۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۶:۴۹

قابل توجه کاندیداهای ریاست جمهوری؛

مشکلات کارگران همیشگی است/ زخمی که کهنه می‌شود

مشکلات کارگران همیشگی است/ زخمی که کهنه می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: طی سال‌های گذشته و علی الخصوص سال 91 مشکلات اقتصادی و بی توجهی‌ها موجب شد تا کارگران و خانواده‌هایشان زندگی ر ا سخت تر از همیشه بگذرانند.

به گزارش خبرنگار مهر، از بزرگترین عیب‌های برخی از ما ایرانیان و البته عده‌ای از مسئولان این است که تنها زمانی که منفعتمان در مسئله ای باشد به طور دائمی از آن و تا رسیدن به هدفمان سخن می‌گوییم و همین که نتیجه حاصل شد همه چیز یادمان می‌رود....

نمود بارز این امر نیز در رفتارهای این روزهای نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری خود را نشان می‌دهد.

سئوال این است که چرا قشری مهم مانند کارگران با وجود مشکلات عیانشان به دلیل در پیش بودن انتخابات مورد توجه عده‌ای از نامزدهای انتخابات قرار می‌گیرند؟

دبیر خانه کارگر قم در پاسخ به این سئوال به خبرنگار مهر، می‌گوید: اگر واقعا جامعه کارگری از وضعیت خود آگاهی داشته باشد اجازه سو استفاده از نام خود را در مواقع حساس نمی‌دهد.

اکبر شوکت تاکید دارد که از دلایل مهم نادیده گرفتن وضعیت کارگران در شرایط مختلف عدم  آگاهی این قشر نسبت به شرایط خود و عدم مطالبه گری آن است.

بارسنگین تورم بر شانه‌های کارگران

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران کشور با بیان اینکه ما تورم کنونی را نه 40 درصد که 50 درصد می‌دانیم، گفت: امسال تورم زیادی ایجاد شد و کارگران جزو اقشاری بودند که بار این موضوع روی دوششان به شدت سنگینی می‌کند، باید گفت که یکی از دلایل اصلی تورم کنونی مدیریت دولتی است که با مشکلات متعددی همراه بوده است.

به گفته وی، دولت در کمک به جامعه کارگری کار مهمی انجام نداده است و تنها 25 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شد که ابتدای امر نیز به دست کارفرما می‌رسد و شاید به دست کارگر برسد.

همچنین دبیر کل خانه کارگر کشور و عضو فراکسیون کارگری مجلس در این باره تأکید کرده است: افزایش مزد ۲۵ درصدی پاسخگوی تورم سال گذشته هم نیست، تورم سال ۹۲ که جای خود دارد.

بر اساس آمار تامین اجتماعی، کارگران جمعیتی 10‌ میلیونی دارند که این 10‌ میلیون نفر به اتفاق خانواده‌هایشان جمعیتی 39‌ میلیون نفری را تشکیل می‌دهند و این یعنی دخل و خرج نیمی از جمعیت کشور با هم نمی‌خواند.

بررسی مقایسه‌ای از‌ درصد افزایش حقوق و نرخ تورم سال‌های 76 تا 91 نشان می‌دهد تا سال 86 همواره ‌درصد افزایش حقوق، بیش از تورم بوده است.

تعدیل نیروهای کارگری به دلایل مختلف

دبیر خانه کارگر قم میزان تعدیل نیروهای کارگری در سال 91 گفت: در استان قم بین 10 تا 20 درصد طی سال گذشته تعدیل نیرو صورت گرفته است و دود این وضعیت اقتصادی در چشم کارگران می‌رود.

وی اضافه کرد: متأسفانه بعضی از مسئولان علی رغم اینکه آمار اشتغال بعضی مراکز را دائما اعلام می‌کنند، اما هیچ آماری از تعدیل نیروها ارائه نمی‌دهند و این خود یکی از مسائل بسیار مهم در این وضعیت اقتصادی است.

بر اساس آنچه برخی سایت‌های تحلیلی منتشر کرده‌اند، آمارها از میانگین بیکاری سالانه 200 هزار کارگر طی هشت سال اخیر حکایت می‌کند و این در حالی است که وعده های مسئولان همانند سال‌های قبل برای کاهش یا اتمام تعدیل نیرو در سال جدید ادامه دارد.

عدم توجه به ایمنی کارگران/ زخمی که کهنه می‌شود و درمانی ندارد

به گفته اکبر شوکت هم اکنون بیش از 37 درصد حوادث کار در کل کشور مربوط به کارگران ساختمانی است، این در حالی است که استاندارد جهانی آن 17 و در کشورهای توسعه یافته کمتر از 10 درصد است.

وی با بیان اینکه کارگران ساختمانی هر روز با خطر سقوط از ساختمان، آسانسور و پله‌ها رو به‌رو هستند، گفت: متاسفانه نهادهای ذیربط مانند وزارتخانه، شهرداری‌ها یا سازمان‌های نظام مهندسی توجه لازم به امر ایمنی در محل کار نمی‌کنند.

دبیر خانه کارگر قم ادامه داد: مسئله ایمنی کار در کارخانجات بهتر از کارگران ساختمانی است اما به نسبت استاندارد‌ها در این مراکز هم پایین است.

طبق آمارهای سازمان پزشکی قانونی، به طور متوسط در هر سال 963 نفر و روزانه 7/2 نفر بر اثر حوادث کار در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

محدثه نجف زاده
 

کد خبر 2049734

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha