۱۳ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۰

افشار مطرح کرد:

بیشتر آتش‌سوزی‌ها در جنگلهای لرستان عمدی است/ طمع افزایش اراضی کشاورزی

بیشتر آتش‌سوزی‌ها در جنگلهای لرستان عمدی است/ طمع افزایش اراضی کشاورزی

خرم آباد - خبرگزاری مهر: مدیرعامل انجمن دوستداران محیط ‌زیست لرستان با بیان اینکه بیشتر آتش‌سوزی‌ها در جنگلهای استان عمدی است، علت این امر را طمع برخی کشاورزان برای افزایش اراضی خود می داند.

به گزارش خبرنگار مهر، مظفر افشار عصر یکشنبه در دومين جلسه‌ كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي اتاق بازرگانی خرم‌آباد با اشاره به مشکل ریزگردها گفت: متأسفانه بیشتر آتش‌سوزی‌های رخ داده در عرصه‌های جنگلی لرستان عمدی صورت می‌گیرد.

وی افزود: هدف اصلی در ایجاد این آتش‌سوزی‌ها از بین بردن پوشش جنگلی به منظور اضافه کردن زمین‌های مورد نظر به عرصه‌های کشاورزی است.

این فعال محیط ‌زیست به دیگر تخریبهای جوامع محلی اشاره کرد و اظهار داشت: در یکی از روستاهای چگنی پیش از اجرای هدفمندی یارانه‌ها 70 خانوار از مجموع 75 خانوار ساکن در آن برای تأمین انرژی گرمایی از نفت و گاز استفاده می‌کرده‌اند که متأسفانه بعد از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها همین 70 خانوار به استفاده از هیزم و جایگزینی آن روی آورده‌اند که دلیل این امر گرانی سوخت عنوان شده است.

افشار تصریح کرد: در مساحت کمی از عرصه‌های منابع طبیعی منطقه چگنی در طول همین چند سال گذشته حجم قابل توجهی از عرصه‌های منابع طبیعی تخریب شده‌اند که سرعت این رخداد آن‌قدر بالاست که نگران‌کننده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم در این جلسه با اشاره به این‌که همین حالا و در طول همین زمانی که از آغاز این جلسه گذشته است، صدها هزار درخت قطع شده و منابع طبیعی فراوانی تخریب شده است، گفت: اگر می‌خواهیم به صورت ریشه‌ای و اساسی با عوامل تخریب منابع طبیعی مبارزه کنیم باید به همه‌ی عوامل توجه کنیم که ساخت‌وسازهای گسترده و بی‌ضابطه هم یکی از این عوامل تأثیرگذار است.

فرامرز عادلی افزود: واقعیت این است که میزان خسارتی که به واسطه‌ی چرای دام در منابع طبیعی ایجاد می‌شود قابل مقایسه با سایر خسارت‌ها نیست.

وی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم با استفاده از همه‌ ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم اصلاح نژاد و برنامه‌ی تبدیل دام سبک به دام سنگین را همچنان در اولویت کاری خود داشته باشیم تا مقداری از فشاری که بر عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد، کاسته شود.

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان نیز در این جلسه گفت: کار در منابع طبیعی بسیار طاقت‌فرسا و هزینه‌بر است و درست به همین دلیل ضرورت دارد در این زمینه همه‌ی دستگاه‌ها همکاری داشته باشند و همه‌ی تقصیرها به گردن یک نهاد انداخته نشود.

ایرج ویسکرمی با اشاره به اینکه منابع طبیعی سرمایه‌ ملی است افزود: از آنجا که در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که سود مادی مستقیم مدنظر است، منابع طبیعی مظلوم واقع شده است؛ چراکه برای فعالان این عرصه سود مشخص مادی وجود ندارد.

محمد قاسمی دبیر انجمن دوستداران طبیعت لرستان نیز از کمبود امکانات و نیروی انسانی در حوزه‌ محافظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی انتقاد کرد و گفت: واقعیت این است که نسبت نیروی انسانی به وسعت عرصه‌های منابع طبیعی لرستان به هیچ عنوان منطقی نیست و سرعت تخریب‌ها به گونه‌ای است که نمی‌توان به راهکارهایی از جمله فرهنگ‌سازی و آموزش، دل خوش کرد.

کد خبر 2068990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha