۱۷ خرداد ۱۳۹۲، ۲۰:۰۶

اظهارات کاندیداها در وقت باقیمانده از مناظره در دور اول؛

حداد: اینکه دوران کنونی را زمستان بخوانیم جفا به ملت است/ جلیلی: ولایتی پاسخ داماتو را بدهد

حداد: اینکه دوران کنونی را زمستان بخوانیم جفا به ملت است/ جلیلی: ولایتی پاسخ داماتو را بدهد

هشت کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان بخش اول آخرین مناظره خود در دقایق باقیمانده از فرصتشان نکاتی را در مورد سیاست داخلی و سیاست خارجی مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در دقایق پایانی بخش اول سومین دور از مناظره انتخاباتی 8 کاندیدا طبق قرعه نوبت به سعید جلیلی رسید تا به سوال هفتم پاسخ دهد اما طبق اعلام مجری برنامه به این دلیل که جلیلی در سوالات قبلی از کاندیداها بیشتر از وقت مقرر استفاده کرده بود تنها 45 ثانیه وقت داشت تا به سوال پاسخ دهد که به همین دلیل جلیلی در پشت تریبون قرار نگرفت و در جای خود سخنان کوتاهی در حد وقت مقرر ارائه کرد.

جلیلی: سیاست خارجی حوزه اندیشه است/ ولایتی پاسخ داماتو را بدهد

سعید جلیلی گفت: بحث من این است که سیاست خارجی حوزه اندیشه است، ما بر اساس اسلام ناب باید این گفتگو را با یک سازوکار و مدیریت مقتدر و قوی دنبال کنیم، مدیریت هوشمندی که این گفتمان را باور داشته باشد و قبول داشته باشد که باید این گفتمان و آنچه که به عنوان سیاست مطرح می شود را به نتیجه و فرجام برساند.

وی افزود: اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم دچار ضعف می شویم و دولت مقتدری که بتواند به ویژه در عرصه سیاست خارجی عمل کند را نخواهیم داشت، این یک بحث اساسی است و البته سوال من را آقای ولایتی جواب ندادند که چرا بعد از هفت سال گفتگوهای انتقادی آن طور برخورد شد و تحریم های داماتو اعمال شد و حتی گفتند که وزرا هم نروند و برای رئیس جمهور وقت حکم جلب صادر شد.

غرضی: شبکه برق، گاز و مخابرات نداشته باشید سیاست خارجی هم درست نخواهد شد

در ادامه سید محمد غرضی به عنوان نفر آخر کاندیداها در پشت تریبون قرار گرفت و با خواندن شعر ماه فرو ماند از جمال محمد، سرو نروید به اعتدال محمد، آدم و نوح و خلیل و عیسی و موسی، همگی در ظلال محمد، سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی، عشق محمد بس است و آل محمد، گفت: سیاست خارجی انعکاس استعداد داخلی است، من از وقت بزرگان استفاده کردم و این حرف را جا انداختم و این درسی که یاد گرفتم مبنی بر این است که اگر استعداد داخلی وجود داشته باشد، سیاست خارجی درست می شود و اگر نباشد سیاست خارجی درست نخواهد شد، مانند اینکه اگر شبکه برق، گاز و مخابرات نداشته باشید، مشکلات خواهید داشت.

وی افزود: من تمام عمر خودم را صرف همین کارها کرده ام، یعنی دائما به دنبال این رفته ام که کاری انجام شود و بحمد‌الله خیلی هم خوب اثر کرد، اگر مردم به من رای دهند باز برنامه من بر انسجام داخلی است، به طور مثال اینجا بحثی را مطرح می کنند در خصوص عزیزان، بزرگان، اهل آذر، اهل لر و من اعلام کردم که اگر شما به من رای دهید من می گویم در هر استانی، استاندارش توسط مردم انتخاب شود، این تحول بسیار بزرگی است و از همکاران خود نیز خواهش می کنم که به این مسئله رای دهند؛ کشور را یک قدم به جلو ببریم، اینکه 330 استاندار ظرف 33 سال تعیین شده اند و هر سال یک استاندار عوض شده و بعضی از استاندارها عمرشان تنها یک سال و نیم است.

غرضی گفت: می خواستم درباره اماکن و موضوعات دیگر نیز صحبت کنم که فرصت تمام شد. التماس دعا

قالیباف: هرچه قدرت ملی بالاتر باشد حوزه دیپلماسی قوی‌تر خواهد بود

محمد باقر قالیباف نیز در زمان خود گفت: در حوزه سیاست خارجی بنده معتقد هستم که انسجام داخلی اساس کار ماست و در حوزه اقتصادی نیز همبستگی ملی اساس کار است.

وی افزود: به هر حال ما چه بخواهیم مقاومت، چه مذاکره و چه رقابت بکنیم، نیازمند این هستیم که در حوزه دیپلماسی زمانی که بین دو دولت نگاه و تفکر صحبت می کنیم، مبنا و جنس بحث قدرت باشد، لذا هرچه توان و قدرت ملی ما بالاتر باشد حتما در حوزه دیپلماسی قوی تر هستیم؛ دیپلماسی هم می تواند توان ملی ما را افزایش دهد به شرط اینکه بتوانیم از فرصت ها به درستی استفاده کنیم، البته این را بدانیم که ملت ما هیچگاه در تاریخ عزت خود را فدای هیچ چیز، نه اقتصاد و نه مسائل مادی نکرده است.

حداد: اینکه دوران کنونی را زمستان بخوانیم جفا به ملت است

غلامعلی حداد عادل نیز تاکید کرد: در انتخابات نه خودم باید سیاه نمایی کنم و نه هیچ کاندیدای دیگری؛ در اینکه ما مشکلات داریم حرفی نیست، اما اینکه نام دوران فعلی را زمستان بگذاریم و قول دهیم که بهار می آید و صحبت از ناامیدی بکنیم، به نظر من جفا به ملت و انقلاب است.

وی ادامه داد: ما مشکلات داریم اما دستاوردهای زیادی داشته ایم، سلول های بنیادی، ارسال موجود زنده به فضا، غنی سازی اورانیوم، رتبه برتر علمی، پیشرفت های فنی و عمرانی، سدها و شبکه ها، همه از دستاوردهای ما بوده است، آقای روحانی فرمودند سانتریفیوژ نچرخد بهتر است یا کارخانه ها بچرخد؟ من می گویم مسئله سانتریفیوژ نیست، مسئله استقلال است.

روحانی: هر روز جشن هسته ای گرفتند فکر کردند همه چی تمام شده است

حسن روحانی نیز در زمان خود تصریح کرد: از همین نکته شروع می کنم که ما باید طوری کشور را اداره کنیم که همه چیز را ببینیم، در زمانی که همه کارخانه ها خوابیده است بحث استقلال، همان استقلال است؛ زمانی که مردم در زندگی روزمره خود دچار مشکل شده اند، آن هم بحث عزت است؛ اگر می خواهیم مسائل کشور را حل کنیم، باید کشور را ببینیم، نمی توان یک ساختمان را نگاه کرد و گفت همه چیز، این ساختمان است؛ من گفتم خیلی خوب است که سانتریفیوژ بچرخد، به شرط آنکه زندگی مردم، کارخانه ها و صنعت نیز بچرخد و این کار شدنی است.

وی افزود: آنهایی که هرچه پیش بینی کرده اند گفتند شورای امنیت، قطعنامه، تحریم در کار نیست و هر روز جشن گرفتند و گفتند مسئله هسته ای حل شده و نهایی شده است، باید بدانند که نتوانستند مسائل بین المللی را درست تشخیص بدهند و بشناسند؛ به اعتقاد من شرایط امروز ما، شرایط بسیار حساسی است و کسانی که تجربه لازم دارند و دنیا را می شناسند و می توانند از طریق مذاکره و منطق مسائل را حل کنند باید دیپلماسی هسته ای را در دست بگیرند و حل و فصل کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در شرایطی نیستیم که بگوییم مسائل حل و فصل نمی شود، البته در حل و فصل مسائل بین المللی باید در ابتدا قدرت ملی خود را تقویت کنیم، قدرت ملی داخلی ما زمانی تقویت می شود که دولت ما یک دولت فراجناحی باشد تا بتوانیم از همه نیروهای متخصص و کارشناس استفاده کنیم و این زمانی رخ می دهد که ما به همه مردم آزادی بدهیم.

روحانی با اشاره به اینکه آزادی بیان می تواند برای ما قدرت ملی بیافریند، تصریح کرد: قدرت ملی زمانی رخ می دهد که مردم ما بتوانند در همه زمینه ها حضور و مشارکت فعال داشته باشند، بنابراین ما باید بتوانیم قدرت ملی خود را بسازیم و بعد با تدبیر با دنیا مذاکره کنیم و مسائل را حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: مگر این کار قبلا صورت نگرفته است؟ مگر در گذشته کشور از جنگ نجات داده نشده است؟ مگر این فرصت ها برای دانشمندان ما ایجاد نشد تا فناوری هسته ای را کامل کنند؟ این چیزی است که یک بار تجربه شده و عینا می توانیم آن کار را تکرار کنیم؛ باید فرصت لازم را ایجاد کنیم و فرصت لازم با مذاکره واقعی ایجاد می شود، با اعلام مواضع کار پیش نمی رود، اینکه برویم مقاله بخوانیم و باز گردیم کاری پیش نمی رود، باید بدانیم مسئله چیست و چه راه حلی دارد، قدم اول و دوم چیست و از این طریق می توانیم مسائل را به حل و فصل نهایی برسانیم، در صورتی که مسئله را شناخته باشیم و بدانیم که راه حل چیست، کارشناس و دیپلمات لازم را در این کار مصرف بکنیم، نه افرادی که تجربه کافی ندارند؛ به اعتقاد من سیاست خارجی همیشه برای ما مهم بوده و امروز به دلیل شرایط ویژه از همیشه مهمتر است؛ باید افرادی در این کشور حکومت و قدرت را در دست بگیرند که بتوانند و تجربه لازم را برای حل و فصل مسائل هسته ای و سایر مسائل داشته باشند تا بتوانند مشکلات مردم را حل کنند.

عارف: خودم را به مطالبات همه اقشار متعهد می دانم

عارف در سخنان پایانی خود گفت: خودم را به مطالبات همه اقشار متعهد می دانم و امیدوارم در دولت آینده به مطالبات همه آن ها در ارتباط با منزلت و معیشت و گرانی رسیدگی جدی شود و همه دست به دست هم دهیم تا ایرانی آباد و سرافراز با هماهنگی همه جریانات داخل نظام داشته باشیم. 

 

کد خبر 2070889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha