۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۴۳

گزارش خبري/

تخليه كتابخانه بجنورد توسط ارشاد خراسان شمالي/ از دستور وزير تا فرمان استاندار

تخليه كتابخانه بجنورد توسط ارشاد خراسان شمالي/ از دستور وزير تا فرمان استاندار

بجنورد - خبرگزاري مهر: سرانجام با دستور صريح استاندار خراسان شمالي مبني بر لزوم تخلیه کتابخانه آیت الله موسوی بجنوردی توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و تحويل به نهاد کتابخانه‌های عمومی، به نظر مي رسد كش و قوس هاي 9 ساله اين مسئله به روزهاي پاياني خود رسيده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتابخانه آیت الله موسوی بجنوردی در سال 80 در محوطه جنب سالن گلشن بجنورد راه اندازی شد و در مدت فعاليت خود نيز از جمله كتابخانه هاي موفق اين شهر محسوب مي شد.

بعد از گذشت حدود سه سال در زماني كه استان خراسان شمالي در سال 83 تاسيس شد؛ با توجه به اینکه زیرساخت‌های اداری استان در بجنورد فراهم نبود، بسیاری از ادارات کل استان تازه تاسیس خراسان شمالی، بالاجبار در ادارات شهرستان بجنورد مستقر شدند.

در اين ميان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نيز كه در همان زمان مکان مناسبی برای استقرار کادر مدیریتی خود نداشت، طبقه فوقانی این کتابخانه را به تصرف خود درآورد و سرپرست وقت این اداره کل، در محل کتابخانه آیت الله موسوی بجنوردی مستقر شد.

استقرار موقتي مديران ارشد اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي در كتابخانه آيت الله موسوي به مذاق مسئولين اين اداره كل خوش آمد و تصرف اين كتابخانه به مدت حدود 9 سال تاكنون ادامه پيدا كرد.

اداره كل خراسان شمالي در طول اين سال ها بارها براي بازپس گيري اين كتابخانه از مديران ارشاد تلاش كرد اما همواره در اين زمينه ناكام بود.

مواد قانوني به نفع اداره كل كتابخانه هاي استان راي مي داد اما با وجود مواد قانونی و تاکید وزیر ارشاد، مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از تخلیه و تحویل کتابخانه آیت الله موسوی بجنوردی به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خودداری مي كردند.

ديگر اين كش و قوس ها براي همه خسته كننده شده بود؛ اما در ماه اخير گويا با ورود استاندار خراسان شمالي به اين مسئله و دستور صريح مبني بر تخليه كتابخانه بر اساس مفاد قانوني، مسئولين ارشد اداره كل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالي مجبور به تخليه اين كتابخانه مي شوند.

تعلل ارشاد خراسان شمالی در تخلیه کتابخانه آيت الله موسوي بجنورد

در سال 83 و زماني كه سرپرست وقت اداره كل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالي طبقه فوقاني كتابخانه آيت الله موسوي بجنوردي را به عنوان دفتر مديركل انتخاب كرد، كتابخانه هاي عمومي تحت نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اداره مي شد و مسئولين اين اداره كل نيز تغيير كاربري محيط كتابخانه را به نوعي از حقوق حقه خود مي پنداشتند!.

اما درست چند ماه بعد از تاسيس خراسان شمالي و تصرف كتابخانه آيت الله موسوي بجنوردي توسط ارشاد، کتابخانه‌ها از ادارات فرهنگ و ارشاد تفکیک شده و به عنوان نهادی غیردولتی فعالیت خود را آغاز کردند.

در آن زمان در جلسه هیئت وزیران مورخ چهارم آذرماه 83 آیین نامه اجرایی قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور مصوب شد و در ماده 20 این قانون در مورد استفاده از اموالی که پیش از این در اختیار کتابخانه‌ها بود، توضیحات کامل و روشنی داده شد.

به موجب ماده 20 آئین نامه اجرایی قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور مصوب هیئت وزیران مورخ چهارم آذر ماه 83 حق استفاده از اموال غیر منقول متعلق به وزارتخانه ها و موسسات دولتی که تا زمان تصویب آیین نامه در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته است یا حسب نیاز کتابخانه‌ها به درخواست هیئت امنا و با موافقت بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط قرار خواهد گرفت، تا زمان رفع نیاز و اعلام آن توسط هیئت امنا، به نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار می‌شود.

در این ماده، قانون به صراحت بر واگذاری و تعلق اماکن و اموال غیرمنقول متعلق به وزارتخانه ها و موسسات دولتی به کتابخانه‌ها تاکید شده و بر اساس آن نیز می‌بایست اداره فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی نسبت به تخلیه این کتابخانه اقدام می‌کرد.

حدود 9 سال گذشت و با وجود تلاش‌های مسئولین کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به دلیل و یا در واقع به بهانه نبود فضای استقرار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، از تخلیه این مکان خودداری می‌کردند.

دستور وزير ارشاد مبني بر تخليه كتابخانه

این مسائل به گونه کشدار شد که سید محمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي در سفر به خراسان شمالی در روز قدس سال گذشته، در جلسه‌ای که در محل استانداری خراسان شمالی با حضور استاندار، نمایندگان مجلس و شماری از مدیران و مسئولان استانی برگزار شد، به طور صریح  بر تخلیه این کتابخانه و تحویل آن به نهاد کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی در این زمينه می‌گوید: با وجود دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر واگذاری کتابخانه آیت الله موسوی بجنوردی به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هنوز هیچ اقدامی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در تخلیه این مکان صورت نگرفته است.

علی رحیمی با بیان اینکه بر اساس ماده 20 آئین نامه اجرایی قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور مصوب هیئت  وزیران، بایستی این مکان در اختیار کتابخانه قرار گیرد، می‌افزاید: به رغم دستور العمل فوق که مشخصا به استناد آن حق بهره برداری از مکان مذکور را در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار داده، مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از انجام آن خودداری می‌کنند.

رحیمی تصریح می‌کند: در جریان سفر سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خراسان شمالي در جلسه‌ای با حضور استاندار، وزیر ارشاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی مدیران دستگاه‌های فرهنگی، ضمن بررسی مشکلات حوزه فرهنگ، مقرر گردید طبقه فوقانی کتابخانه‌ عمومی آیت الله موسوی بجنوردی که در تصرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار گیرد که این امر تا کنون محقق نشده است.

وی می‌گوید: در حال حاضر بجنورد از نظر فضای کتابخانه‌ای در وضعیت نامناسبی قرار دارد و به علت کمبود فضای کتابخانه‌ای، این اداره کل بالاجبار دو کتابخانه استیجاری الزهرا(س) و امام رضا(ع) را با تحمل هزینه‌های کلان در بجنورد راه اندازی کرده است.

رحيمي با اشاره به اينكه شهرستان بجنورد با پایین‌ترین سرانه مطالعاتی در کشور، شدیدا از کمبود فضای کتابخانه‌ای رنج می‌برد و مکررا شاهد اعتراضات مردمی در این خصوص هستيم، اظهار مي كند: در صورت تخليه طبقه فوقاني كتابخانه آيت الله موسوي بجنوردي 250 مترمربع به فضاي كتابخانه اي شهر بجنورد اضافه مي شود.

ديوار بلند حاشا و دست كوتاه اهالي كتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی اما خیلی سفت و محکم در برابر این اظهار نظرها واکنش نشان می‌دهد و با جدیت از حق این اداره کل برای استقرار در محل کتابخانه صحبت می‌کند.

حسین ثابت قدم وحید مي گويد: کتابخانه آیت الله موسوی بجنوردی در واقع جزئی از مجتمع فرهنگی هنری گلشن بجنورد محسوب می‌شود و این مجتمع نیز از زمان ساخت تحت تصرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشته است.

وی تصریح می‌کند: این کتابخانه قسمتی جدا از مجتمع فرهنگی هنری گلشن نبوده و ادعای نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی مبنی بر حق استفاده از این ساختمان نادرست است.

ثابت قدم وحید در مورد دستور وزیر ارشاد مبنی بر تخلیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از محل این کتابخانه می‌گوید: این مطلب از اساس کذب محض است و وزیر ارشاد هیچ گاه دستوری مبنی بر تخلیه این اداره کل از محل کتابخانه آیت الله موسوی صادر نکرده است.

وی اظهار می‌کند: اگر کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند، یک خط نوشته از وزیر فرهنگ و ارشاد مبنی بر تخلیه این کتابخانه بیاورند، این جانب به عنوان مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، بدون فوت وقت نسبت به تخلیه این مکان اقدام می‌کنم.

از دستور وزير تا فرمان استاندار

مسئولين اداره كل كتابخانه هاي خراسان شمالي با وجود اينكه همواره از دستور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر تخليه كتابخانه آيت الله موسوي مي گفتند، نتوانستد دست نوشته اي!(مطابق خواسته مديركل ارشاد استان) از اين دستور وزير ارائه كنند و مسئولين فرهنگ و ارشاد اسلامي را قانع كنند.

اما مسئولين اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان بيكار ننشستند و نامه نگاري هاي مبسوطي با استاندار خراسان شمالي انجام داده و با استناد به قوانين و دستور وزير ارشاد خواستار تحويل اين كتابخانه شدند.

حال در اين ميان بر اساس اطلاعات موثق با توجه به اينكه خود استاندار نيز در جلسه وزير ارشاد حاضر بود و دستور سيدمحمد حسيني را شنيده بود و نيز بندهاي قانوني اين مسئله، محمود احمدي بيغش دستور اكيد تخليه و تحويل اين كتابخانه را صادر كرده است.

استاندار خراسان شمالي در اين فرمان علاوه بر استناد به مواد قانوني و دستور وزير ارشاد، از احتمال استفاده از اختيارات قانوني استانداران نيز در صورت عدم تمكين مسئولين ارشاد براي تخليه كتابخانه مذكور، خبر داده است.

از اين ستون به آن ستون فرج است

پس از اين فرمان استاندار خراسان شمالي به نظر مي رسد باز هم مسئولين فرهنگ و ارشاد اسلامي استان به تخليه اين كتابخانه رضايت نداده و خواستار ملاقات با استاندار و برگزاري نشستي براي حل اين مسئله با وي شده اند.

بنا به اعلام مسئولين ارشاد خراسان شمالي قرار بود اين نشست در هفته گذشته برگزار شود و تا پايان هفته نيز مسئله كتابخانه آيت الله موسوي بجنوردي تعيين تكليف شود.

با اين وجود نشست مذكور برگزار نشد و با توجه به نزديك بودن ايام انتخابات و به تبع آن مشغله فراوان استاندار، به نظر نيز نمي رسد اين نشست به اين زودي ها برگزار شود.

حال در اين ميان برخي از اهالي كتاب خراسان شمالي، پيش كشيدن مسئله برگزاري نشست مسئولين ارشاد با استاندار در زمينه كتابخانه آيت الله موسوي را به نوعي وقت خريدن مي دانند.

آنها مي گويند: مسئولين ارشاد خراسان شمالي مي خواهند با اين بهانه به اصطلاح قضيه را تا زمان انتخابات كش دهند و پس از آن نيز با تغيير مديريت دولت و استان، قضيه به نوعي ديگر رفع شده و يا به فراموشي سپرده شود.

اما از طرف ديگر نيز اطلاعات موثق حاكي از آن است كه مسئولين نهاد كتابخانه هاي عمومي خراسان شمالي نيز بيكار ننشسته و سخت پيگير اجراي فرمان استاندار از طرقي غير از تمكين خودخواسته مسئولين ارشاد هستند.

در هر صورت به نظر مي رسد با دستور اكيد استاندار و پيگيري هاي مصرانه مسئولين كتابخانه هاي عمومي، رشته ايي كه مي گفتند سر دراز دارد، كم كم دارد به پايان خود مي رسد.

 

کد خبر 2054361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha