۲۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۴۶

29 خرداد زادروز بنیانگذار انجمن حمایت از حقوق کودکان در ایران

29 خرداد زادروز بنیانگذار انجمن حمایت از حقوق کودکان در ایران

فردا 29 خرداد، زادروز مهدخت صنعتی‌زاده کرمانی، از بنیانگذاران انجمن حمایت از حقوق کودکان و سردبیر نشریه«پیک دانش آموز» است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدخت صنعتی در سال ۱۳۱۲ در تهران زاده شد. پدرش، عبدالحسین صنعتی‌زاده، از نخستین رمان‌نویسان ایرانی و تاجر فرش و سنگ فیروزه بود؛ مهدخت در خانواده‌ای به دنیا آمد که فرهنگ و اقتصاد را با هم درآمیخته بودند. مهدخت صنعتی‌زاده، شش ماهه بود که پدر و مادرش از هم‌ جدا شدند و مادرش به اصفهان رفت و در آنجا کودکستان‌ شاهپور را بنیان گذاشت که نخستین کودکستان اصفهان بود.

صنعتی 6 ساله بود که به اصفهان رفت تا نزد مادربزرگش زندگی کند. مادربزرگی با ‌قصه‌هایش دنیای او را ساخت و به مهدخت یاری داد تا تخیلش را هرچه بیشتر در دامن این قصه‌ها گسترش بدهد. او در اصفهان به کودکستان مادرش می‌رفت. کلا‌س اول و دوم دبستان را هم در اصفهان گذراند.

مهدخت صنعتی‌زاده در کودکستان شاهپور، هم شاگرد بود و هم کمک مربی. تا کلا‌س ‌۶ ابتدایی در اصفهان ماند و به کودکستان مادرش رفت و با بچه‌ها ارتباط گرفت. مدرک ششم دبستان را که گرفت به تهران آمد. مادرش در تهران کودکستان رستم‌آبادیان را بنیاد گذاشت. همان زمان بود که با جبار باغچه‌بان و فضل‌الله مهتدی (صبحی) آشنا شد.

صنعتی برای تحصیلا‌ت عالی به انگلستان رفت و رشته رادیولوژی را برگزید. اما وقتی مادر شد، به سبب نگرانی از تأثیر رادیواکتیو روی جنین، این رشته را کنار گذاشت و لیسانس ادبیات انگلیسی و فوق‌لیسانس در مشاوره و راهنمایی‌ گرفت. از انگلستان به آلمان رفت و پس از مدتی به ایران بازگشت. به سبب علا‌قه‌ای که به کار کودکان داشت، همکاری خود را به عنوان نویسنده و مترجم با ‌نشریات پیک آغاز کرد و سردبیر «پیک دانش‌آموز» شد.

مهدخت صنعتی‌زاده کرمانی، مسئول بخش کودکان انتشارات فرانکلین و عضو هیئت مدیره شورای کتاب کودک بوده و هست. او از بنیانگذاران انجمن حمایت از حقوق کودکان و از مشاوران موسسه پژوهشی کودکان دنیاست. موسسه‌ای که به دلیل ترویج تفکر ضرورت حمایت همه جانبه از خردسالان، برنده جایزه ویژه ترویج علم از سوی بنیادی به همین نام در سال 1380 شد.

کد خبر 2079245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha