خود را صرفا به خاطر طفل به خطر مي اندازد و جز خير و خوشي او نمي طلبد. بر اين اساس مي توان گفت مادر فرشته اي است آسماني كه در عالم بشري با جسم عاريتي زندگي مي كند و داراي تجلي مهر وعطوفت، و قدس و صفاي ملكوتي است.

مادري حلتي است كه صفات عالي جمال را در پرورش فرزند مي داند و در اين راه از همه زمينه ها و امكانات شخصي گذشت مي كند و از هرگونه آسايش و لذتي صرف نظر كرده و در طريق وصول به هدف حمايت از فرزند، زشت و زيبا را از هم باز نمي شناسد.

مادري فضيلتي است ملكوتي ناشي از عالم قدس كه در وجود انسان خاكي تجلي مي كند و در آن صراحت و صداقت، مهر و صفا، عدل و تقوا به عاليترين وجه خود عيان مي شود و در راه خير و سعادت فرزند بدرقه مي شود. مادري هنري است ظريف، توام با ريزه كاري هاي بسيار كه اعمال آن در طول زمان آن را دقيق تر و تخصصي تر مي كند و شاهكار عملي اين هنر فرزندي است نيكو پرورش يافته، نيكوكار و با تقوا كه در مسير حق گام بر مي دارد.

مادري فني است عميق همراه با مباني دقيق كه در درون زن خانه دارد و روز به روز به سوي كمال و تخصص مي رود و اعمال اين تخصص بدون هيچ گونه چشمداشت است. فني است كه غفلت و اشتباه در آن موجب تباهي نسل و فساد جامعه مي گردد و مراقب از آن جامعه اي خيرخواه و متكامل پديد مي آورد.

اين كه مادري را فن ذكر كرديم به این دلیل است كه كار او پرورش كودك، انسان سازي، تربيت وتحويلدرست کودک به جامعه، ساختن الگوهاي اخلاق و انسانيت، ايجاد جامعه صالح فردا و گرداندن اجتماع و سر وسامان دادن آن است و انجام اين برنامه از عهده هر کس بر نمي آيد.

مادر داراي محبتي است بلاشرط، محبتي توام با دخالت احساس و گاهي بدون دخالت عقل، با شدت و قوتي فوق العاده كه از مهمترين جلوه هاي حياتي بشر است. مادري فداكاري و گذشت است و اين فداكاري از مظاهر برجسته شرف مادري است كه در آن گذشت از خود و رسيدن به ديگري مطرح است. حقيقت زندگي او عشق ورزيدن، دوست داشتن، ناديده گرفتن و گذشت كردن و فداكاري است.

مادري تنها به پذيرش رنج دوران حمل و زادن و بدنيا آوردن نيست. كودك را با شير دادن از طريق خود و پستانك نيست. مادري تنها قنداق كردن و پوشيدن طفل نيست، بلكه پروراندن آن به معناي علمي كلمه است. اساس كار مادري لااقل از لحظه حمل تا پايان دوره اساسي تربيت ادامه دارد و در اين مدت مسئول پرورش جسمي، عقلي، رشد عاطفي، اخلاقي و بالاخره انسان سازي است و بايد آگاهي به مسائل اجتماعي، رواني، تربيتي، بهداشتي داشته باشد و در اجراي آنها كوشا باشد.

مادر شدن از اين باب مشكل است كه مسئوليتي در قبال خود، شوهر، فرزند، جامعه و پروردگار است و در برابر اين وظايف مورد بازخواست قرار مي گيرد او پيش از اينكه اقدام به ساختن ديگران كند بايد خود را بپروراند و بسازد و اين كاري آسان نيست.

کد خبر 2043787

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • شکیلاعبداللهی ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
      2 6
      به نظر من اصلا این طور نیست زیرا مادر من خیلی بداست
    • swan ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
      4 2
      دوست عزیز این نظر مختص شماس و قطعا افراد مختلف نظرهایک مختلفی هم دارند .
    • آسیه امیدی ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
      3 4
      به نظر من بهترین مخلوق خداوند بزرگ مادر است .دوستت دارم مادرم .
    • سحر ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
      5 3
      مامان کاش با من مهربون بودی، کاش واقعا مادر بودی
    • ناشناس ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
      3 0
      به نظر من این مقاله بسیار احساسی و سطحی به موضوع مادر و حس مادری پرداخته . فقط کافیه چشمامونو باز کنیم تا مادر هایی رو اطرافمون در جامعه خودمون ببینیم که بین منافع خودشون و بچشون اولی رو انتخاب میکنن و در شرایط سخت بدون ذره ای تردید بچشونو قربانی خودشون یا خواسته هاشون میکنن.پس لطفا از هیچکس و هیچ چیز (بت) نسازین حتی از مادر .
    • ناشناس ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
      1 5
      من این حرف هارو فقط تو اینترنت و احادیث شنیدم ولی چیزی که خودم دیدم این بود که این به اصطلاح مادر در شش ماهگی بچه اش را ول کند و برود و من با ۲۳ سال سن حسرت محبت مادر را داشته باشم و اون مادر به چیزی غیر از منافع شخصی خود فکر نکرد و اینده بچه اش اندازه سر سوزن هم براش مهم نبود .فقط منتظر روزی هستم که عدالت خدا رو ببینم و ببینم که تقاصش کارش را پس میدهد.
    • صدف ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      5 3
      پدر سه نقطه دارد. پسرهم سه نقطه دارد. دختر هم سه نقطه دارد. اما مادر هیچ نقطه ای ندارد چون نقطه نقطه ی وجودش را وقف خانواده اش کرده است...
    • هیچکس ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
      2 1
      مادری که من دیدم همه چیز ش من تمام زندگی اش من هستم وبه داشتن همچین مادری از خدا ممنونم