۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۰

دین و اندیشه در 7 روز؛

برپایی مراسم مدافعان حرم در سالروز شهادت حضرت زینب(س)/ تجلیل از مقام علمی آیت الله سیدمحمد خامنه ای

برپایی مراسم مدافعان حرم در سالروز شهادت حضرت زینب(س)/ تجلیل از مقام علمی آیت الله سیدمحمد خامنه ای

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: برپایی مراسم مدافعان حرم در سالروز شهادت حضرت زینب(س)، تجلیل از مقام علمی آیت الله سیدمحمد خامنه ای، نشست نقد و بررسی کتاب «ملکوت آینه ها» و بررسی جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر از مهمترین رویدادهای حوزه دین و اندیشه در هفته گذشته به شمار می رود.

سالروز وفات حضرت زینب (س)

حضرت زینب کبری(س) پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجری به دنیا آمد. مادرش حضرت فاطمه(س) از همسر گرانقدر خود حضرت علی(ع) درخواست کرد که برای او نامی معین کند و علی(ع) فرمود، در این کار بر پیامبر(ص) پیشی نمی گیرد و جدش نام او را «زینب» برگزید. عالمه غیرمعلمه، سیده العقائل، ملیکة النساء، سر ابیها، بطلة کربلا،امین الله، عارفه و قرة عین المرتضی: از مهمترین القاب آن حضرت به شمار می رود. حضرت زینب در واقعه کربلا حضور داشت و نگذاشت که پیام قیام عاشورا در کربلا بماند. زینب پاسدار خون امام حسین(ع) و یارانش است. وی رئیس کاروان اسیران آل محمد بود. حضرت زینب (س) عمر زیادی نکرد، به ویژه پس از واقعه کربلا ولی عمر پربرکتی داشت. شاید بدان خاطر که مصائب بسیاری را متحمل شده بود. شاید هم بدان خاطر که رسالت خود را انجام شده یافته بود. برخی وفات حضرت را 1.5 سال پس از واقعه کربلا، گروهی 2.5 سال و عده ای 4 سال ذکر کرده اند. اما معتبرترین اسناد قابل قبول است که همان 1.5 سال پس از شهادت امام حسین(ع) از دنیا رفته باشد. روز وفاتش نیمه ماه رجب است که بر آن اتفاق نظر وجود دارد. در مورد اینکه حضرت زینب در کجا از دنیا رفت و مزار او اینک در کجاست بحث های بسیاری وجود دارد، اما آنچه مشهور است مزار ایشان در شام و در دمشق فعلی است.

برپایی مراسم مدافعان حرم در سالروز شهادت حضرت زینب(س)

از دیگر رویدادهای دینی هفته گذشته سالروز وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری(س) بود که شیعیان و دلسوختگان اهل بیت(ع) در مساجد و حسینیه ها به عزاداری وفات آن بانوی بزرگ کربلا پرداختند. همچنین به همت ستاد کنگره بین المللی امام علی النقی(ع) دومین مراسم اعلام آمادگی جوانان مسلمان باغیرت ایرانی به عنوان مدافعان حرم در شام وفات حضرت زینب کبری(س) در روز یکشنبه 5 خردادماه در حسینیه امام موسی بن جعفر(ع) برگزار شد.

برپایی نشست جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر

چهارمین نشست از سلسله‌ نشست‌های «اندیشه و عمل» با عنوان «جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر (۲) » دوشنبه 6خردادماه در مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد و طی آن حجت الاسلام مهدی مهریزی، پژوهشگر و محقق حوزه دین، پیرامون جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر سخنرانی کرد.

مراسم بزرگداشت آیت الله سید محمد خامنه ای برگزار شد

به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مراسم بزرگداشت آیت الله سید محمد خامنه ای، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از اساتید فلسفه در روز دوشنبه 6 خرداد ماه در تالار وحدت برگزار شد.

نشست نقد و بررسی کتاب «ملکوت آینه ها»

همچنین در روز دوشنبه 6 خرداد نشست نقد و بررسی کتاب «ملکوت آینه ها» تألیف دکتر نیر طهوری، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این کتاب با در برگرفتن مجموعه ای از مقالات درباره هنر و معماری سنتی ایران پس از اسلام، که معمولاً هنر اسلامی خوانده می شود، کوششی در یافتن پاسخی برای پرسشهایی است که طیف وسیعی از ابهامها را در این باب تشکیل می دهد. در این نشست دکتر شهرام پازوکی، دکتر مهرداد قیومی، دکتر محمدرضا رحیم زاده و دکتر امیر نصری سخنرانی کردند.

 

کد خبر 2066282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha