۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۴۱

متکی مطرح کرد:

آمریکا باید در قد و اندازه خود وارد دنیا شود/ اقتصاد کشور فقط کارهای عمرانی و پروژه نیست

آمریکا باید در قد و اندازه خود وارد دنیا شود/ اقتصاد کشور فقط کارهای عمرانی و پروژه نیست

رشت- خبرگزاری مهر: نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: جمهوری اسلامی با آمریکا سر جنگ ندارد اما ایالات متحده باید در قد و اندازه خود وارد دنیا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی شامگاه دوشنبه در جلسه پرسش و پاسخ تشکل های دانشجویی در رشت افزود: در ارزیابی هر دولت باید انصاف رعایت شود چون در هر دولتی نقاط قوت و ضعف وجود دارد.

وی تاکید کرد: بخش های بر زمین مانده کشور را باید مرور کرد و اشتباهاتی که بر اثر سوء تدبیرها اتفاق افتاده شناسایی و  جلویش را سد کرد.

اقتصاد کشور فقط کارهای عمرانی و پروژه نیست

وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در حوزه های عمرانی گام های زیادی به ویژه در دولت های نهم و دهم در کشور برداشته شده است.

وی تصریح کرد: در اتوبان سازی، راهسازی، سد سازی، نیروگاه، تولید انرژی و غیره اقدامات خوبی انجام گرفته است.

متکی اظهارداشت: تا نیمه سال 1384  تمامی دولت ها تولید برق در ایران را به 36 هزار مگاوات رسانده بودند اما در دولت نهم و دهم این عدد به 70 هزار مگاوات رسید.

وی همچنین ضمن تقدیر از تمام مدیران و مسئولان که برای آبادانی و عمران کشور در تلاش هستند، افزود: اقتصاد کشور فقط کارهای عمرانی و پروژه نیست.

نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در کشور باید تولید ثروت و  درآمد ملی افزایش یابد چون با افزایش در آمد ملی وضع زندگی مردم ارتقا پیدا می کند.

تولید شاه کلید رفع مشکل بیکاری و گرانی و تورم در جامعه است

وی محوریت تولید را شاه کلید رفع دو مشکل یکی بیکاری و دیگری گرانی و تورم در جامعه دانست و گفت:  دولت باید تمام هم و غم خود را در این حوزه متمرکز کند تا بیکاری، تورم، گرانی از جامعه رخت بربندد.

متکی عنوان کرد: وقتی در کشور ساختمان بانک ها روز به روز مجلل تر  اما تولیدکنندگانی باید برای تولید تسهیلات دریافت کنند، روز به روز ضعیف و ضعیف تر می شوند؛ نشان می دهد سیستم بانکی بیمار  و حامی تولید نیست.

وی با یادآوری اینکه تولید در کشور جدی گرفته نمی شود، بیان داشت: دولت دهم باید از  مسائل حاشیه ای پرهیز و از تولیدکنندگان  قاطعانه حمایت کند تا در تمامی عرصه ها ایران اسلامی به خودکفایی برسد.

نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که " اگر رئیس جمهور شدید تضمین ولایت پذیری  شما چیست"، گفت: در دهه 1350  کپی های درس رهبر معظم انقلاب را در مسجد کرامت مشهد دریافت و توزیع می کردیم. در تمامی 34 سال گذشته، قبل و بعد از رهبری یکی از توفیقاتم آشنایی، ارادت، ارتباط و بهره گیری از محضر ایشان بوده است.

 آشنایی، ارادت، ارتباط و بهره گیری از محضر مقام معظم رهبری از  توفقیات زندگیم است

متکی ادامه داد: در 24 سال دوران رهبری معظم له باورم این بود که مشروعیت اقداماتم در توجه نگاه ایشان بود.

وی گفت: دولت جایگاه استراتژیک در امر کشورداری، رسیدگی به امر معیشتی مردم دارد و براساس قانون اساسی ولایت فقیه یک جایگاه ایدئولوژی برای تبیین مبانی دینی، انقلاب و سیاست های کلان دارد.

وزیر سابق امور خارجه کشور افزود: ظرفیت اقیانوس واری به نام ولایت فقیه در کشور وجود دارد که دولت باید از این ظرفیت برای رفع مسائل جامعه و مردم استفاده کند.

وی تاکید کرد: اگر دولت سوزن بانی ریل کشورداری به ویژه اقتصاد را درست انجام دهد قطار در مسیر درست خود هدایت خواهد شد.

متکی بیان داشت: پیروی از ولایت فقیه از حیث شرعی، قانونی و هم افزایی جریان ها در کشور برای رفع مشکلات جامعه بسیار موثر است.

اختیارات و مسئولیت ها رئیس جمهور با قانون اساسی همخوانی دارد

وی یادآورشد: وقتی رئیس دو قوه با هم جدل می کنند اعتماد مردم نسبت به این جایگاه ها تضعیف می شود. از سوی دیگر مدیران میانی در لایه های مختلف به درستی کارهای خود را  انجام نمی دهند و کار مردم هم بدون رشوه در ادارات و سازمان ها به سر انجام نمی رسد.

وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سئوالی گفت: از اینکه شیعیان لبنان و سنی های فلسطین در مواضع  انقلابی و سیاسی با جمهوری اسلامی هم صدا هستند دنبال جوارح و اندام نگردید این نظام  خیلی روشن از حقوق ملت فلسطین حمایت می کند به دلیل اینکه آمریکایی ها در آنجا  به عنوان آخرین پایگاه می خواهند به دنیا بگویند زورمداری تمام نشده در حالیکه منطق زور در دنیا با انقلاب اسلامی و نهضت امام دچار مشکل شده است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی یکسری حرف های منطقی در سیاست خارجی دارد و با شجاعت تمام از این منطق دفاع می کند.

متکی با بیان اینکه سیاست خارجی " حرف خوب زدن " و "  خوب حرف زدن " است، افزود: حرف هایی نباید زد که برای کشور بار هزینه ای داشته باشد بنابراین باید از مواضع اصولی نظام در مجامع بین المللی با افتخار دفاع کرد.

وی با اشاره به اینکه بحث هدفمندی یارانه ها اقدام شجاعانه دولت دهم بود، اظهارداشت: ساختمان نیمه تمام قانون هدفمندی یارانه ها باید تکمیل شود.

نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در ائتلاف پنج نفره توافق شده که بر اساس مقبولیت عمومی و نظر سنجی ها،  هرکس در جایگاه بالاتری قرار دارد بماند و بقیه ادامه ندهند، این توافق تا قبل از پایان ثبت نام قانونی انجام می شود.

کمک به نامزدهای انتخابات از سوی مردم باید بلاشرط و بلاعوض باشد تا وام دار نباشند

وی در ادامه ارتباط مرزی را از ظرفیت های مهم استان های شمالی به ویژه  گیلان دانست و بیان داشت: از ظرفیت های کشاورزی، گردشکری و شیلاتی این خطه از شمال کشور باید بهینه بهره برداری شود.

متکی با اعلام اینکه استخدام افراد در دستگاه های دولتی باید بر اساس عدالت و کار آمدی  باشد، عنوان کرد: جذب منسوبان یا وابستگان برخی افراد در ادارات اعتماد بدنه جامعه نسبت به حکومت را تضعیف خواهد کرد.

وی تاکید کرد: پایبندی به ضوابط و مقررات در جذب و بکارگیری نیروها و استفاده برابر همه از فرصت آزمون ها از نکات مهمی است که برای سیستمی کردن بکارگیری نیروها باید مورد توجه قرار گیرند.

متکی در ادامه یادآورشد: به دلیل مشکلات مالی امکان سفر هوایی برای من مقدور نیست بنابراین بیشتر سفرها به استان ها بصورت زمینی انجام می گیرد.

کد خبر 2048972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha