۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۴۶

یک رسانه آمریکایی:

ترکیه ترس شدیدی از روسیه دارد

ترکیه ترس شدیدی از روسیه دارد

یک رسانه آمریکایی علت عدم مداخله نظامی ترکیه در سوریه را ترس شدید این کشور از اقدامات تلافی جویانه روسیه خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، سایت رسانه آمریکایی "آتلانتیک" در مطلبی به بررسی علت عدم مداخله نظامی ترکیه در سوریه و انتقاد این کشور از روسیه پرداخت.

در این مطلب آمده است که ترکیه در میان تمامی همسایگانش بیشترین ترس را از روسیه دارد و به همین دلیل با وجود داشتن اختلاف های زیاد با روسیه بر سر سوریه هرگز جرات نمی کند بطور جدی از روسیه انتقاد کند.

نویسنده مطلب برای ترس ترکیه از روسیه دو دلیل ذکر کرده است:

اول اینکه اقتصاد ترکیه شدیدا وابسته به روسیه است بطوریکه روسیه بزرگترین شریک تجاری ترکیه است و ترکیه نیمی از انرژی مصرفی خود را از روسیه تامین می کند.

همچنین سالانه حدود 4 میلیون توریست روس از ترکیه دیدن می کنند و شرکت های ترک در زمینه ساخت و ساز، تجارت و غیره در حال فعالیت در روسیه هستند.

نویسنده ترس ترکیه از روسیه را در حدی می داند که حتی بعضا وقتی که روس ها به منافع ترکیه آسیب می رسانند، ترک ها ترجیح می دهند ساکت بمانند و اعتراضی نکنند.

نویسنده دلیل دوم ترس ترک ها از روسیه را ترس تاریخی آنها می دانند بطوریکه از سال 1568 و از زمان امپراطوری عثمانی ترک ها و روس ها 17 بار با هم جنگیده اند که در هر 17 جنگ ترک ها شکست خورده و خسارات جدی دیده اند.

تحلیلگر آتلانتیک می نویسد روزی در آنکارا از یکی از سیاستمداران ترک پرسیدم که آیا ممکن است شما خودتان بدون رضایت روسیه در سوریه مداخله نظامی مستقیم بکنید، که در جواب گفت: اگر چنین کاری را بکنیم روس ها زندگی را بر ما تیره می کنند و انها این کار را خوب بلدند.

در این مطلب علت دیگر ترس ترکیه از روسیه، نفوذ روسیه بر گروه پ.ک.ک عنوان شده است بطوریکه ترکیه نگران است در صورت ورود به جنگ با سوریه، روس ها اقدام به تقویت پ.ک.ک برای جنگ داخلی در این کشور کنند.

کد خبر 2049749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha