۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۳۳

دکتر بلخاری :

فلسفه و حکمت یونانی جامعیت نظری و عملی دارد

فلسفه و حکمت یونانی جامعیت نظری و عملی دارد

یک استاد فلسفه هنر گفت: جامعیت فلسفه و حکمت یونانی به ویژه در دو وجه نظری و عملی گستره تحلیل آن را در تمامی ابعاد مختلف زندگی انسان سرایت داد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفدهمین همایش بزرگداشت حکیم صدرالمتالهین شیرازی ملاصدرا با عنوان فلسفه و راه زندگی امروز چهارشنبه اول خرداد در مجتمع آدینه با حضور اساتید و اندیشمندان حوزه فلسفه برگزار شد.

دکتر حسن بلخاری دانشیار گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران طی سخنانی به موضوع "هنر؛ زیستن بر مدار عقل و زیبایی" با تاکید بر آرای فلوطین پرداخت و گفت:جامعیت فلسفه و حکمت یونانی به ویژه در دو وجه نظری و عملی گستره تحلیل آن را در تمامی ابعاد مختلف زندگی انسان سریان داد. فیثاغوریان که در مرز میان اسطوره و فلسفه ایستاده و آرای شان تاثیر بسیار عمیقی در تاریخ فلسفه و حکمت به جای گذاشته در باب زیستن و به ویژه زیستن اخلاقی ایده ها و حتی نظریه هایی داشتند. نفرت فیثاغورث از فلوت به این دلیل که برانگیزاننده هیجاناتی نامطلوب در نفس جوانان است و تاکیدی که در باب تطهیر و زندگی اخلاقی می کند و البته تاثیر این آرا بر افلاطون غیر قابل انکار است، نشانی از تلاش برادران انجمن فیثاغوری برای یک زندگی و زیستن بر بنیاد یک نظام اخلاقی است.

وی افزود: در این میان فلوطین که در باب هنر دریچه نوینی به عالم ملکوت گشود و برخلاف افلاطون که آن را پایین ترین درجه از درجات شناخت پنداشته بود، برای هنر جایگاهی متعالی قائل شد، محاکات را صور معقول دانست و نسبتی میان عقل و هنر و زیبایی ایجاد نمود که عامل مطلق تحقق نیک بختی در زندگی انسانی بود.

دکتر بلخاری در ادامه تاکید کرد: فلوطین هنرمند را کسی می داند که آثار خود را با سرمشق مستقیم از این صور پدید می آورد همچنان که اگر هنرمندی بخواهد پادشاه خدایان را ترسیم کند با آنکه سرمشقی از او ندارد وی را چنان ترسیم می کند که اگر زئوس قصد فرود به این عالم کند به همان صورتی ظاهر می شود که هنرمند تصویر کرده است. بنابراین هنر قدرتی عظیم تر از عقل معاش آدمیان در کاهش فاصله میان زمین و آسمان دارد. زیبایی نیز به دست باکفایت همین هنر است که آشکار می گردد از دیدگاه فلوطین زیبایی نه به تناسب است و نه با ساختاری موزون بلکه زیبایی به واسطه صورتی است که در شیء موجود است و هنرمند کاشف این زیبایی و صورت بخش آن در قالب سنگی خام است .

این استاد فلسفه هنر تصریح کرد: از دیدگاه فلوطین هنرمند در آفرینندگی خود به معرفت طبیعت رجوع می کند زیرا هنر خود را مدیون طبیعت می داند. معرفت طبیعت همان عقل است همان جوهر حقیقی و اصولا آنچه در طبیعت هست، همان جوهر حقیقی و صور روحانی است. از دیدگاه او برای رسیدن به زیبایی جوهری عالم کلمات و الفبا کارآمد نیستند بلکه این تصاویرند که کارآمدی دارند.

دکتر بلخاری در پایان یادآور شد: فلوطین با تاکید بر هنر، زیستن بر مدار عقل و زیبایی را طریقت رسیدن به نیک بختی می داند.

کد خبر 2060614

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha