۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۱۲

گرفتن مجوز از آهنگسازی سخت‌تر است/ اجرای قطعات با ساز جدید "یسنای"

گرفتن مجوز از آهنگسازی سخت‌تر است/ اجرای قطعات با ساز جدید "یسنای"

نشست خبری کنسرت بزرگ کیوان ساکت در حالی برگزار شد که این نوازنده از شرایط این سالهای موسیقی ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، کیوان ساکت در این نشست خبری که صبح امروز دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه با تقدیر از حضور نهادهای اقتصادی در برپایی و حمایت مالی از گروه‌های موسیقی بیان کرد: در شرایطی که کالاهای و رویدادهای فرهنگی با محدودیت‌های مالی زیادی روبه رو هستند، حضور نهادهای اقتصادی بخش خصوصی می‌تواند سرمنشا اتفاقات خوبی در عرصه موسیقی شود. اگر حامی مالی در کنار گروه ما نبود بدون تردید فعالیت و تمرین اجرا برای برپایی این کنسرت برای من میسر نبود.

وی با اشاره به حضور سالار عقیلی به عنوان خواننده این کنسرت گفت: همکاری من و سالار عقیلی به سالهای 76 و 77 بازمی‌گردد. در آن زمان من به همراه این خواننده کنسرت های زیادی را در شهرستان‌های مختلف اجرا می کردیم که خوشبختانه این برنامه ها با استقبال مخاطبان همراه شد. بعد از این همکاری بنا به پیشنهاد مرکز موسیقی ارشاد و سازمان صدا و سیما به من پیشنهاد ساخت برنامه‌ای به شیوه برنامه "گلها" داده شد که با وجود اختلاف نظر و کارشکنی‌هایی که وجود داشت این برنامه را تا 9 قسمت با خوانندگی سالار عقیلی تولید کردم اما کارشکنی‌ها و کج رفتاری‌هایی که به وجود آمد باعث شد همکاری خود را با این برنامه قطع کنم اما همکاری من با عقیلی ادامه یافت تا اینکه تصمیم گرفتم بخشی از قطعات و تصنیف‌های آن برنامه‌ها را که به مرحله ساخت نرسیده بود در این کنسرت با تنظیمات کاملا جدید و متفاوت به کار بگیرم.

ساکت ادامه داد: از این برنامه دو تصنیف بسیار با کیفیت با صدای سالار عقیلی ساخته شده که آنها را در تنظیمی کاملا متفاوت برای کنسرت آماده کرده ام. ضمن اینکه تصنیف "یک خانه پر ز مستان" نیز از قطعات اجرا شده در این کنسرت خواهد بود که پیش از این در افتتاحیه المپیک زنان اجرا شد اما در ایران هیچ‌گونه بازتابی نداشت. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که تمام تصنیف‌های کنسرت برای سازهای ارکستر ملی تنظیم شده است ضمن اینکه در کنار این قطعات و تصنیف‌ها از سازهای مقامی با حضور سرشناس‌ترین استادان موسیقی نواحی ایران در جنوب خراسان نیز استفاده کرده‌ایم.

این نوازنده تار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حضور نوازندگان برجسته در این کنسرت تصریح کرد: خوشبختانه من این توفیق را داشتم که در این برنامه از حضور معروف‌ترین و سرشناس‌ترین نوازنده بهره‌مند شوم. ضمن اینکه حضور هنرمندانی چون ذوالفقار عسگریان و غلامعلی پورعطایی که از هنرمندان صاحب‌نام موسیقی نواحی منطقه خراسان هستند از ویژگی‌های متفاوت و بارز کنسرت ما خواهد بود.

ساکت به استفاده از ساز "یسنای" در کنسرت خود نیز اشاره کرد و گفت: همانطور که می‌دانید ساز یسنای چندی قبل در خانه موسیقی رونمایی شد. این ساز صدای خاصی دارد و شبیه ساز بالابان است که سازنده آن با اضافه کردن کلیدهای اضافی محدوده‌های زیادی را در این ساز بادی ایجاد کرده که در این کنسرت با نوازندگی محمد بیگی به صورت جدی رونمایی خواهد شد.

به گفته وی ترکیب سازهای این کنسرت ترکیب بسیار متفاوتی است. وی افزود: دلیل اینکه قطعات اجرا شده همگی شکل گرفته از آهنگ‌های جدید هستند می‌تواند برنامه جذاب و با کیفیتی را برای علاقه‌مندان موسیقی ارائه کند. البته امیدوارم مشکل صدای تالار وحدت که این روزها به شدت موجب ترس و حشت من شده این بار ما را گرفتار خود نکند تا بتوانیم سر موعد مقرر به چک کردن سیستم صوتی بپردازیم و دردسری را که سابق بر این داشتیم دیگر تجربه نکنیم.

وی افزود: علاقه‌مندان موسیقی در این کنسرت صدای دو تار نوازندگان موسیقی مقامی را با شکلی متفاوت می‌شنوند. موسیقی که شکل و شعر آن کاملا برگرفته از موسیقی و شعر جنوب خراسان بود و تجربه جدید و متفاوتی در این عرصه خواهد بود. این تجربه در حالی اجرا می‌شود که متاسفانه طی این سال‌ها بی توجهی‌های فاجعه باری متوجه حفظ و نگهداری موسیقی نواحی ایران شده و ما می بینیم حتی در بعضی موارد در کنسرت ها و آثار تولید در موسیقی نواحی از کیبورد و گروه کر استفاده می شود و این اتفاق ناخوشایندی است که پیامدهای فاجعه باری را به همراه دارد.

این مدرس موسیقی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره ادامه فعالیت‌های گروه اجرایی این کنسرت گفت: من طی سالهای گذشته سه ارکستر در شهرهای گرگان، کرمان و اصفهان داشتم که در آنها نوازندگان و هنرمندان جوان با استعدادهای فراوانی در آنها فرصت ظهور و بروز پیدا کردند اما متاسفانه به دلیل عدم حمایت های مالی و هزینه ها و حاشیه هایی که این ارکسترها به همراه داشت متاسفانه سرنوشت خوبی پیدا نکرد. اما امیدوارم با توجه به اینکه شرکت سبد گردان کاریزما به عنوان یک نهاد خصوصی در حوزه سرمایه گذاری و بورس در این کنسرت همراه ماست بتوانیم فعالیتهای این ارکستر را که 98 درصد آن را نوازندگان ارکستر ملی تشکیل می دهد ادامه دهیم.

ساکت خاطرنشان کرد: متاسفانه شرایط صدور مجوز و برگزاری کنسرت بسیار دشوارتر و سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم حتی در بعضی موارد شرایط آنچنان دشوار می شود که کار آهنگسازی و کار کردن روی آثار چایکوفسکی بسیار آسان تر از صدور مجوز است.

وی گفت: تمامی بلیت های برنامه در سه روز برگزاری آن به فروش رفته و ای کاش شرایطی پیش می آمد که می توانستیم در تالار بزرگ‌تری برنامه را اجرا می کردیم. البته با تمهیداتی که اندیشیده شده موافقت‌های لازم برای تمدید کنسرت گرفته شده است. ضمن اینکه تا چند ماه آینده این ترکیب با شکل و شمایل متفاوتی از اجرا و نوازنده برنامه دیگری را اجرا می کند.

کنسرت بزرگ گروه کیوان ساکت 18، 19 و 20 اردیبهشت با رهبری کیوان ساکت، خوانندگی سالار عقیلی ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می شود.

کد خبر 2048515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha