۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۷

سليمي نمين:

ائتلاف اقدامي ارزشمند است/ ايجاد شائبه نسبت به جليلي برگ برنده احمدي نژاد

ائتلاف اقدامي ارزشمند است/ ايجاد شائبه نسبت به جليلي برگ برنده احمدي نژاد

مشهد - خبرگزاری مهر: رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به شباهت ميان جليلي و احمدي نژاد گفت: اين دو هيچ شباهتي با هم ندارند و متفاوت هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس سلیمی نمین، یکشنبه شب در مسجد حضرت زینب (س) در جمع خبرنگاران اظهار كرد: جليلي و احمدي نژاد باهم متفاوت هستند چرا كه در خصوص موضوع سوريه احمدي نژاد به طور جدي گفت نبايد براي حكومت اسد پول خرج كرد اما جليلي بر اساس نگاه نظام عمل كرد.

ايجاد شائبه نسبت به جليلي برگ برنده احمدي نژاد

وي تاكيد كرد: ايجاد شائبه نسبت به جليلي يكي از برگ هاي برنده احمدي نژاد است زيرا با آمدن جليلي به قوه مجريه احمدي نژاد شرايط خوبي نخواهد داشت.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران عنوان كرد: اگر هاشمي تائيد صلاحيت مي شد و راي مي آورد آنگاه شرايط مطلوبي براي احمدي نژاد ايجاد مي شد اما اكنون با آمدن جليلي موقعيت مناسبي نصيب احمدي نژاد نمي شود.

سليمي نمين يادآور شد: احمدي نژاد با فردي اصولگرا و شاخصه اصولگرايي در كشور نمي تواند موقعيتي پيدا كند اما با افراد فردمحور مي تواند براي ماندن در قدرت برنامه ريزي و زمينه سازي كند.

وي با تاكيد بر اينكه احمدي نژاد مي خواهد جليلي را تخريب كند، گفت: او از جليلي به عنوان دبير شوراي امنيت ملي نيز رضايت ندارد اما به دليل حمايت مقام معظم رهبري كاري نمي تواند بكند.

عدم اغراق نسبت به كانديداها                  

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اینکه امروز جامعه باید به عدم اغراق نسبت به کاندیداها توجه کند، گفت: در گذشته اغراق گویی در مورد کاندیداها یکی از عوامل بازدارنده در انتخاب آن فرد بوده است.

وی در خصوص چرخش قدرت عنوان کرد: اگر امروز چرخش قدرت را پذیرفته ایم باید قبول کنیم که بعد از استفاده از نیروی های اول انقلاب باید به نیروهای جدید نیز بها داد تا انحرافات در درون کشور شکل نگیرد.

وی تصریح کرد: در وادی چرخش قدرت می توان با برخی از انحرافات با کمترین هزینه مقابله و برخی از بدعت گذاریها را از میان برداشت.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تاکید کرد: چرخش قدرت به افراد و جریان های خاص اجازه نمی دهد تا مدام در صحنه قدرت اجرایی نقش داشته باشند و این یک حسن است.

تشخيص ضعف ها و قدرت ها

سليمي نمين در خصوص تشخیص قوت ها و ضعف هاي کاندیداها بیان کرد: در صحنه انتخابات به هر کس که رای می دهید باید ضعف ها و قدرت هایش را تشخیص دهید و در این راستا باید به کارنامه کاندیداها نگاه کرد.

وی یادآور شد: در میان کاندیداهای تائید صلاحیت شده سلایق مختلفی وجود دارند و بی تردید این امر موجب حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای خواهد شد زیرا در میان جریان های موجود در جامعه هر کس نامزدی دارد که آن نامزد می تواند تمایلات او را در عرصه اجرایی کشور دنبال کند.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با تاکید بر اینکه حماسه سیاسی تنها با حضور مردم در پای صندوق های رای شکل نمی گیرد، گفت: حماسه سیاسی هنگامی محقق می شود که بازگشت به عقب صورت نگیرد و حضور مردم در پای صندوق های رای همراه با آگاهی باشد.

وی تصریح کرد: حماسه سیاسی با انتخاب فردی شکل می گیرد که در برابر بیگانگان با استقلال و اقتدار بایستد اما در این راستا جامعه هنوز در زمینه انتخاب فردی با این خصوصیات آگاهی ندارد.

دادن آگاهي به مردم

وی یادآور شد: همه ما اگر باور داریم که نظام اسلامی با پشتوانه ملت می تواند بسیاری از تهدیدات را پاسخ دهد پس باید آگاهی های لازم را در خصوص اشخاص به مردم داد تا حماسه سیاسی به معنای واقعی محقق شود.

سلیمی نمین بیان کرد: در حال حاضر ساختار انتخاباتی نظام اسلامی و نوع بازیگردانی عناصر قدرت، انتخاب فرد اصلح را برای مردم دشوار کرده  و در این رابطه هاشمی و رفسنجانی به گونه ای عمل کرده اند که تشخیص برای مردم بسیار سخت است.

وی تاکید کرد: اگر دوسال پیش متوجه می شدیم که هاشمی و احمدی نژاد برای انتخابات برنامه دارند تشخیص فرد اصلح امروز راحت تر بود چرا که صحنه صحنه ای پیچیده است و هر چه تعداد بازیگردانان انتخابات افزایش یابد انتخاب  پیچیده تر می شود.

وی گفت: در انتخابات این دوره دو عنصر قوی بازیگردان صحنه انتخابات هستند و این امر موجب شده که مردم ندانند چه کسی پشت چه کسی قرار گرفته است.

قانون انتخابات كاستي هايي دارد

سليمي نمين عنوان کرد: برای اینکه مردم در صحنه انتخابات آگاهانه عمل کنند به اطلاعات و داشتن آگاهی نیاز دارند و در این خصوص مکانیسم موجود در ساختار انتخابات مشکل دارد.

وی با بیان اینکه مردم باید کارنامه هر یک از 8 کاندیدای تائید صلاحیت شده را مورد بررسی قرار دهند، افزود: در قانون انتخابات کاستی هایی وجود دارد زیرا در هنگامی که مدیری دچار تخلف می شود اطلاع رسانی های لازم صورت نمی گیرد و این یک ضعف جدی است.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تاکید کرد: فهم و درک مردم ارتباط مستقیمی با داشتن اطلاعات دارد و اگر مردم نسبت به مسائل جامعه و اطلاعاتی که معمولا ارائه نمی شود آگاهی یابند آنگاه انتخاب ها دقیق خواهد بود.

ائتلاف اقدامي ارزشمند است

وی در خصوص ائتلاف 2+ 1 اظهار کرد: این ائتلاف اقدامی ارزشمند است و قدرت انتخاب را برای مردم افزایش می دهد.

سليمي نمين بیان کرد: انتخاب فرد اصلح در درون ائتلاف انتخاب را آسان تر می کند اما در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که ائتلاف 2+1 رقیب 3+1 شود.

سلیمی نمین اظهار کرد: اصولگرایان باید با معرفی فرد اصلح به تشخیص مردم کمک کرده و نباید دچار توهم در انتخاب شوند زیرا در حال حاضر ولایتی می گوید من به نظر سنجی ها پایبند نیستم و این امر همان اقدامی است که در سال 84 انجام شد.

وي یادآور شد: در سال 84 قرار بودن میان 4 نفر از اصولگرایان توافقی صورت پذیرد و فردی که رای بیشتری را داشت به جامعه معرفی شود اما در آن هنگام احمدی نژاد و محسن رضایی تن به قول خود نداند و به نظر می رسد در ائتلاف 2+1 نیز این شکنندگی وجود داشته باشد.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به رای شورای نگهبان و رد صلاحیت هاشمی گفت: برخی می گویند چرا باید غرضی تائید صلاحیت شده و هاشمی رفسنجانی با رد صلاحیت از گردونه انتخابات خارج شود اما بنده معتقدم که باید به رای شورای نگهبان احترام گذاشت.  

وی بیان کرد: شورای نگهبان دچار اشتباه شد چرا که دو بار مجلس شرایط سنی را برای کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح کرد اما شورای نگهبان نپذیرفت و اگر در گذشته این شورا به امر محدودیت سنی توجه می کرد مشکلی در مورد رد صلاحیت هاشمی پیش نمی آمد و نسبت به او مظلوم نمایی صورت نمی پذیرفت.  

سلیمی نمین عنوان کرد: هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام از قوه فکری خود استفاده می کند بنابراین در این مجمع می تواند مفید باشد اما در مدیریت اجرایی توانایی او به دلیل سن بالا کافی نیست.

وی با اشاره به ملاک های شناخت فرد اصلح گفت: فرد اصلح باید دارای صلاحیت و میزان بالای رای آوری باشد زیرا این دو مقوله می تواند به تشخیص صحیح فرد اصلح کمک کند.

کد خبر 2065375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha