۱ تیر ۱۳۹۲، ۸:۲۹

ثقفی در گفتگو با مهر؛

اسلام بر رفاه و نشاط تاکید دارد/ نشاط اجتماعی نشانه امید و وحدت است

اسلام بر رفاه و نشاط  تاکید دارد/ نشاط اجتماعی نشانه امید و وحدت است

یک استاد جامعه شناسی گفت: در اسلام برای مبارزه با فقر و ناملایمات امر به معروف در نظر گرفته شده است. در قرآن از امر به معروف و نهی از منکر به دعوت به خیر تعبیر شده است خیر هم یعنی همان توسعه و رفاه و نشاط در جامعه.

حجت الاسلام سید محمد ثقفی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه نشاط اجتماعی چیست، گفت: نشاط اجتماعی یک صفت عمومی جامعه است منتها به دو بعد اقتصادی و بعد هویت جمعی تقسیم می شود. بعد اقتصادی این است که روال اقتصادی جامعه طوری باشد که بالاخره هرکسی نان روزانه اش را پیدا کند و اولیات زندگی اش تأمین باشد. ولی بعد هویت جمعی آن است که غرور ملی و اعتماد عمومی مطرح شود این مسئله در پیروزی تیم فوتبال ایران محقق شد.

این جامعه شناس در مورد نسبت نشاط اجتمای و توسعه اجتماعی هم افزود: یکی از عوامل توسعه اجتماعی خصلت همکاری و حسن ظن در جامعه است. وقتی آسیب اجتماعی برطرف بشود جامعه خود به خود به یک نشاط ، همکاری و حسن ظن می رسد. نمونه هایش هم در انتخابات و پیروزی تیم ملی فوتبال مشاهده کردیم. یک اعتماد ملی و حسن ظن و امید و وحدت اجتماعی به وجود آمد. اگر امید به وجود بیاید آن حالت مقاومت بیشتر می شود که جامعه به آرزو و آرمانش نزدیک بشود.

این محقق و پژوهشگر در مورد اینکه اسلام چه تأکیداتی بر شادی و نشاط دارد هم یادآور شد: یکی از مسائل اجتماعی بشر وجود مشکلات است هیچ وقت همه چیز برای بشر فراهم نیست، بلکه زندگی باصطلاح فراز و نشیب دارد. مشکلات اگر اجتماعی است حل آنها هم اجتماعی است. به همین دلیل برای مشکلات اجتماعی دو اصل درون ایمانی و دوم به وجود آوردن نهادی برای حل آن مشکل مطرح است.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد تصریح کرد: اگر این نهاد در جامعه به وجود نیاید قطعا نشاط اجتماعی را ازبین می برد و به جای آن زجر و تألم جایگزین می کند. برای مثال فقر و بیماری دو مشکل اجتماعی هستند. منتها برای اینکه بیماری خیلی سریع انسان را از پای در می آورد هم علمش و هم حاملان آن که پزشکان باشند و هم نهادش که آن سازمان بهداشت اجتماعی است به وجود آمده است. اما فقر برای اینکه مثل بی سوادی انسان را در طولانی مدت از بین می برد نهادی به صورت معینی که با فقر مبارزه کند به وجود نیامده است. در اسلام برای مبارزه با فقر و ناملایمات امر به معروف در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در قرآن از امر به معروف و نهی از منکر به دعوت به خیر تعبیر شده است خیر هم یعنی همان توسعه و رفاه و نشاط در جامعه. از نظر فردی هم پیغمبر فرمود هرکس اندوهی از دل غمگینی را بردارد بهشت برای او واجب می شود. در اسلام برای از بین بردن فقر، خمس و زکات و صدقات جاریه و موقوفات در نظر گرفته شده است. البته دولت باید نهادی برای چنین احکام دینی به وجود آورد که مشکل مردم حل شود و جامعه به یک تعادل برسد. بنابراین رفع مشکلات از جامعه سبب شادی و نشاط می شود آسیب اجتماعی از بین می رود و نتیجه مستقیمش رفاه و نشاط می شود .

کد خبر 2080417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha