۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۳۸

مهر گزارش می دهد/

حیوان گزیدگی در شهرستان بهار دو برابر میانگین کشوری است/ثبت 490 مورد در یکسال

حیوان گزیدگی در شهرستان بهار دو برابر میانگین کشوری است/ثبت 490  مورد در یکسال

بهار - خبرگزاری مهر: حیوان گزیدگی و زیانهای ناشی از آن یکی از عمده مسایل امروز شهرها به خصوص روستاها است که در همین خصوص حیوان گزیدگی در شهرستان بهار دو برابر میانگین کشوری آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، عوارض ناشی از این معظل تبعات مالی و جانی متعددی را هم برای دولت و هم برای خانواده ها در بر دارد به طوری که امروزه هر فردی که مورد هجوم حیوانی به خصوص سگ های ولگرد قرار می گیرد هزینه ای معادل دو میلیون تومان را برای دولت جدا از هزینه های شخصی فرد برای درمان بیماری در بر دارد.

واضح و مبرهن است که فرد باید تا بهبود کامل 5 تا 7 بار واکسن دریافت کند و این در حالی است که در حال حاضر مراکز بهداشتی بشدت با کمبود دارو و اعتبار برای بیماران خاص مواجه اند.

اما آنچه در این گزارش به آن پرداخته می شود اینکه با وجود اقدامات صورت گرفته برای اتلاف حیوانات زیانبار، همچنان در بعضی مناطق شاهد افزایش روزافزون افراد مبتلا به بیماریهای ناشی از این حوادث هستیم.

حیوان گزیدگی در شهرستان بهار دو برابر نورم کشوری است

در این خصوص کارشناس بیماریهای خاص شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهار در  گفتگو با مهر، گفت: درصد حیوان گزیدگی در شهرستان بهار دو برابر میانگین کشوری است.

عباس مرادی افزود: در دو سال اخیر درصد بالای حیوان گزیدگی در سطح شهرستان بهار به خصوص روستاها تبدیل به یک معظل اساسی برای شهرستان شده تا جایی که درصد بالایی از اعتبارات شبکه بهداشت این شهر را به خود اختصاص داده است.

مرادی ادامه داد : اتلاف در زمان نامناسب، کوتاهی در اتلاف مستمر و منظم توسط دستگاههای ذی ربط ، عدم همکاری مردمان روستا برای کنترل سگ های مزارع و عواملی دیگر سبب عدم کنترل این بیماری در شهرستان شده است .

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 490 مورد حيوان گزیدگی در سطح شهرستان بهار رخ داده است گفت : 75 درصد افراد مبتلا سنین 15 تا 39 سال هستند که یا محصل و یا نان آور خانواده هستند.

اتلاف حیوانات زیانبار در زمان نامناسب رخ می دهد

مرادی عنوان داشت: دستگاههای مسئول اتلاف حیوانات زیانبار در شهرستان بهار هزینه بالایی را برای اجرای این طرح صرف می کنند ولی چون در فصلی نامناسب اقدام به این کار می کنند اقداماتشان نه تنها نتیجه ای در بر نداشته بلکه بیت المال را نیز هدر داده اند.

وی اظهار داشت: موارد بسیاری از حیوان گزیدگی ها در سطح شهرستان در اثر حمله سگ های صاحب دار صورت می گیرد که تاکنون به علت عدم همکاری صاحبان آنها در کنترل حیواناتشان موفق به مهار حمله این دسته از حیوانات هم نشده ایم.

مرادی با اشاره به اینکه شبکه بهداشت در جلسات و کمیته های متعدد و نامه های مکرر از بخشداری های تابعه درخواست کمک در راستای کنترل حیوان گزیدگی در سطح روستاها را داشته است، گفت: عدم همکاری دستگاهها در کنترل این معظل سبب افزایش روزافزون این گونه حوادث و مشکلات ناشی از آن خواهد شد.

به نظر می رسد عدم هماهنگی و همکاری مردم و دستگاههای ذی ربط در راستای کنترل معظل حیوان گزیدگی در سطح شهرستان در آینده ای نه چندان دور این منطقه را دچار مشکل اساسی خواهد کرد.

کد خبر 2053826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha