۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۴۲

خجسته در پاسخ به مهر:

نتیجه بررسی پرونده کاندیداهای شورای شهر فردا اعلام می شود

نتیجه بررسی پرونده کاندیداهای شورای شهر فردا اعلام می شود

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی پرونده کاندیداهای انتخابات شورای شهر به پایان رسیده و نتیجه بررسی پرونده ها فردا اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر خجسته رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی که بعداز ظهر امروز برای بازدید و نظارت بر روند ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور آمده بود، گفت: از طرف مجلس و کمیسیون شوراها که یکی از وظایفش نظارت است در وزارت کشور حضور پیدا کردم که بتوانیم نقش نظارتی را به طور جدی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه به طور سرزده وارد وزارت کشور شده است، بیان کرد: بازدید خوب بود. نامزدهای محترم به ویژه کسانی که چند دوره ثبت نام کرده بودند وضع را بهتر ارزیابی می کردند، سیستم خوب بود و عدالت و جایگاه افراد رعایت می شد.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از کارهای خوب مجلس هیات های اجرایی بود که افرادی را مشخص کردند و هدف ما این است که نقش فعالی داشته باشیم و در حال حاضر نیز به این منظور چارچوب مشخص کرده ایم.

خجسته در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا علی لاریجانی رئیس مجلس از روند ثبت نام در وزارت کشور بازدید خواهد کرد، گفت: از برنامه های ایشان خبر ندارم اما اگر بخواهند می آیند.

وی در پاسخ به این سئوال که تایید صلاحیت برای انتخابات شوراها بر چه اساس است، بیان کرد: از چهار مرجع استعلام می شود و نمایندگان در هر استان کسانی را که نامزد بودند و احتمال رد صلاحیت آنها باشد مورد بررسی قرار می دهند من به نواب رئیس گفته ام که حساس باشند تا حق کسی در تعیین صلاحیت ها تضعیف نشود.

خجسته در پاسخ به سئوال دیگری که برخی از اصلاح طلبان نسبت به عدم صلاحیتهایشان اعتراض داشته اند، گفت: بعضی از دوستان سئوال داشتند ما گفتیم نکات خود را مطرح کنند. این موضوع قابل بررسی است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در این باره که آیا آماری از بررسی پرونده صلاحیت های شورا در دست دارد، گفت: بررسی پرونده ها امروز تمام می شود و فردا نتایج بررسی ها را اعلام می کنیم.

خجسته ادامه داد: مسئول اجرای انتخابات ریاست جمهوری وزارت کشور است و اگر اطلاعاتی درباره تخلف باشد گزارش را به شورای نگهبان می دهند. برخی گزارش های غیر مستند برای ما رسیده که در بعضی از مناطق تخلف شده و تبلیغات زودهنگام صورت گرفته که به وزارت کشور و هیات های اجرایی گفته ایم که این اخبار را مستند کنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی همچنین درباره ثبت نام کاندیداها از هر سنی و با هر میزان تسهیلات برای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: کمیسیون شوراها یکی از فعال ترین کمیسیون های مجلس است. در دوره های گذشته این فعالیت را نداشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از موارد فعالیت کمیسیون شوراها مربوط به اصلاح و بازنگری قانون انتخابات ریاست جمهوری بود، تصریح کرد: در ماده 35 قانون انتخابات بحث مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود که شاخص هایی را مشخص کردیم و اگر این اصلاح صورت گرفته بود اکنون با یکسری از موارد روبرو نمی شدیم.

خجسته تصریح کرد: رئیس جمهور شخص دوم مملکت است و نباید شرایط به گونه ای باشد که این بحث لوث شود. قطعا بحث ماده 35 را در آینده عملی می کنیم البته شورای نگهبان معتقد است که رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن را خودشان تعیین می کنند اما ما باید در آینده این موضوع را اجرا کنیم و در مورد میزان تحصیلات و رجل سیاسی و مذهبی بودن تعریفی را که مشخص کرده ایم پیاده کنیم. در آینده اگر سیاست های کلی نظام مانند مجمع تشخیص مصلحت این قانون را تصویب کرده اند که اجرا می شود در غیر این صورت در قالب دیگری آن را عملی می کنیم.

 

کد خبر 2050509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha