۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۳۵

تغییرات قیمتی در بخش ساخت و سازهای خرد/ شراکت مالکان با سازندگان پایان می‌یابد؟

تغییرات قیمتی در بخش ساخت و سازهای خرد/ شراکت مالکان با سازندگان پایان می‌یابد؟

با نوسان قیمتها در بخش مصالح ساختمانی، برخی از سازندگان دیگر به سهم 50 درصدی در ساختمانها راضی نیستند و قرادادهای 60 به 40 را مطرح می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در چند ماه گذشته با نوسان قیمت ارز، نرخ مصالح ساختمانی تحت تاثیر قرار گرفت و موجب نگرانی متقاضیان مسکن شد و حتی انبوه سازان اعلام کردند با افزایش حدود 100 درصدی قیمت برخی از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی، قیمت ساخت مسکن مهر هم باید افزایش پیدا کند که به دنبال آن وزارت راه و شهرسازی قیمتهای جدیدی را برای ساخت مسکن مهر تعیین کرد.

اما بخش دیگری از سازندگان مسکن که حجم زیادی از ساخت و سازها را در شهرها و روستاها برعهده دارند سازندگان خرد به شمار می روند که به صورت موردی یک یا دو ساختمان را می سازند و یا اینکه مالک زمین تصمیم به ساخت و ساز ملک خود می گیرد تا سود تمامی واحدها برای خودش باشد.

در این میان، به دلیل اختصاص وامهای بافت فرسوده به بافتهای قدیمی شهری، ساخت وساز در این مناطق سرعت زیادی پیدا کرد و تعداد زیادی از سازندگان وارد این بخش از مسکن شدند که تسهیلات قرض الحسنه آن موجب می شد متقاضی بیشتری هم برای آن وجود داشته باشد.

در این نوع قراردادها که میان مالک و سازنده منعقد می شد، براساس توافق میان دو طرف، هزینه ساخت و ساز برعهده سازندگان بود که با قیمت زمین یکسان می شد و در نهایت هریک از طرفین سهم 50 - 50 را دریافت می کردند اما با افزایش قیمت در بخش مصالح ساختمانی این قیمت ها دستخوش تغییراتی شده اند و برخی از سازندگان دیگر حاضر به ساخت با قیمت های قبلی نیستند.

بر این اساس در حال حاضر برخی از سازندگان پیشنهاد 60 - 40 را می دهند که به واسطه آن 60 درصد متعلق به سازنده و 40 درصد برای مالک زمین است و در واقع مالک برای دریافت نیمی از سهم خود باید پولی را هم به سازنده بپردازد. این دسته از سازندگان افزایش قیمت مصالح ساختمان را بهانه ای برای این نوع تعیین قیمت عنوان می کنند.

احتمال کاهش ساخت و سازهای خرد

در واقع با این نوع تقسیم بندی، به نظر می رسد در آینده تمایل مالکان برای ساخت آپارتمان کاهش پیدا کند، زیرا بخش زیادی از مالکان که در بافتهای فرسوده شهری زندگی می کنند، توانایی پرداخت این مابه التفاوت را ندارند، بنابراین نمی توانند وارد ساخت و ساز مسکن شوند.

همچنین با افزایش قیمت مصالح ساختمانی ادامه کار برای دسته ای از مالکان که خود اقدام به ساخت و ساز کرده بودند، سخت شده است، زیرا آنها با پول مشخصی وارد ساخت و ساز شدند اما در حال حاضر باید حدود یک برابر بیشتر بپردازند که همین امر ادامه کار را برای آنها مشکل خواهد کرد.

یکی از این سازندگان در گفتگو با مهر گفت: تنها برای سقف زنی 34 میلیون تومان دستمزد پرداخت کرده ام و برای دیگر بخشهای ساختمان هم باید حدود 40 میلیون تومان دستمزد پرداخت کنم که باید به اینها خرید مصالح ساختمانی را هم اضافه کنید.

وی افزود: نوسان قیمت مصالح ساختمانی در چندماه گذشته هزینه های زیادی را به ما تحمیل کرد، از سوی دیگر شراکت با سازندگان هم که دیگر با رقم های قبلی معامله نمی کنند به صرفه نیست.

در واقع با افزایش قیمتها در بخش مصالح ساختمانی بازار ساخت و سازهای خرد دستخوش تغییراتی شده است که در نهایت می تواند بر قیمت نهایی مسکن تاثیر گذار باشد و بخشی از سازندگان را از این بازار حذف کند.

کد خبر 2045947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha