۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۵۹

مهر گزارش می دهد؛

روز کارگر فرصتی برای ارتقای امنیت شغلی حماسه سازان اقتصادی

روز کارگر فرصتی برای ارتقای امنیت شغلی حماسه سازان اقتصادی

سمنان-خبرگزاری مهر: کارگران نقش مهم و کلیدی در تحقق شعار حماسه اقتصادی دارند و این امر می طلبد سلامتي روان، ايمني كار و به ویژه امنیت شغلی و توجه به وضعيت زندگي این قشر عظیم در جامعه بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد تا با حل مشکلات و معضلات، خلاقيت و تلاش در بخش تولید افزايش يابد.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح تا شب كار و كار و كار و در نهايت آن‌چه نصيبشان مي‌شود دستورها، بي‌مهري‌ها و حقوق ناچيزي است كه همان روز اول پرداخت به اتمام مي‌رسد و در نهايت با همه گرفتاری ها، هميشه انتظار مي‌رود با لبخند به كارفرمايان نگاه كنند و دستورهاي ريز و درشت را بدون اشتباه انجام دهند.

کارگران نقشی بی بدیل در به ثمر نشستن و تحقق حماسه اقتصادی دارند، اما وضعیتی که کارگران آن را تجربه می کند حاصل یک سونگری برخی مسئولان است که با تصمیمات خود تاکنون نتوانسته اند آنچه که انقلاب اسلامی به دنبال آن بود را جامع عمل بپوشانند که این مهم نیازمند جامعیت، یکپارچگی و هماهنگی دارد تا با حل ریشه ای آن، معضلات اجتماعی کارگران به صورت بنیادین حل شود.   

اسلام حامی و طرفدار کارگران است

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه اسلام حامی و طرفدار کارگران بوده و مؤید این مطلب وجود روایات بی‏ شمار در این زمینه است، بیان داشت: مزد کارگر باید پیش از اینکه عرقش خشک شود، به او داده شود؛ چرا که در غیر این صورت خلاف سخنان ائمه اطهار(ع) عمل کردیم.

آیت الله سید محمد شاهچراغی اظهار داشت: در بیان اهمیت احترام به کارگران، همین بس که پیامبر گرامی اسلام(ص) خم شد و بر دستان خشن و زبر سعد انصاری بوسه زد و به او فرمود این دستی است که آتش به او نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه کارگران مجاهدان فی ‌سبیل‌الله هستند بیان داشت: باید همان‏گونه که رزمندگان اسلام را محترم می‌شماریم، کارگران را نیز محترم بدانیم؛ چرا که اینان نیز حماسه‌سازان عرصه اقتصاد هستند.

کارگران و کشاورزان در تحقق حماسه اقتصادی نقش مهمی دارند

نماینده ولی فقیه در استان سمنان کارگران را مجاهد خواند و با تاکید بر اینکه کارگران و کشاورزان نقش بسیار مهم و کلیدی در تحقق شعار حماسه اقتصادی دارند، اظهار داشت: قداست و ارزش كار و كارگر در عرصه جامعه اسلامی نشات گرفته از آموزه های دینی و بر پایه اعتقادات راسخ ما به واژه مقدس كار و كارگر است.

آیت الله شاهچراغی افزود: یازدهم اردیبهشت ماه فرصتی مغتنم برای تجدید میثاق كارگران عزیز در سرزمین ایران اسلامی با آرمان های والای انقلاب در جهت توسعه و سازندگی است.

وی با اشاره به اینكه بدون ایجاد امنیت و آرامش برای كارگران و تلاشگران عرصه تولید نمی توان به توسعه اقتصادی پایدار رسید تاكید كرد: لازمه این امر حفظ حرمت و منزلت كارگر و ایجاد شرایط مطلوب به منظور برخورداری از یك زندگی شرافتمندانه با سطح قابل قبولی از رفاه و امنیت شغلی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: كارگران در تمامی صحنه ها به خصوص در طول هشت سال دفاع مقدس در جبهه های نبرد حق علیه باطل و در پشت جبهه با تامین مایحتاج ضروری رزمندگان، حضوری موثر و حیاتی داشتند.

آیت الله شاهچراغی با بیان اینكه امروز در یك جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم اظهار داشت: كارگران به عنوان سرمایه های ارزشمند كشور در هر بخش و هر جایی كه مشغول خدمت هستند باید كار را مهم بدانند و مسئولان كشور نیز وظیفه دارند قدر و ارزش قشر شریف و مومن كارگر را بدانند.

کار گران  نقش مهمی در خلق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی دارند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان بر نقش کارگران در خلق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی تاکید کرد و افزود: این استان از لحاظ ايجاد شغل رتبه سوم كشوري را دارا بوده و در سال گذشته 247 درصد تحقق اشتغال داشته است.

عبدالمجید بامری از اشتغال 19 هزار و 369 نفر طی سال گذشته در این استان خبر داد و تصریح کرد: از اين تعداد بالغ بر 9 هزار و 700 نفر در بخش اشتغال پايدار و 9 هزار و 669 نفر تعهد اشتغال موقت بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد چهار هزار و 446 طرح مشاغل خانگي به بانكها ارسال شد، افزود: سال گذشته بالغ بر پنج ميليارد تومان تسهيلات به متقاضیان در استان پرداخت شد و در اين راستا نيز تعداد يك هزار و 670 شغل خانگي ايجاد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان از برقراري بيمه بيكاري سه هزار و 842 نفر در سال گذشته خبر داد و افزود: از كل مقرري بگيران دو هزار 841 نفر باقي مانده و بقيه مشغول به كار شده اند.

21 هزار و 989 کارگاه تحت پوشش بیمه بیکاری

مدير كل تعاون كار و رفاه اجتماعي استان سمنان تعداد کارگران مشمول قانون کار در استان را 140 هزار و 719 نفر ذکر کرد و گفت: 21 هزار و 989 کارگاه در استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند.

بامری همچنین به تسهيلات خود اشتغالي نهادهاي حمايتي نظیر كميته امداد، بنياد شهيد و بهزيستي اشاره كرد و افزود: در سال 91 سهم اعتبارات این نهادهای حمایتی نیز حدود 10 ميليارد تومان بود كه به دو هزار 106 پرونده ارسالي پرداخت شد.

وی از درخواست تسهیلات ارزی برای 29 طرح تولیدی صنعتی در استان سمنان طی سال گذشته خبر داد و افزود: اعطای این تسهیلات نیز یک هزار و 893 شغل را برای استان به همراه داشته است.

مدير كل تعاون كار و رفاه اجتماعي استان سمنان با اشاره به خدمات دولت در این استان، اظهار داشت: از آغاز به کار دولت نهم تاکنون 12 هزار و 864 شغل پایدار در قالب طرح بنگاه های زود بازده در استان ایجاد شده است.

توجه به تولید ملی و استفاده از کالاهای داخلی ضروری است

جانشین فرمانده سپاه قائم (عج) استان سمنان بر لزوم تحقق اهداف رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در نامگذاری سال 92 به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی تاکید کرد.

اسحاق هراسانیان با اشاره به این مطلب که جایگاه و نقش کارگران در این عرصه مهم و خطیر است افزود: ایران اسلامی امروز در سایه رهبری های خردمندانه مقام معظم رهبری، در اوج اقتدار و پیشرفت قرار دارد.

وی بر ضرورت توجه به تولید ملی و استفاده از کالاهای داخلی نیز تاکید کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری با دور اندیشی محور نامگذاری سال های اخیر را اقتصادی قرار داده اند که باید به این مسایل توجه ویژه ای شود.

جانشین فرمانده سپاه قائم(عج) استان سمنان همچنین با گرامی داشت یاد شهید برونسی و بسیج کارگری گفت: پایگاه های بسیج کارگری بر اساس برنامه پنجم باید در واحدهای تولیدی و صنعتی استان سمنان توسعه یابد.

اخراج کارگران در سال جدید نیز شروع شده است

دبیر خانه کارگر سمنان با بیان اینکه اخراج کارگران قرار دادی و خدماتی در این استان بعد از گذشت یک ماه از سال آغاز شده است، نسبت به عواقب روی آوردن برخی بنگاه‌های تولیدی و خدماتی کشور به اخراج نیروی کار هشدار داد.

حبیب الله محقق گفت: با گذشت یک ماه از سال جدید بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران قرار دادی و پیمانی واحد‌های مختلف تولیدی سمنان با سوابق یک تا ۱۲ سال با مراجعه به خانه کارگر نسبت به اخراج خود از سوی کارفرما، معترض بوده و از این نهاد كارگری خواسته‌اند پی گیر مطالباتشان باشد.

به گفته محقق، نبود نظارت بر کار واحد‌های تولیدی و خدماتی از سوی بازرسان اداره کار باعث شده تا تعداد زیادی از نیروهای شاغل در این استان در حال اخراج باشند، از این رو جامعه كارگری از مسئولان می‌خواهد تا نظارت خود را بر کارفرمایان بیشتر کنند.

این فعال کارگری ادامه داد: اگر نظارت کافی بر عملکرد کارفرمایان نباشد، مدیران واحد‌های صنعتی می‌توانند کارگران خود را بدون هیچ بهانه‌ای اخراج کنند.

آموزش کارگران در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی تولید

وی ادامه داد: خانه کارگر در کنار حل مشکلات قشر کارگران براساس اساسنامه، آموزش‌هایی برای اعضای خانواده کارگران و کسانی که مشمول قانون کار هستند، ارائه کرده و در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی تولید کار و بالا بردن مهارت فنی و حرفه‌ای کارگران قدم بر می‌دارد.

 دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان با بیان این‌که قشر کارگر در چند دهه گذشته خدمات فراوانی را به نظام ارائه کردند و در 8 سال دفاع مقدس و در پشتیبانی جنگ حضور مؤثر داشته‌اند، خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم امروز هم بیشترین فشار را قشر کارگر و خانواده آنها متحمل می‌شوند، بنابر این از مسئولان انتظار می رود کارگران را بیشتر حمایت کنند.

كارگران قراردادي امنيت شغلي ندارند

یک کارگر گفت: ‌سالها يك كارگر با قرارداد موقت مشغول به كار بوده است، اما با اراده كارفرما، اين فرد از كار بيكار مي شود اگر قرار است نظارتي صورت گيرد يا قانون فعلي كار اصلاح شود، بايد اين كار زودتر انجام شود.

منوچهر خورشیدی با بيان اينكه كارگران قراردادي امنيت شغلي ندارند، بر ضرورت اصلاح قانون كار تاكيد كرد و گفت: بايد بر امنيت شغلي كارگر نيز نظارت صورت گيرد تا اين امنيت شغلي به مخاطره نيفتد.

وی با اشاره به هفته کارگر و لزوم توجه بیشتر به این قشر زحمتکش، اظهار داشت: در هفته کارگر که به نام قشر زحمتکش جامعه نامگذاری شده است، باید به امنیت شغلی که از خواسته های به حق این قشر است، توجه بیشتری کرد.

 این کارگر امنیت شغلی را لازمه هر انسانی برشمرد و ضمن بیان اینکه هفته کارگر فرصتی برای ارتقای امنیت شغلی جامعه کارگری است، تاكيد كرد: اولين نكته مهم براي كار و كارگر امنيت شغلي است و حداقل نياز يك كارگر است تا اگر اين مورد تحقق يابد خلاقيت و تلاش در ميان كارگران افزايش مي‌يابد.

امنیت شغلی کارگر سبب ارتقای بهره‌وری است

خورشیدی امنیت شغلی کارگران را اسباب ارتقای بهره‌وری دانست و گفت: باید برای تامین این مهم همت شود.

 این کارگر معتقد است بالاتر از ایجاد فرصت اشتغال، امنیت شغلی افراد شاغل باید رعایت شود چرا که اگر این امر به شکل مناسب و واقعی تامین نشود انجام کار با رغبت و علاقمندی خاص نخواهد بود.

وی گفت: کارگران در سخت‌ترین شرایط و با تحمل مرارت‌ها و تنگ‌نظری‌های مختلف مشغول کار و فعالیت هستند و نباید شرکت‌های پیمانکاری به این مشکلات و تنگناها موردی جدید بیافزایند.

نا برابری میزان پرداختی فعلی دستمزد کارگران با واقعیات های جامعه

یک کارگر دیگر با اشاره به اینکه دین اسلام به تلاش کارگر و کسی که برای کسب روزی حلال برای خانواده خود فعالیت می کند اگر با اخلاص باشد رنگ عبادت داده است اظهار داشت: موضوع دستمزدها نرخ تعیین شده تأسف آور است و کارگر با این حقوق در برابر خانواده خود شرمنده است.

محمد رضا مرادی نسب با بیان اینکه قشر کارگر باید به جایگاهی که خداوند متعال به آنان داده است افتخار کنند افزود: اگر کارگر نباشد از اقتصاد کشور خبری نخواهد بود، پس باید حمایت از این قشر در اولویت باشد.

 نابرابری افزایش حقوق کارگران در مقایسه با تورم

وی اظهار کرد: هر ساله به تناسبی که بر نرخ تورم در کشور افزوده می شود حقوق اغلب کارگران در مقایسه با سال قبل، افزایش متناسب نمی یابد و برخی از کارفرمایان نیز در پرداخت حقوق کارگر وقفه ایجاد می کنند که این امر موجب ایجاد دغدغه معیشت در زندگی قشر کارگر می شود.

مرادی نسب انعقاد قرار دادهای یک ماهه و سه ماهه را از دیگر مشکلات جامعه کارگری عنوان کرد و افزود: البته دولت با پیش بینی قانون مستمری بیمه بیکاری تا حدودی این مشکل را برطرف کرده است ولی در مواردی که بیمه کارگران کامل نباشد هنور چنین مشکلاتی وجود دارد.

ضرورت امنیت شغلی کارگران برای تحقق شعار حماسه اقتصادی

یک کارگر دیگر با بیان اینکه در سال حماسه اقتصادي آن‌چه انتظار مي‌رود تحقق این شعار است افزود: كارگران زماني مي‌توانند به اين امر كمك كنند كه امنيت شغلي آن‌ها تامين و توليد در كشور رونق يابد.

رحیم محمد خانی افزود: بدون شك توجهي كه بعد از انقلاب اسلامي به قشر كارگر شده توجهي بي‌سابقه بوده و حداقل حقوق آن‌ها با توجه به وضعيت اقتصادي جامعه تعيين شده ‌است.

افزايش 25 درصدي حقوق، كمكي به قشر كارگر نمي‌كند

وی تصريح ‌كرد: سختي كار، سلامتي رواني و ايمني كار و توجه به وضعيت زندگي كارگران از جمله مسائلي است كه بيش از پيش بايد مورد توجه قرار بگيرد و آن‌چه اكنون موجب نگراني كارگران شده، عدم امنيت شغلي است.

این کارگر با بیان اینکه در شرايط فعلي افزايش 25 درصدي حقوق هيچ‌گونه كمكي به قشر كارگر نمي‌كند و دردي از دردهاي آن‌ها مداوا نمي‌كند، افزود: اكنون تورم به قدري بالاست كه افزايش‌هاي 20 تا 25 درصدي و حداقل حقوق 500 هزار توماني حتي نيازهاي اوليه و اساسي آن‌ها را تامين نمي‌كند.

 گزارش: عصمت سالار

کد خبر 2044555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha