۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۰۴

رئیس نمایشگاه کتاب:

تعدادی از ناشران خارجی از نمایشگاه‌های عراق و‌ شارجه به تهران می‌آیند

تعدادی از ناشران خارجی از نمایشگاه‌های عراق و‌ شارجه به تهران می‌آیند

رئیس بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران از حضور تعدادی از ناشران خارجی در این نمایشگاه پس از پایان کار نمایشگاه‌های کتاب در عراق و شارجه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اسماعیلی، رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شامگاه چهارشنبه 11 اردیبهشت در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره دلیل غیبت ناشر داخلی در بخش ناشران عمومی و برنامه نمایشگاه برای غرفه‌های خالی واقع در شبستان گفت: تعداد ناشران غایب زیاد نیست و براساس آماری که گرفته‌ایم 97 درصد ناشران واقع در شبستان غرفه‌هایشان را تحویل گرفته‌اند. عده‌ای ممکن است ناشر شهرستانی باشند و مسائلی در خصوص تردد داشته باشند، ولی اعلام کرده‌ایم که چنانچه تا فردا در نمایشگاه حاضر نشوند، غرفه‌هایشان را واگذار می‌کنیم.

وی افزود: همکاران ما فهرستی از این ناشران تهیه کرده‌اند و امشب درباره آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران اضافه کرد: هیچ ناشری پشت درهای مصلی نمانده و در سالن سابق کارنامه نشر که در محوطه پشتی شبستان است، به 80 ناشر، غرفه تحویل داده شده است. این در حالی است که کتاب‌های این ناشران به حد نصاب لازم برای حضور در نمایشگاه نرسیده بود، اما به جهت تشویق، ما به آنها این فضا را تخصیص دادیم.

اسماعیلی گفت: غیبت برخی ناشران در نمایشگاه طبیعی است چون به هر حال ممکن است یک ناشر از حضور در نمایشگاه انصراف بدهد. در هر حال ما غرفه‌های خالی را تحویل دیگر ناشران متقاضی قرار خواهیم داد.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره ارزیابی‌اش از روز نخست نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: ارزیابی من مثبت است؛ من امروز سالن بیداری اسلامی، سالن چاپ و نشر، سالن سازمان‌ها و نهادها و بخش کودک را بازدید کردم و احساس کردم که آماده هستند. البته در بخشی مانند ناشران الکترونیک با توجه به اینکه امسال اولین سال حضور مستقل آنها در نمایشگاه است، در حال تدارک غرفه‌هایشان هستند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره یارانه بخش ارزی نمایشگاه کتاب تهران و مشکلاتی که خریداران و فروشندگان کتاب‌های خارجی در این خصوص دارند، نیز گفت: ارز این بخش بر اساس نرخ ارز مبادله‌ای تخصیص یافته است. البته گزارشی در این خصوص داده شده است که در حال بررسی آن هستیم. محاسبه‌ای که ما با بانک داریم، بر اساس ارز مبادله‌ای است ولی گزارش مربوطه را بررسی و نتیجه آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

اسماعیلی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره علت قطع مکرر دستگاه‌های کارتخوان نمایشگاه در روز نخست که چندان بازدیدی هم از آن به عمل نیامد، با خنده پاسخ داد: شاید از سیستم برق باشد. ان‌شاءالله امشب (چهارشنبه شب) با بانک صادرات در این مورد مذاکره خواهیم کرد.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا در روز نخست کتابی از نمایشگاه جمع‌آوری شده است، تاکید کرد: ما در بخش بین الملل قبل از اینکه کتاب‌ها به غرفه‌ها عرضه شود، اگر مواردی مخالف ضوابط شرعی تشخیص داده شد، جمع‌آوری و در پایان نمایشگاه یا از ناشر خریداری می‌شود یا به او عودت داده می‌شود. اما در بخش ناشران داخلی فعالیت از امروز شروع شده و ارزیاب‌های ما امشب (چهارشنبه شب) گزارش آن را به ما می‌دهند و ما هم بررسی می‌کنیم و چنانچه مورادی از این دست وجود داشت، حتماً اطلاع رسانی‌خواهیم کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه از احتمال حضور تعدادی از ناشران خارجی که هم‌اکنون در نمایشگاه‌های شارجه و عراق حضور دارند، در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

اسماعیلی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص احتمال حضور چهره‌های سیاسی در نمایشگاه و تمهیداتی که برای جلوگیری از اختلال در فعالیت نمایشگاه اندیشیده شده است، گفت: ما در خدمت همه هستیم و همه اعضای هیئت دولت را دعوت کرده‌ایم و کمیته تشریفات ما پذیرای مسئولان و چهره‌های فرهنگی و سیاسی در نمایشگاه است.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: شورای تامین نمایشگاه فعال است و حتماً دو روز یک بار تشکیل جلسه می‌دهد و اگر هم مواردی اقتضا کند، به آن کمیته ارجاع می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد اینکه برخی ناشران از دریافت بن‌های کاغذی که تاریخ اعتبارشان پایان سال 91 است، سر باز می‌زنند، گفت: اعتبار این بن‌ها تا پایان سال 93 تمدید شده و همه ناشران ملزم به دریافت این بن‌ها هستند. در این خصوص یک بخشنامه ظرف ساعات آتی به همه تشکل‌های نشر ابلاغ خواهد شد.

اسماعیلی همچنین یادآور شد: ناشران ملزم به رعایت تخفیف 10 درصدی برای عرضه کتاب‌هایشان هستند و ما برای ناشرانی که کتاب‌هایشان را با تخفیف بالا عرضه کنند، امتیاز قائل خواهیم شد.

کد خبر 2045436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha