۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۳۹

عظیم قیچی ساز در گفتگو با مهر:

یازده قله بالای 8 هزار متر جهان را بدون اکسیژن صعود کردم

یازده قله بالای 8 هزار متر جهان را بدون اکسیژن صعود کردم

چهره برجسته کوهنوردی کشورمان با اشاره به فتح قله 8463 متری ماکالو گفت: تاکنون یازده قله بالای 8 هزار متر را فتح کرده‌ام که همه آنها بدون اکسیژن و شرپا بوده‌اند.

عظیم قیچی‌ساز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص صعود به قله ماکالو خاطرنشان کرد: ماکالو پنجمین قله مرتفع جهان است که در قالب تیمی هفت نفره از کشورهای ایران، چین، امریکا، استرالیا، سوییس و ژاپن برای صعود به آن اقدام کردیم. صعود نهایی ما که از ارتفاع 7400 متری آغاز شده بود 30 ساعت به طول انجامید و خیلی هم سنگین بود. در نهایت من به همراه دو کوهنورد چینی و یک شرپا به قله صعود کردیم و توانستم پرچم پرافتخار کشورمان را روی این قله به اهتزاز در آورم.

وی افزود: یک ساعت روی قله ماندیم و پس از آن به کمپ برگشتیم. متاسفانه هنگام بازگشت خستگی مفرط باعث سقوط یکی از هم تیمی های چینی من و فوت او شد که تاسف همه را به دنبال داشت. در این صعود هم بدون اکسیژن و شرپا موفق به صعود شدم و شرپا را چینی ها به کار گرفته بودند. تاکنون به یازده قله بالای 8 هزار متر جهان صعود کرده‌ام که همه آنها را بدون اکسیژن فتح کرده‌ام که کار بسیار دشواری بوده و ارزش‌های زیادی دارد.

این کوهنورد سرشناس کشورمان در پاسخ به این پرسش که چه تمرین‌هایی را برای صعود به قله‌های بالای 8 هزار متر برگزار می‌کند، اظهار داشت: در ایران قله های 5600 متری دماوند یا 4800 متری سبلان را داریم که تمرین خوبی هستند. ضمن این که من تمرینات دو و میدانی و دوچرخه‌سواری را به عنوان تمرینات هوازی انجام می دهم. هفته‌ای سه بار تمرین دوچرخه سواری دارم که هر بار حدود یکصد کیلومتر را رکاب می‌زنم تا آمادگی خودم را حفظ کنم.

قیچی‌ساز بهترین صعود خود را قله اورست عنوان کرد و گفت: به همراه بانوان کشورمان به این قله صعود کردیم که کار بسیار سختی بوده است. البته قله آناپونا را که سال گذشته فتح کردم هم کار دشواری بود چرا که بر اساس آمارها یک سوم افرادی که برای صعود به این قله اقدام می‌کنند جان خود را از دست می‌دهند.

این کوهنورد افزود: خیلی ها می‌پرسند که از بالای قله اورست که بلندترین نقطه جهان است چه مناظری را می‌توان دید که باید بگویم در اکثر مواقع هوای قله مساعد نیست و اگر هم هوا خوب باشد تنها کوه‌های اطراف قابل رویت هستند ولی احساس خیلی خوبی به انسان دست می‌دهد که بر بلندترین نقطه جهان ایستاده و پرچم کشورش را به اهتزاز در آورده است. این افتخار من است که در بلندترین قله‌های جهان پرچم ایران را به اهتزاز در می آورم.

وی با بیان این که هزینه صعودها بسیار سنگین است، گفت: در تمامی صعودهایی که داشته‌ام شهرداری تبریز اسپانسر من بوده و واقعا از آنها تشکر می‌کنم. شرکت‌هایی مثل صنایع مس ایران هم من را حمایت کرده‌اند.

قیچی‌ساز برای چهار کوهنورد کشورمان به نام های کاظمی، شهلایی، بهپور و رمضانی که در حال حاضر در رشته کوههای هیمالیا به سر می‌برند تا به دو قله این رشته کوه‌ها صعود کنند آرزوی موفقیت کرد.

کد خبر 2050421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha