۱۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۵:۲۰

مناظره نمایندگان کاندیداها در "دیروز امروز فردا":

ادامه سفرهای استانی در دولت قالیباف/ پاسخگویی ولایتی به مردم در عرض 100 روز

ادامه سفرهای استانی در دولت قالیباف/ پاسخگویی ولایتی به مردم در عرض 100 روز

نمایندگان محمد با قر قالیباف و علی اکبر ولایتی دو کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر پاسخگویی دولت آینده تاکید و تعهد دادند:قالیباف هر سال، همزمان با تحویل بودجه به مجلس، گزارش پیشرفت یکساله برنامه را به مردم ارائه می دهد و ولایتی نیز با پاسخگویی مستقیم به مردم در عرض 100 روز، آرامش را در جامعه استقرار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین ویژه برنامه انتخاباتی "دیروز، امروز، فردا" به مناظره نمایندگان محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی اختصاص داشت. در این برنامه که مثل همیشه با اجرای محمدحسین رنجبران از شبکه سه سیما پخش شد، حشمت الله فلاحت پیشه به نمایندگی از قالیباف و جواد جهانگیرزاده به نمایندگی از ولایتی به مناظره در مورد سیاست داخلی و خارجی مطبوع نامزدهای خود پرداختند.

فلاحت پیشه:قانون اساسی اختیارات لازم را در اختیار رئیس جمهور قرار داده است

فلاحت پیشه در ابتدای برنامه در پاسخ به این سوال که آیا اختیارات رئیس جمهور را متناسب با وظایف آن می دانید یا خیر، گفت: این موضوعی است که آقای قالیباف بارها به آن تاکید کرده اند. کسی که در ایران می خواهد رئیس جمهور شود، طبق قانون نامزد می شود و اگر در انتخابات رای آورد، آن زمان هم باید طبق همان قانون عمل کند. من معتقدم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اختیارات لازم را به رئیس جمهور داده است. رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و در حوزه اجرا، مسائل را اجرایی می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشورما عواملی که متاثر و متشکل از شاخه های سیاسی است، روی عملکرد رئیس جمهور تاثیر می گذارد و باعث می شود کسی که به مقام ریاست جمهوری می رسد، نتواند به وعده های قبلی خود که بر اساس قانون گرایی گفته شده، عمل کند.

فلاحت پیشه:رئیس جمهور باید اولین شخص پایبند به قانون باشد

نماینده قالیباف افزود: ما معتقدیم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این جایگاه را به رئیس جمهور داده تا در حوزه اجرا بتواند مشکلات را حل کند. اگر رئیس جمهور باید اولین شخصی باشد که پایبند به قانون است، قطعاً می تواند در چهارچوب های قانونی حرکت کند. قانون هم مشخص است. قانون اساسی، قانون برنامه و چشم اندازه بیست ساله حدود اختیارات، وظایف و انتظاراتی که از رئیس جمهور وجود دارد را مشخص کرده است.

وی همچنین گفت: متاسفانه در چالش های سیاسی که شکل می گیرد، تصویرهایی توسط برخی از افراد شکل می گیرد، مثل تصویرهای اخیر! مثلاً رئیس جمهوری می آید و می گوید مجلس در راس امور نیست. این عاملی است برای بروز بزرگترین مشکلات کشور و چون اعتقادی به این ندارد که مجلس در راس امور است، پنجاه درصد از قوانین آن را اجرا نمی کند.

فلاحت پیشه اظهار داشت: اعتقاد آقای قالیباف و تیم ایشان این است که در اولین گام و در قالب قانون اساسی، یک کمیته مشترک در کنار مجلس شکل بگیرد تا دوستان دولت و مجلس در حوزه قانون و اجرای آن و حتی حوزه نظارتی با هم رفع مشکل کنند. ما الان مسائل زیادی در این زمینه داریم. به عنوان مثال رئیس جمهور به وظیفه خود در تحویل بودجه در پانزدهم آذرماه به مجلس عمل نمی کند و در نهایت چیزی حدود 4-5 هزار میلیاردتومان در سال به کشور لطمه مالی وارد می کند. رئیس جمهور به وظیفه خود برای ارائه گزارش سالیانه برنامه بودجه عمل نمی کند و همین موضوع باعث می شود ما از برنامه بودجه عقب بمانیم. در نهایت فکر می کنم قانون اختیارات لازم را به رئیس جمهور داده است، و رئیس جمهور نباید در این مورد بهانه بیاورد.

جهانگیرزاده: قانون اساسی منشور کار رئیس جمهور است

جهانگیرزاده نیز در مورد اینکه آیا اختیارات رئیس جمهور از نظر شما و نامزد مورد حمایتتان با وظایف آن همخوانی دارد، اظهار داشت: قانون اساسی منشور کار رئیس جمهور است و رئیس جمهور باید بر مبنای آن عمل کند. قانون حدود اختیارات رئیس جمهور را مشخص کرده و وظایف آن را نیز تعیین کرده است. همه کسانی که امروز کاندیدا شده اند، مبتنی بر قانون اساسی ثبت نام کرده اند. آقای دکتر ولایتی یک بار نماینده مجلس بوده اند و چهار دوره برای وزارت امور خارجه از مجلس رای اعتماد گرفته اند. لذا ایشان سازو کارهای قانونی و همچنین اختیارات و محدودیت ها را می شناسند.

وی ادامه داد: نظر ایشان بر رعایت قانون اساسی است و اعتقاد دارند در چهارچوب همین قانون اساسی می شود به طور جدی کار کرد. اینکه بعضی ها بعد از گذشت چند سال از ریاست جمهوری خود اختیارات خود را کافی نمی دانند و قانون اساسی را کامل نمی دانند به این برمی گردد که یا ناتوان هستند و یا تلاش دارند بر ناتوانی های خود، بر اثر عدم رعایت موارد قانونی، سرپوش بگذارند.

جهانگیرزاده: نمی شود با هوچیگری قانون را دور زد

نماینده ولایتی افزود: نمی شود که با هوچیگری قانون را دور بزنیم و بگوییم قانون اساسی کفایت لازم را ندارد. دکتر ولایتی معتقد است قانون اساسی موجود شرایط را برای ایفای مسولیت واقعی رئیس جمهور فراهم می کند. در عین حال معتقدند وظیفه رئیس جمهور طبق قانون اساسی، تعامل و ایجاد ارتباط با سایر قوا نیز هست.

جهانگیرزاده همچنین گفت: ایشان در مقطع زمانی که نماینده مجلس و وزیر امورخارجه بودند نشان داده اند که با سایر قوا تعامل جدی دارند. ایجاد چالش بین مجلس و دولت قطعاً در قاعده کاری دکتر ولایتی وجود ندارد. حدود اختیارات مجلس مشخص است، احترام به مجلس محفوظ است، قوانین استخراج شده از مجلس برای رئیس جمهور، دولت و وزرا کاملاً قابل احترام و عملیاتی است. اگر در جایی نگاه دیگری هم داشتند می توان آن را تصحیح کرد اما تحت شعاع قرار دادن قانون بدترین روشی است که می توان انتخاب کرد.

وی افزود: توجه به همکاری قوا و استفاده از مشورت نخبگان و صنوف در حدود قانون اساسی جزو مواردی است که مد نظر دکتر ولایتی است. از همین جا هم اعلام می کنیم که از نظر دکتر ولایتی، قانون اساسی برای کار یک رئیس جمهور کفایت لازم را دارد و ایشان هیچ وقت اختیارات غیرقانونی یا فراتر از قانون نخواهند خواست. طبیعی است که سند چشم انداز بیست ساله و برنامه های پنج ساله نیز به عنوان سند بالادستی مد نظر ایشان است و رعایت مصوبات مجلس هم از نظر ایشان الزامی و در اولویت است.

قالیباف هر سال، همزمان با تحویل بودجه به مجلس، گزارش پیشرفت یکساله برنامه را به مردم ارائه می دهد

فلاحت پیشه در بخش دیگری از برنامه در پاسخ به اینکه نامزد مورد حمایت شما در صورت پیروزی چه سازوکاری برای پاسخگویی به مردم پیش بینی کرده است، خاطرنشان کرد: همان سازوکارهایی که در قالب قانون وجود دارد و متاسفانه اجرا نشده، باید به اجرا دربیاید. آقای قالیباف و تیم ایشان کاملاً با برنامه به موضوع انتخابات ورود پیدا کرده اند. برنامه ای که حاصل اجماع نظر بسیاری از نخبگانی است که در عرصه های مختلف فعالیت دارند.

وی ادامه داد: در کشوری که مدعی است در سال 1404 قدرت اول منطقه خواهد بود، باید به صورت سالیانه و در قالب چهار قانون پنچ ساله، بگوییم در حوزه های مختلف برای مردم چه کارهایی انجام داده ایم. مثلاً باید به مردم بگوییم برای عدالت، توسعه، برابری عمران در مناطق محروم و مناطق برخوردار،حوزه آموزش و یا در مورد عمل دولت به وظایف خود در قالب قانون اساسی مثل برابری زن و مرد و برابری قومیت ها و... چه کارهایی صورت گرفته است. براساس برنامه عدالت و پیشرفتی که وجود دارد، آقای قالیباف هر سال، همزمان با تحویل بودجه به مجلس، گزارش پیشرفت یکساله برنامه را به مردم ارائه می دهد.

وی افزود: از طرف دیگر همه مسولان و وزرای آقای قالیباف در حوزه های اجرایی خود گزارشات تخصصی ارائه خواهند کرد. در حوزه رسانه ای هم آقای قالیباف رسماً اعلام کرده اند که با مردم میثاق بسته ام و در میثاق نامه خود برنامه هایم را مشخص کرده ام و کارنامه گذشته ام هم مشخص است. همانطور که ایشان در پلیس، امنیت را اجتماعی محور و مردم محور کردند و در شهرداری پیشرفت را در کنار عدالت ایجاد کردند، بعد از تشکیل دولت هم از طریق رسانه ها گزارشات مستمری به مردم ارائه خواهد شد و اگر اشکالی در کار پیش آمد هم قطعاً از مرم عذرخواهی صورت خواهد گرفت.

ولایتی 100 روز پس از استقرار دولت آرامش را ایجاد خواهد کرد

جهانگیرزاده نیز در مورد نگاه ولایتی به پاسخگویی به مردم چیست، گفت: آقای ولایتی در برنامه کلی رسمی هم در خصوص پاسخگویی به مردم این موضوع را مطرح کرده اند که 14 تا 100 روز را در نظر گرفته اند و به عنوان رئیس جمهور به مردم توضیح خواهند داد. این امری است که رئیس جمهور کشور در منظر مردم ظاهر می شود و نتایج اقدامات خود را گزارش خواهد داد.

وی افزود: نگاه ایشان این است که در حوزه اقتصاد، 100 روز پس از استقرار دولت آرامش را ایجاد خواهند کرد و شرایط را بهبود خواهند بخشید. ایشان قائل به ارتباط مستمر با مجلس هستند. هم در بخش تعیین وزرا و هم در بحث تعیین سیاست و جهت گیری ها. نماینده های مجلس نماینده های مردم هستند پس از دولت و حاکمیت سیاسی نیستند. بنابراین ایشان هیچ تنازعی در قالب مجلس و دولت نمی بینند و خودشان را نسبت به مجلس پاسخگو می دانند.

ولایتی اعتقاد دارد که دولت قوی، دولت پاسخگوست

جهانگیرزاده ادامه داد: آقای ولایتی اعتقاد دارند که دولت قوی، دولت پاسخگوست. دولت باید بر مبنای ماده 213 قانون پنج ساله پنجم هر ساله هنگام ارائه بودجه به مجلس، نتایج اقدامات یا پیشرفت های یک ساله برنامه را به مجلس توضیح دهد. طبیعی است این شاخص ها بیانگر توانایی دولت در اداره امور است.

نماینده ولایتی همچنین گفت:طبیعی است که ایشان به گردشی و سرکشی به مناطق مختلف برای رسیدگی به مشکلات مردم معتقد هستند. این هم زمینه دیگری برای پاسخگویی به مردم است! نکته دیگر این است که ارتباط دولت آقای ولایتی با مجموعه رسانه ها و افکار عمومی جدی خواهد بود. یعنی قطعاً علاوه بر پاسخگو بودن رئیس جمهور و سخنگوی دولت به مطبوعات و رسانه ها به عنوان افکار عمومی، ایشان همچنین معتقد هستند بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور باید در برابر رهبری، مجلس و مردم پاسخگو باشد.

پاسخگویی مستقیم ولایتی به مردم در عرض 100 روز

وی افزود: پاسخگویی مستقیم به مردم در عرض 100 روز، حضور در مناقط مختلف و رفع و رجوع مشکلات مردم و ارائه توضیخات و همچنین حضور مستمر و ارتباط جدی با مجلس برای توضیح اقدامات دولت در حضور نمایندگان مردم جزو اصولی است که آقای ولایتی به آن معتقد هستند و قطعاً این کارها را انجام خواهند داد.

ادامه سفرهای استانی در دولت قالیباف

نماینده قالیباف در ادامه "دیروز، امروز، فردا" در پاسخ به این سوال که آیا دولت نامزد موردحمایتش سفرهای استانی را ادامه خواهد داد یا خیر، اظهار داشت:سفرهای استانی قطعاً ادامه پیدا خواهد کرد. همه مصوباتی که دولت تصویب کرده و به تصویب کمیسیون ماده 32 رسیده نیز اجرا خواهد شد. به هرحال سفرهای استانی از کارهای خوب دولت بود که البته در بخش اجرایی با اشکالاتی مواجه شد.

وی ادامه داد: اولین کاری که دولت آقای قالیباف انجام خواهد تشکیل کارگروهی است که در آن نماینده ای از مجمع نماینده های استان، نماینده دولت و همچنین استاندار در آن حضور دارند. این افراد در این کارگروه کنار هم می نشینند و میزان پیشرفت مصوبات سفرهای استانی و همچمنین ضعف های آن را مشخص می کنند. ضمن اینکه از این طریق به مردم نیز اطلاع رسانی می شود که چند درصد پیشرفت کار وجود داشته است. به هرحال کارهایی که باید صورت بگیرد به مردم گفته شده و ما نیز خود را موظف به انجام آن می دانیم.

به نتیجه رساندن پروژه های نیمه کاره فعلی دولت از اقدامات ولایتی در سفرهای استانی است

جهانگیرزاده نیز در رابطه با نظرم دکتر ولایتی نسبت به سفرهای استانی گفت:سفرهای استانی قطعاً ادامه پیدا خواهد داشت. امکان دارد شکل ماجرا متفاوت باشد. سفرهای استانی آقای ولایتی و هیات دولت قطعاً بررسی دقیق و کارشناسی صورت خواهد گرفت و از گلنگ زنی های بیجا و افزایش بار توقعات جلوگیری خواهد شد. به نتیجه رساندن پروژه های نیمه کاره فعلی یکی دیگر از مسائلی است که در دستور کار صورت خواهد گرفت.

وی افزود: پروژه هایی که می تواند جهش اقتصادی ویژه برای استان های مرزی  ایجاد کند به صورت ویژه مورد نظر خواهد بود. مورد دیگر این است پروژه ها با پشتوانه مالی لازم و با نگاه جدی به سند چشم اندازه و قانون برنامه پیش خواهد رفت و قطعاً بودجه آن در بودجه سالانه پیش بینی خواهد شد. در عین حال یک تیم جدی به ریاست معاون اول نیز تشکیل خواهد شد که روی اجرایی شدن پروژه ها نظارت خواهد داشت.

فلاحت پیشه در بخش دیگری از برنامه در مورد اعتقاد قالیباف به آزادی رسانه ها و مطبوعات نیز اظهار داشت: مجلس قانون را مشخص کرده است. در قانون بر آزادی مطبوعات تاکید شده و مطبوعات در چهارچوب قانون موظف هستند آزادانه عمل کنند. آقای رئیس جمهور از ظرفیت خود استفاده خواهد کرد تا با هرگونه برخورد سلیقه ای با مطبوعات جلوگیری شود.

وی ادامه داد: قشر مطبوعاتی و رسانه ای ما جزو افراد روشن این جامعه هستند و بیش از 90 درصد آن ها اعتقاد دارند خودشان قانون را اجرا کنند. رئیس جمهور از ظرفیت خود استفاده خواهد کرد تا برخورد سلیقه ای با هیچ مطبوعه ای انجام نشود. در جامعه مدنی مطبوعات و رسانه ها به عنوان رکن اساسی تنظیم رابطه بین فرد و جامعه و دولت نقش به سزایی برعهده دارند.

قالیباف عتقادی بر برخورد سلبی و سدی با رسانه ندارد/رابطه حسنه دولت قالیباف با مطبوعات

نماینده قالیباف همچنین گفت: ما اعتقادی بر برخورد سلبی و سدی نداریم. در دنیای امروز خیلی از مرزها شکسته شده و معتقدیم باید یک سامان قانونی را رعایت کنیم چون در غیر این صورت رسانه ها از بیرون می آیند و افکار عمومی ما را سامان می دهند. قطعاً از نقد دولت استقبال خواهیم کرد. در گذشته زمانی که آقای قالیباف در پلیس و شهرداری بودند نشان دادند که این کار را انجام می دهند. دفعه اولی که خدمت آقای دکتر رسیدم، به عنوان یکی از اعضای کمیسیون امنیت مجلس با آقای قالیباف مناظره ای در مورد عمل پلیس ایران به قوانین و وظایفش داشتیم که در آن مناظره واقعاً بنده به این نتیجه رسیدم که یک برنامه منسجم در پلیس وجود دارد که در راستای حقوق جامعه اجرا می شود.

وی افزود: رابطه بسیار حسنه ای بین دولت آقای قالیباف و رسانه ها وجود خواهد داشت. شما نمی توانید یک مورد چالش بین آقای قالیباف و رسانه ها مثال بزنید. حتی گاهی برخی رسانه ها در حق ایشان ظلم هم کرده اند اما ایشان سعی کرده اند تحمل کنند تا چالشی ایجاد نشود.

دولت ولایتی از بیان این نارسایی ها ترسی ندارد

جهانگیرزاده نیز در مورد نظر ولایتی راجع به آزادی مطبوعات و رسانه ها اظهار داشت: آقای ولایتی معتقدند دولت قوی در گروی وجود رسانه قوی است. اقتدار دولت زمانی است که خودش را نقد کند یا دیگران آن را نقد کنند. رسانه ها به عنوان نماینده های افکار عمومی باید بیایند و این نقد ها را انجام دهند.

وی افزود: دولت آقای ولایتی چیزی برای پنهان کردن ندارد و شفاف سازی جزو اولویت های این دولت خواهد بود. وقتی چیزی برای پنهان کردن نداشته باشیم دلیلی برای هراس از نقد وجود ندارد.نقد موجب تقویت دولت قدرتمند می شود و دولت هایی از نقد می پرهیزند که ضعف های جدی و آشکاری دارند.

نماینده ولایتی ادامه داد: البته هردولتی می تواند نارسایی هایی داشته باشد که این لازمه تکامل اجتماعی است اما دولت آقای ولایتی از بیان این نارسایی ها ترسی ندارد. از طرف دیگر مجلس به عنوان نهاد رسمی ناظر در امورات قطعاً مورد نظر دولت آقای ولایتی خواهد بود. چیزی که جدی است این است که دولت اگر نقد پذیر نباشد، قدرت و استحکام لازم را نخواهد داشت.

وی افزود: دولت آقای ولایتی نه تنها از نقد استقبال می کند بلکه به تحکیم و تقویت نقد نیز کمک می کند. منتقدین نیز به این وسیله به دولت خدمت می کنند.

وی در مورد مرز بین آزادی و ساختار شکنی نیز گفت: قانون همه این مسائل را مشخص کرده! اگر مشکلی هم وجود داشت باید از مجلس خواهش کنیم قوانین را تجدید و یا در جهت ایجاد ساختارهای قانونی جدید تلاش کنند. هیات منصفه مطبوعات و دادگاه مطبوعات کار خود را انجام می دهند اما اینکه دولت آقای ولایتی بخواهد برای مطبوعات حد و حدود تعیین کنند، قطعاً اینطور نیست. قانون حدود و مرز بین نقد منصفانه و غیرمنصفانه را مشخص کرده است. من معتقدم مطبوعات و رسانه ها در جامعه ما به حدی ظرفیت و توانایی دارند که بتوانند برای تقویت یک دولت قوی، نقطه نظرات خود را مطرح کنند.

جهانگیرزاده همچنین گفت: دولت آقای ولایتی در صورت تشکیل، دولت جامعه ای است که نقد را تقویت و از نقدهای منصفانه به نفع ملت استفاده می کنند چون رسانه ها را نماینده مردم می دانند.

آزادی اطلاعات و شفاف سازی در دستور کار دولت قالیباف خواهد بود

فلاحت پیشه در ادامه این مناظره راجع به قانون آزادی اطلاعات گفت: یکی از مشکلات کشور ما رانت اطلاعاتی است. یکسری از افراد اطلاعاتی را می سازند  یا ادعا می کنند و از این طریق امنیت ذهنی جامعه را برهم می زنند بدون اینکه برخوردی در راستای منافع جامعه شکل دهند. مثلاً فلان مسول هشت سال می گوید یک سری افراد هستند که مرتکب فساد شده اند اما در این هشت سال از هیچ یک از ظرفیت های خود استفاده نمی کند تا برخوردی در این رابطه صورت بگیرد و فقط فضای اطلاعاتی جامعه را تضعیف می کند.در مقابل وقتی می خواهد برخوردی با افراد متخلف در این زمینه صورت بگیرد هم از آن جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: این قانون قانونی است که آیین نامه آن طبق وعده های آقای قالیباف، مشخص خواهد شد. هم آزادی اطلاعات و شفاف سازی در این رابطه (به ویژه در زمینه رقم های بودجه ای و...» حتماً در دستور کار دولت خواهد بود. شما در طول هشت سال دولت گذشته چیزی حدود 700 میلیارد دلار می بینید اما امنیت ذهنی در جامعه شکل نگرفته! همین مقدار پول را چهار ببر آسیا هزینه کردند و از جهان چهارم کنده شدند و به جهان اول تبدیل شدند.

وی با بیان اینکه در این موارد هیچ پاسخ و گزارشی هم به مردم داده نمی شود و فقط می گویند نگذاشتند کار کنیم، افزود: در قالب قانون آزادی اطلاعات، حتماً هم حدود اطلاعات و هم اینکه چه اطلاعاتی قابل نشر است توسط دولت پیگیری خواهد شد.ضمن اینکه از رانت اطلاعاتی نیز پرهیز خواهد شد.

فلاحت پیشه افزود: در حوزه سیاسی ایران نگاه مرموزی شکل گرفته که بعضاً حتی حوزه سیاسی را هم مرموزانه می بینند. خیلی از افراد جهت گیری و حزبی خود را هم پنهان می کنند.

جهانگیر زاده نیز در مورد قانون آزادی اطلاعات خاطرنشان کرد: دولت آقای ولایتی دولت قانون و پیاده کردن قوانین خواهد بود. قانون گریزی یکی از ضعف های دولت کنونی است. قوانینی که مجلس ابلاغ و تصویب کرده، باید اجرا شود. اینکه یکسری افراد اطلاعات خاصی را در دست داشته باشند باعث ایجاد شکاف هایی در جامعه خواهد بود.

نماینده ولایتی: بحث آزادی اطلاعات جزو مصوبات جالبی بود که باید اجرایی می شد اما انجام نشد

وی ادامه داد: این قانون باید قطعاً انجام شود. منتقل کردن رانت اطلاعاتی به بخش خاصی منتقل کنیم با آرمان های انقلاب اسلامی سازگار نیست. آقای ولایتی معتقد هستند که به نفع جامعه است که آحاد مختلف مردم خود را در جامعه سهیم و مسول بدانند و در عین حال حقوق مردم نیز به صورت کامل به آن ها داده شود. بحث آزادی اطلاعات جزو مصوبات جالبی بود که باید اجرایی می شد اما انجام نشد.

نماینده ولایتی افزود: اینکه فضای جامعه را غیراخلاقی کنیم و یک کاغذ در جیبمان قرار دهیم و بگویم منتشر می کنیم و بعد آن را منتشر نکیم، ذهنیت بدی در جامعه به وجود می آورد. آقای ولایتی قائل به مرزبندی برای اطرافیان نیست و برای متخلفین خط قرمزی قائل نیستند، حتی اگر تخلف از سوی فرزندان ایشان صورت گرفته باشد.

وی همچنین گفت: طبیعی است وقتی چنین فردی می آید، مبارزه اقصادی را به عنوان شعار یا پز سیاسی نمی بیند. قطعاً تلاش برای قانون آزادی اطلاعات انجام خواهد شد. متاسفانه در سال های گذشته شاهد این موضوع بوده ایم که بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی تبدیل به نان دانی سیاسی شده که عده ای شعارش را می دهند اما هیچ اقدامی نمی کنند.

وی افزود: در دولت دکتر ولایتی قوانین مجلس اجرایی خواهد شد و نتایج آن به مجلس گزارش خواهد شد.

نشست مشترک سران سه قوه درمورد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت قالیباف احیا خواهد شد

نماینده قالیباف در بخش دیگری از این مناظره تلویزیونی راجع به مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز اظهار داشت:احیای نشست مشترک سران سه قوه درمورد مبارزه با مفاسد اقتصادی یکی از اولین کارهایی است که دولت آقای قالیباف انجام خواهد داد. متاسفانه به دلیل اختلافاتی که بین سران سه قوه شکل گرفت این جلسات نتیجه لازمه را نداشت. بعد از اولین جلسه نیز توسط ایشان یا یکی از سران قوا، حتماً باید به مردم اعلام شود که نتیجه جلسه سران سه قوه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی چه بوده است! آیا فقط فیلمی بوده که برای پخش از تلویزیون گرفته شده یا واقعاً نتیجه عملیاتی داشته است؟

نماینده قالیباف افزود: اصل بر شفافیت حوزه اقتصادی، بودجه و اجرای بودجه است. گام بعدی اجرای نص صریح قانون است. اگر نقصی وجود داشت نیز باید لایحه آن به مجلس ارائه شود تا قانون احیا شود. یکی از دلایل عدم نتیجه گیری در این حوزه، برخورد سلیقه افراد با مفاسد اقتصادی است. خیلی از افراد برای خودشان حریم قائلند و معتقدند یک سری از نزدیکانشان باید انحصار انجام فساد اقتصادی را داشته باشند.

دولت آقای قالیباف دولت پاک است/در این دولت برای هیچ کس حریمی نیست

وی ادامه داد: دولت آقای قالیباف دولت پاک است و در آن برای هیچ کس حریمی مشخص نیست و همه باید طبق قانون عمل کنند. نظام اداری کشور نیز باید در خدمت مردم و توسعه قرار بگیرد. خیلی ها نظام اداری را در خدمت منافع خودشان می دانند. راز امضاهای طلایی افشا خواهد شد و در دولت آینده امضای طلایی وجود نخواهد داشت.

جهانگیرزاده در مورد نگاه ولایتی و دولت احتمالی اش به مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: ضرورت مبارزه با مفاسد اقتصادی بر هیچ کس پنهان نیست. اقتصادی سالم است که مفاسد مثل بختک روی آن نخوابد. در کشوری که فساد در دستگاه های اداری آن رواج پیدا کرد، هیچ رشد اقتصادی رخ نخواهد داد. مردم باید تکلیف خود را بدانند. اساس اداره کشور باید بر اساس سلامت باشد و گلوگاه های اقتصادی نیز باید طوری مدیریت شود که از آن ها تخلفی رخ ندهد.

در دولت متمم پاکدستی یکی از ضرورت هاست/کسی که پاکدست نیست در دولت ولایتی جایی نخواهد داشت

وی ادامه داد: قوانین باید شفاف سازی و به درستی اجرا شود. اگر قوانین شفاف شود، میزان سلامت نیز رشد خواهد داشت. دولت عقل کل نیست و به مشورت متخصص نیاز دارد. در شفاف سازی مسائل اقتصادی مشورت می گیریم و تجربیات دیگر را به کار می گیریم تا حوزه اقتصاد را به سمت سلامت سوق دهیم.

نماینده ولایتی با بیان اینکه دولت آقای ولایتی، دولت متمم است، افزود: در دولت متمم پاکدستی یکی از ضرورت هاست. کسی که پاکدست نیست در دولت آقای ولایتی جایی نخواهد داشت و فرد پاکدست در یک نظام اجرایی و اقتصادی پاکدست می تواند کار کند. مبارزه با مفاسد اقتصادی این نیست که ما چهار نفر را بر اساس قانون مفسد اقتصادی معرفی کنیم که مثلاً دو- سه هزار میلیارد تومان بردند و کسی هم نفهمید! ممکن است صدها و هزاران میلیارد تومان به خاطر عدم استفاده از نیروهای متخصص حیف و میل شود و صدایش هم در نیاید.

وی افزود: آقای ولایتی اعتقاد دارند در کشور جمهوری اسلامی ایران باید بر مبنای سلامت و دقت در منابع کار کرد. مبارزه با فساد نه تنها تهدید کننده فضا کسب و کار نیست بلکه به سلامت این فضا نیز کمک خواهد کرد. مبارزه با ویژه خواری، رانت خواری و... در دولت ایشان به شدت مورد توجه خواهد بود.

جهانگیرزاده همچنین گفت: اقتصاد قوی اقتصادی است که همه افراد بتوانند در آن سهیم باشند. منافع ملت، منافع کشور است.

نماینده قالیباف:سیاست خارجی این هشت سال شعاری و پوپولیستی دیده شد

فلاحت پیشه در بخش دیگری از ویژه برنامه "دیروز، امروز، فردا" در پاسخ به این سوال رنجبران که برنامه نامزد شما برای داشتن سیاست خارجی فعال و پویا چیست، گفت: حوزه سیاست خارجی یک حوزه تخصصی است. در هشت سال گذشته یکی از ضعف هایی که دردای حوزه وجود داشت، تخصص ندیدن سیاست خارجی بود. در این هشت سال سیاست خارجی بیشتر شعاری و پوپولیستی دیده شد و یک سری تحرکات و هیجانات ذائد ایجاد شد. آقای قالیباف به این حوزه، یک نگاه کاملاً تخصصی دارند.

وی افزود: اینکه در سیاست خارجی چه تهدیدها و فرصت هایی وجود دارد و می خواهیم به کجا برسیم، مسائلی است که در یک فصل از برنامه آقای قالیباف به صورت کامل به آن پرداخته شده است. در سیاست خارجی ما به دنبال تعامل سازنده هستیم و فکر می کنیم اگر همه ظرفیت ها را به کار بگیریم، موفقیت بیشتر خواهد بود. ظرفیت خود مردم اولین ظرفیت است. مردم ما همیشه در کنار انقلاب بوده اند و تا امروز 75 نوع تحریم را تحمل کرده اند، ظرفیت عظیمی برای کشور هستند. ما این ظرفیت را به حوزه تحریم زدایی و تهدید زدایی منتقل خواهیم کرد.

نماینده قالیباف ادامه داد: ظرفیت بعدی، ظرفیت خود ِ رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی است. ما جز ستاد آقای قالیباف هستیم، اما جزو باند ایشان نیستیم چون اصولاً مدیریت ایشان باندی نیست. ایشان معتقدند همه نیروهای قوی از همه گروه ها بیایند و از نیروهای قوی در حوزه سیاست خارجی استفاده کنند تا دولت وارد چالش زدایی و تنش زدایی در سیاست خارجی شود.

وی افزود: تحریم واقعیت است. امروز ماهانه 3و نیم میلیارد دلار داریم هزینه تحریم می دهیم. سعی می کنیم در سیاست خارجی با تکیه بر ظرفیت های موجود، این هزینه ها را کاهش دهیم.»
جهانگیرزاده نیز در این مورد گفت:«نبرد امروز نبرد دیپلمات ها و تفکرات است و به صورت طبیعی وظیفه یک دیپلمات نیز کاهش هزینه های ملت است. امروز در دنیا همه کلمات دیپلمات ها باید حساب شده بیان شود زیرا یک جمله دیپلمات می تواند هم برای یک ملت هزینه های زائدی را به همراه داشته باشد و هم می تواند برای آن ملت منافع بی شماری را در پی داشته باشد. پس طبیعی است که امروز در حوزه سیاست خارجی، تدبیر و تعقل یک امر جدی است.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری که با رای بالا انتخاب شود و بتواند از مجموعه نیروهای متخصصی استفاده کند که انگ خورده اند و خانه نشین هستند استفاده کند، می تواند کشور را به خوبی اداره کند. من معتقدم تنظیم شرایط بین المللی ما جز با تنظیم شرایط داخلی ما امکان پذیر نیست.

نماینده ولایتی ادامه داد: کسانی که به جمهوری اسلامی و قانون اساسی را قبول دارند و ولایت وفقیه را در قول و عمل قبول می کنند، کسانی هستند که در چهارچوب اصولگرایی قرار می گیرند. شرایط عمومی کشور ایجاب می کند اتحاد و انسجام ملی حول محور رهبری تقویت شود تا به تدبیر سیاست خارجی برسیم. طبیعی است که پیام هایی که از داخل می رسد، روی روابط خارجی ما تاثیرگذار خواهد بود.

ولایتی معمار وزارت خارجه جمهوری اسلامی است

جهانگیرزاده همچنین گفت: آقا ولایتی به عنوان معمار وزارت خارجه جمهوری اسلامی و کسی که بحث نهضت مقاومت اسلامی را شکل داده اند، کسی است که برای دنیا شناخته شده است. اگر این فرد با حمایت نیروهای داخلی به عرصه روابط خارجی وارد شود قطعاً موفق تر خواهد بود. دیدگاه آقای ولایتی هم این است که با تجاربی که طی سالیان سخت کسب کرده، از این ظرفیت نیز استفاده کند.

فلاحت پیشه در بخش دیگری از برنامه در مورد نگاه دولت قالیباف به رابطه با آمریکا نیز گفت: من معتقدم ایران در سه سطح باید به کاهش تنش ها تلاش کند. برخی از تنش ها و اختلافاتی که وجود دارد به دلیل دیوار است اما فراتر از این پرده ای وجود دارد که باید آن را کنار زد. آمریکا تنها مشکل و مهم ترین مشکلش ایران نیست.

وی افزود: بزرگترین مشکل امروز آمریکا این است که دارد هژمونی بین المللی خود را از دست می دهد. جمهوری اسلامی ایران امروز نسبت به دشمنی ها آبدیده است اما ما قطعاً از تنش استقبال نخواهیم کرد و در فضاهای تنش زدایی نیز شرکت خواهیم کرد. در مکانیز ژنو، یعنی مذاکره بر سر کشورهای ثالث را انجام دادیم که نظر ما و آمریکا در مورد از بین رفتن صدام و طالبان یکی بود. خب این نشان دهنده بصیرت در سیاست خارجی است.

نماینده قالیباف:ما اعتقاد نداریم که ایران را به سیبل دائم آمریکایی ها تبدیل کنیم

نماینده قالیباف اضافه کرد: ما اعتقادی بر این نداریم که باید ایران را به سیبل دائم آمریکایی ها تبدیل کرد. رابطه با آمریکا را حلال مشکلات نمی دانیم اما معتقدیم افزایش تنش های اضافه بر واقعیت با قدرت های دنیا قطعاً مشکلاتی را برای جامعه ما ایجاد خواهد کرد. قطعاً باید به سمت تنش زدایی و تعامل از موضع عزت برویم. در ابتدای دولت گذشته مصلحت در سیاست خارجی قربانی شد و در انتهای آن عزت در این حوزه قربانی شد.

وی همچنین گفت: دولت یکسری موضع گیری هایی داشت که برمخالف مصالح کشور بود که دشمنی ها و قطعنامه ها و تحریم ها را به سمت کشور سرازیر کرد و در انتهای دوره خود نیز یک سری چراغ سبز بی پاسخ به آمریکا نشان داد. لذا ما معتقدیم تنش زدایی با هر کشوری به جز اسرائیل را باید انجام داد.

نماینده ولایتی:مذاکره با آمریکا حلال مشکلات نیست

جهانگیرزاده نیز در این ارتباط اظهار داشت: مذاکره با آمریکا حلال مشکلات نیست. منافع ملی چیزی است که برای ما در اولویت است. نه ما در اولویت آمریکا هستیم و نه آن ها اولویت کشور ما هستند. من هم معتقدم آمریکا الان با بحران هژمونی و بحران شکست های پی در پی مواجه هستند. قدرت جمهوری اسلامی نیز با گذشته قابل قیاس نیست. به تعبیر خود ِ آمریکایی ها ایران امروز از یک قدرت منطقه ای خارج شده و دارد به سمت مطرح کردن خود به عنوان قدرت بین المللی حرکت می کند.

وی ادامه داد: روابط دو کشور به ماهیت آمریکایی ها باز می گردد که ماهیت آن ها یکجانبه گری است. تا زمانی که این ماهیت در این کشور وجود دارد مطمئن باشید که رابطه ایران و آمریکا شکل نخواهد گرفت. اینکه ما در بعضی از جاها با آمریکایی ها مذاکره کردیم، موضوعاتی بود که منافع طرفین وجود داشته اما در بحث تضاد منافع وقتی آمریکایی ها به دنبال منافع خود از طریق رابطه با ایران هستند، بحث از نظر ماهیت متفاوت است.

وی افزود: اگر در هر کار سیاست خارجی سه اصل حکمت، عزت و مصلحت رعایت شود، کارها قابل توجیه است.رفتار آمریکایی ها نشان داده که آن ها به دنبال این نیستند که ماهیت سابق خود را دچار دگرگونی کنند و یا کمی از آن هماوردی سابق اندکی عقب بنشینند.

نماینده ولایتی همچنین گفت:اگر رفتار خود را در سیاست خارجی تدبیر و کنترل کنیم و تحت نظر رهبری حرکت کنیم، طبیعتاً در چنین شرایطی ارتباط با آمریکا بستگی به رفتار آن ها دارد. آن ها فشار بین المللی خود را وارد می کنند، تحریم را جاری می کنند و... در این شرایطی ارتباط با آمریکا نه از نظر عقلی به مصلحت است و نه مقام معظم رهبری چنین اجازه ای خواهند داد.

وی ادامه داد: دولت های انقلابی متعددی که آمده اند، در نهایت به این رسیده اند که باید به سمت آمریکا بروند. به نظرم این راهکار اساسی نیست اما در نهایت همه چیز به تغییر جدی رفتار از سوی آن ها بستگی دارد که منافع ما را هم تامین کند.

نماینده قالیباف:خط قرمز ما در مذاکرات هسته ای قوانین مجلس است

نماینده قالیباف در مورد مسیر مذاکرات با 5+1 در دولت قالیباف گفت: ما در موضوع هسته ای به دنبال بمب نیستم پس بنیاد کار برای رسیدن به تفاهم وجود دارد اما هنوز به زبان تفاهم نرسیده ایم. رئیس جمهور آینده کشور کسی است که با مشارکت بالای مردم انتخاب می شود و رای مردم را به عنوان پشتوانه اصلی خود به کار خواهد گرفت. اگر بتوانیم بین مردم و نخبگان سیاسی بسیجی را ایجاد کنیم به یک توان اجرایی بالا برای مذاکره با این گروه دست پیدا خواهیم کرد.

وی افزود:5+1 منتظر انتخابات در ایران هستند و نتیجه انتخابات برای آن ها خیلی مهم است. بعد از انتخابات ریاست جمهوری دولت ما تلاش خواهد کرد یک اجماع کلی را در داخل ایجاد کند و با قدرت به مذاکره از موضع عزت بپردازد.

نماینده ولایتی: وظیفه دیگر دولت کاهش هزینه های احقاق حقوق است

او همچنین گفت: آینده ای راپیش بینی می کنیم که وارد فاز مذاکرات جدی با این گروه خواهیم شد. فضا برای پیشبرد دیپلماسی در فضای هسته ای وجود دارد. خط قرمز ما در این موضوع هم قوانین مجلس است. چهار قانون در مجلس تصویب شده که نشان می دهد دست یابی به فناوری هسته ای حق ماست. ما به این حق رسیده ایم و هیچ کس نمی تواند از این خط قرمز عبور کند.

جهانگیرزاده هم در مورد مذاکرات هسته ای اظهار داشت:ما قوانین  و وظایف بین المللی خود را در این زمینه به طور کامل انجام داده ایم اما هنوز به حقوق خود دست پیدا نکرده ایم. طبیعی است که حفظ این حقوق وظیفه دولت بعدی است. آقای دکتر ولایتی معتقد به حفظ این حقوق هستند اما در کنار آن اعتقاد دارند وظیفه دیگر دولت کاهش هزینه های احقاق حقوق است. قرار نیست حفظ این حقوق منوط به انجام هزینه های فوق العاده باشد.

وی افزود:آقای دکتر ولایتی اعتقاد دارند هم می توانیم حقوق خود را حفظ کنیم و هم روابطمان را با دنیا عادی کنیم و علاوه بر نگرفتن قطعنامه، مسیر روابطمان را نیز تنظیم کنیم. ما به دنبال بمب هسته ای نیستیم، ما در این زمینه فتوای مقام معظم رهبری را داریم که در برای ما فراتر از قانون است. ما روی تکنولوژی هسته ای ایستاده ایم اما تحقق این امر به ظرفیت های دیپلماتیک دارد.»

نماینده ولایتی اضافه کرد:آقای ولایتی با پیشینه خود این موضوع را ثابت می کنند که با استفاده از دانش وسیع، تجربه زیادی که در زمینه دیپلماسی بین اللملل دارند و همچنین استفاده از ظرفیت های دیپلماتیک امکان تحقق حقوق هسته ای وجود دارد. قطعاً می توان موضوع هسته ای را حل کرد اما ورود در مذاکره صرفاً برای اعلام مواضع نیست. طبیعی است که باید با استفاده از ظرفیت های دیپلماتیک این گره ها را باز کرد.

وی همچنین گفت:آقای ولایتی معتقدند دستیابی به علوم و فناوری های نوین حق مسلم ماست و ما باید به تکنولوژی های روز دست پیدا کنیم. این نیازی است که مردم اظهار کرده اند و همین مردم حاضرند هزینه رسیدن به حقوق مسلم هسته ای خود را بپردازند اما وظیفه دولت این است که با اقدامات خود این هزینه ها را کاهش دهد. این اصلی ترین مسولیتی است که بردوش دولت آینده است.

نماینده قالیباف در بخش پایانی مناظره تلویزیونی خود در مورد نظر خود و نامزد مورد حمایتش راجع به مساله سوریه هم اظهار داشت: مساله سوریه دو بعد دارد.یکی بحث دموکراسی و حق مردم برای تعیین حق خویش که باید محترم شمرده شود و طرح جمهوری اسلامی ایران بر مبنای تحقق این موضوع را ادامه خواهیم داد. اما در بحث راهبردی واقعیت این است که رژیم صهیونیستی دارد از نظر راهبردی سوریه را اداره می کند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی سعی می کند خط مقدم مقاومت که از سوی سوریه پشتیبانی می شود را به نوعی دچار فروپاشی کند و امروز می بینید که سوریه تبدیل به لانه تروریست ها شده است. ما معتقدیم خاورمیانه امن به نفع همه کشورها از جمله ایران است. ما قطعاً به سمت تنش زدایی با ترکیه پیش خواهیم رفت. یکی از دلایل چالش هایی که در ترکیه وجود دارد به این دلیل است که آن ها خطوط گسل منقطه را دست کاری کرده اند. دولت جمهوری اسلامی ایران در آینده سعی می کند خطوط گسل موجود در منطقه را به خطوط وفاق منقطه تبدیل کند.

فلاحت پیشه همچنین گفت:«حتی درسوریه به دنبال یک راه حل اجماعی خواهیم بود. خوشبختانه حتی قدرت هایی که نگاه مخالف با نگاه ما دارند می دانند که از بین رفتن شرایط امروز سوریه به معنای این است که تروریست ها از 55 کشور در این کشور لانه می کنند.

وی افزود: من معتقدم در موضوع سوریه حتی با برخی از دشمنان هم خطوط مشترکی وجود دارد و خیلی از مخالفین نظرات ما در گذشته، دارند به ایران نزدیک می شوند. فکر می کنم بعد از انتخابات، ایران با قدرت بیشتری در موضوع سوریه حرکت خواهد کرد و سعی خواهد کرد در قبال مردم سوریه این مسائل را حرکت کند.

نماینده قالیباف درپایان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم جمهوری اسلامی ایران با کشورهای خاورمیانه وارد فضای رقابتی شده است اما وارد فضای چالش نخواهد شد. فکر می کنم در آینده ما رقابت کاملاً مترقیانه ای در حوزه های چشم اندازه بیست ساله با خاورمیانه خواهیم داشت اما وارد فاز چالشی نخواهیم شد. در مورد سوریه یک حدودی از تنش ها را مشخص خواهیم کرد و سعی می کنیم به تنش ها پایان دهیم و با تلاش ها و پایمردی که داریم در جهت رفع اختلافات این کشور کمک کنیم.

جهانگیرزاده هم در بخش پایانی این مناظره، در مورد نگاه دولت احتمالی علی اکبر ولایتی به موضوع سوریه اظهار داشت: آقای دکتر ولایتی معتقد به ادامه سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران در مورد سوریه هستند. هر اتفاقی که امروز در سوریه رخ بدهد، بازتاب های مختلف منطقه ای و جهانی خواهد داشت.

وی افزود: بسیاری از کشورهایی که تا دیروز با سوریه مشکل داشتند، به این نقطه نظر رسیده اند که فروپاشی رژیم آقای بشار اسد می تواند سوریه را به عنوان کانون جدی تروریست در منطقه و افزایش فعالیت های تروریسی مطرح کند.

نماینده  ولایتی گفت: سوریه جزو کشورهایی است که مردمش باید تشخیص دهند که چه کسی باید در این کشور حکومت کند. آقای بشار اسد هم بارها اعلام کرده اند که سال 2014 مردم باید بیایند و تصمیم بگیرند چه کسی باید در حاکمیت را در دست بگیرد. خودشان هم به عنوان کاندیدا معرفی کردند و اگر مردم کسی غیر از ایشان را انتخاب کردند، اوضاع به خواست مردم پیش خواهد رفت. این نهایت دموکراسی است، در حالی که کشورهای غربی چنین عملکردی ندارند و مثلاً در مورد بحرین کاملاً متفاوت با این برخورد می کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که مگر بنا نیست حاکمیت یک ملت را خود ِ آن ملت ایجاد کنند؟ این طبیعی است که غرب، آمریکا و اسرائیل قرار نیست حاکمیت ملی سوریه را مشخص کنند. در عین حالی که ایران معتقد است اگر مردم سوریه این حق را دارند حکومت خود را تعیین کنند، پس کشورهای غربی از هرگونه دست اندازی در منطقه باید پرهیز نمایند. رفتاری که رژیم ترکیه، عربستانی ها، قطری ها و در مقاطع اندکی رژیم اردن داشتند، نشان از یک تغییر سیاسی صرف نیست. بحث افزایش کاف های مذهبی در منطفه و ایجاد یک خط آتش جدی بین دو مذهب مهم منطقه و همچنین ایجاد منطقه ای امن برای رژیم صهیونیستی است.

او همچنین خاطر نشان کرد: همه این موارد نشان می دهد که استراتژی سوریه، استراتژی درستی است و باید به آن کمک کرد. البته کمک سیاسی نه کمک لژستیک و پشتیبانی! آقای دکتر ولایتی بر همین مبنا نظر و استراتژی مورد نظر جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته اند و بنا دارند این استراتژی را ادامه دهند.

جهانگیر زاده افزود:کاهش هزینه های سیاسی ناشی از رشد مشکلات قومیتی و نظامی در منطقه و جلوگیری از تبدیل شدن سوریه به مهد تروریسمی که نه تنها می تواند منطقه را تهدید کند، بلکه ممکن است کل دنیا را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
 

کد خبر 2072124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha