۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۸:۵۶

شكاري با مهر مطرح كرد:

ابتلای كودك بشاگردي به بيماري هپاتيتA ارتباطي با زلزله ندارد

ابتلای كودك بشاگردي به بيماري هپاتيتA ارتباطي با زلزله ندارد

بندرعباس - خبرگزاري مهر: رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان گفت: ابتلای كودك بشاگردي به بيماري هپاتيتA ارتباطي با آب آشاميدني مناطق زلزله زده ندارد.

دكتر محمد شكاري در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ابتلاي كودك هشت ساله به هپاتيت نوع A در بشاگرد بيان داشت: عامل هپاتیت A ویروس HAV است که به وسیله مدفوع از بدن شخص آلوده دفع می ‌شود و باعث آلودگی آب آشامیدنی و غذا می ‌شود. این نوع هپاتیت بدون عارضه بوده و خود محدود شونده است و از طریق تماس های نزدیک نيز قابل انتقال است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني با اشاره به اينكه عمده ترین راه انتقال هپاتيت "نوع آ "از طریق دهانی- مدفوعی است، گفت: اگر بهداشت فردي رعایت نشده باشد و پس از دستشویی، دست ها با آب و صابون شسته نشود و با همان دست غذا خورده شود، این ویروس به راحتی انتقال می یابد.

شكاري افزود: افراد مبتلا به هپاتیت همیشه تمامی علائم بیماری را نشان نمی ‌دهند. برای مثال کودکان هیچ نشانه ‌ای از آلودگی ندارند. در حالی که در نوجوانان و بزرگسالان علایم بیماری دیده می ‌شود.

وي با اشاره به خبر وقوع هپاتيت نوع آ در شهرستان بشاگرد تصريح كرد: با توجه به اینکه زلزله بشاگرد در تاریخ 21 ارديبهشت سال جاري رخ داده و بیمار بنام ابوالفضل چابک ساکن روستای گوهران یک روز بعد در تاریخ 22 ارديبهشت دچار علائم احتمالي و ثابت نشده هپاتیت آ شده است و با توجه به اینکه دوره نهفتگی بیماری هپاتیت آ حداقل 10تا15 روز است وقوع این بیماری ارتباطی با زلزله بشاگرد ندارد.

وي خاطرنشان كرد: بيماري هپاتيت نوع آ به صورت تك گير همه ساله در فصول گرما در نقاط مختلف دنيا اتفاق مي افتد و اگر قرار بود از آب آشاميدني در مناطق زلزله زده باشد بايد حداقل 10 درصد از جمعيت هزار نفري گوهران علامت دار مي شدند.

پيشتر حیدر چابک پدر ابوالفضل چابک در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان كرده است: متاسفانه فرزندم در دو روز نخست وقوع زلزله و پیش از رسیدن آبهای معدنی از آب ناسالم و غیر بهداشتی مصرف کرد و سپس علائم مشکوکی همچون، زرد شدن چشمها، تغییر رنگ زبان و حالت تهوع در وی دیده شد.

وی اظهارداشت: پزشکان مستقر در بخش گوهران پس از معاینه فرزندم، او را به بیمارستان شهر میناب منتقل کردند و پس از انجام آزمایش ها مشخص شد که پسر هشت ساله ام به بیماری "هپاتیت آ" مبتلا شده است.

 

 

کد خبر 2061012

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha