۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۲۷

گزارش خبری مهر/

پالايشگاه لاوان مرزهاي خودكفايي را فتح کرد

پالايشگاه لاوان مرزهاي خودكفايي را فتح کرد

لاوان - خبرگزاری مهر: توليد بنزين شركت پالايش نفت لاوان با بهره برداري از طرح‌هاي توسعه‌اي اين پالايشگاه در نخستين روزهاي فصل تابستان از يك ميليون و 80 هزار ليتر در روز به 2.8 ميليون ليتر در روز رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، با اجراي طرح بهبود فرايند و بهينه‌سازي ظرفيت شركت پالايش نفت لاوان، توليد بنزين شركت پالايش نفت لاوان از يك ميليون و ٨٠ هزار ليتر در روز به ٢,٨ ميليون ليتر در روز، توليد نفت گاز از يك ميليون ٧٠٠ هزار ليتر در روز به چهار ميليون ليتر در روز و توليد گوگرد نيز با ٧٠ تن افزايش به ١٠٠ تن در روز افزايش مي‌يابد.

همچنين با اجراي اين طرح‌ها ميزان نفت كوره توليدي پالايشگاه لاون با ١٧ درصد كاهش به ٣٠ درصد خواهد رسيد.

احداث واحد تصفيه هيدروژني و تبديل كاتاليستي نفتا، احداث واحد تقطير در خلا، احداث مخازن ذخيره‌سازي و فرآورده‌هاي نفتي، همچنين احداث شبكه توليد و توزيع برق، احداث توليد و توزيع آب شيرين، از جمله طرح هاي ١٤ گانه‌اي هستند كه در نخستين هفته تابستان امسال به بهره‌برداري خواهند رسيد.

احداث واحد توليد و توزيع بخار و آب مقطر برگشتي، احداث واحد توليد و توزيع هواي فشرده، احداث شبكه برداشت و توزيع آب دريا،شبكه جمع آوري سوزاندن گاز مشعل، همچنين احداث ساختمان آزمايشگاه و كارگاه مركزي، احداث مخزن آب صنعتي و خريد نصب دكل راديو و راه اندازي تجهيزات بيسيم، ديگر طرح هايي هستند كه در پالايشگاه لاوان افتتاح خواهند شد.



دستاوردهاي طرح بهبود فرآينده و بهينه سازي ظرفيت پالايشگاه لاوان

افزايش ظرفيت پالايش نفت خام از ٥٠ هزار به ٦٠ هزار بشكه در روز ،كاهش توليد فرآورده هاي سنگين (نفت كوره ، افزايش توليد فرآورده هاي سبك با ارزش (گاز مايع، بنزين، سوخت جت و نفت گاز)، كاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي، همچنين توليد فرآورده‌هاي نفتي مطابق با استانداردهاي روز جهاني (Euro ٤)، بهبود عملكرد اقتصادي و بهينه‌سازي مصرف انرژي و فراهم شدن زمينه‌هاي اشتغال مولد و مستمر از جمله دستاورهاي طرح بهبود فرآيند و بهينه‌سازي ظرفيت پالايشگاه لاوان بر شمرده مي‌شوند.

 بر پايه اين گزارش، ارتقاء دانش و تجربه نيروي انساني و ايجاد بسترهاي لازم براي تربيت نيروهاي متخصص، استفاده حداكثر و بهينه از ظرفيت ها و امكانات داخلي و ارتقاء توانمندي شركت ها و مشاركت هاي داخلي براي حضور مؤثرتر در عرصه ‌هاي اقتصادي و پيشرفت صنعتي كشور از ديگر  دستاوردهاي  اين طرح محسوب مي شوند.

ارزش طرح بهبود فرآيند و بهينه سازي ظرفيت توليد پالايشگاه لاوان كه در قالب ١٤ طرح شكل گرفته است، ٦٥٠٠ميليارد رال است كه تاكنون بيش از ٤٠٠ ميليارد ريال و ٨٠ميليون يورو از كل اعتبار آن هزينه شده است.

در مراسم بهره برداری از 14 طرح نفتی در پالایشگاه لاوان رئيس جمهور با این اعتقاد که نزديک به 25 سال روي پالايشگاه‌هاي کشور سرمايه‌گذاري نشده بود و يکباره اراده‌اي انجام شد تا بنزين در داخل کشور تأمين شود، گفت: امروز با تلاش و همت خانواده بزرگ صنعت نفت، نياز به واردات هيچ فرآورده‌اي براي تأمين بنزين در کشور نداريم و با بهره‌برداري از ساير طرح‌ها مي‌توانيم صادرکننده نيز باشيم.

دکتر محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه امروز ما از يک وارد کننده و وابسته 100در صد به جايي رسيديم، که مي‌توانيم خدمات فني و مهندسي صنعت نفت را به جهان صادر کنيم، تصريح کرد: امروز ذخيره عظيمي از خدمات مهندسي و دانش براي ملت ايران ايجاد شده که بي‌پايان است.

وی با اشاره به اينکه پيشرفت‌ها و اتفاقات بزرگي که در زمينه توليد بنزين در کشور به وقوع پيوسته اظهار داشت: بنزين به قدري قابل اهميت است که زماني براي متوقف کردن ملت، جنگي سنگين و گسترده را به ما تحميل کردند پس از پايان جنگ براي ادامه خباثت‌هاي خود، فروش بنزين را به ملت ايران تحريم کردند چرا که مي‌دانستند بنزين موجب حرکت بوده و حتي يک ساعت هم نمي‌تواند متوقف شود.

رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه مصرف بنزين در سال 75 به طور متوسط 73 ميليون ليتر بود و اگر روند رشد مصرف بنزين در کشور را در نظر بگيريم، متوسط سالانه بيش از 15 درصد مصرف در کشور افزايش يافته است و امروز به حدود 130 ميليون ليتر رسيده، گفت: اقدامات مهمي در زمينه مديريت مصرف بنزين در کشور اتفاق افتاد که از جمله آن مديريت مصرف سوخت و تأمين بنزين از داخل کشور است.

از سوی دیگر علیرضا ضیغمی درباره آخرین وضعیت توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا و افزایش عدد اکتان این بنزین به بیش از 90، عنوان کرده بود: در حال تولید و توزیع 25 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا در جایگاه‌های کلانشهرهای کشور آغاز شده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی در برخی از کلانشهرها همچون تهران، کرج، اهواز، اراک بنزین با استاندارد یورو توزیع می شود، تصریح کرد: با بهره برداری از چهار طرح جدید بنزین سازی شامل طرح توسعه و بنزین سازی پالایشگاه اصفهان، لاوان، بندرعباس و تبریز هم در مابقی کلانشهرهای کشور همچون تبریز، شیراز، بندرعباس، مشهد و اصفهان هم توزیع این بنزین مرغوب آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با یادآوری اینکه در ادامه سالجاری دست کم ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 حدود 10 میلیون لیتر دیگر افزایش می یابد، اظهار داشت: یکی از دلایل تاخیر در توزیع بنزین اروپا، شستشو و پاکسازی مخازن ذخیره سازی و خطوط لوله انتقال فرآورده نفتی در استان های سراسر کشور است.

طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس نیمه دوم سال وارد مدار می شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین ظرفیت طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس را حدود 3.5 میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: این طرح هم در نیمه دم سالجاری وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

افزایش کیفیت تولید بنزین در کشور/صادرات بنزین با اتمام پروژه ستاره خلیج فارس

رستم قاسمی وزیر نفت هم صبح سه‌شنبه در مراسم بهره برداری از طرح توسعه و بهینه‌‌سازی پالایشگاه نفت لاوان با بیان اینکه طی هشت سال اخیر در بخش توسعه فرآورده‌های نفتی در کشور علاوه بر کیفی سازی محصولات نفتی، شاهد توسعه کمی در این عرصه نیز بوده‌ایم، اظهار داشت: ایران به عنوان دومین کشور در ذخایر نفتی جهان، در چند سال گذشته سوخت نفتی خود به ویژه بنزین را از خارج وارد می‌کرد اما در دولت نهم و دهم اقداماتی در این عرصه صورت گرفت که می‌توان کیفی‌سازی محصولات را یکی از این اقدامات دانست که موجب شد تا کیفیت بنزین تولید داخل از یورو 2 به یورو 4 ارتقا یابد و اگر این موضوع صورت نمی‌گرفت مشکلات زیست محیطی و آلودگی در کلان شهرها داشتیم.

وی از کیفی‌سازی بنزین تولیدی پالایشگاه‌های بندرعباس، اصفهان و تبریز در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: با افزایش کیفیت تولیدات بنزین این سه پالایشگاه به یورو 4 تمامی تولیدات فرآورده های نفتی کشور مطابق با این استاندارد خواهد شد.

وزیر نفت به توسعه کیفی پالایشگاه‌های کشور طی سال‌های اخیر اشاره کرد و بیان داشت: طی هشت سال اخیر با توجه به بروز برخی مشکلات و فشارهای خارجی از جمله تحریم‌ها در توسعه صنعت نفتی تحولات بزرگی در کشور رقم خورده است.

قاسمی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌ها پس از ایجاد تحریم‌ها، تأمین بنزین مورد نیاز از خارج از مرزها بود اما اکنون می‌توانیم با اتمام پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس جز صادرات کنندگان بنزین در جهان شویم.

وی از تبدیل پالایشگاه جزیره لاوان به دومین هاب صادرکننده محصولات نفتی خبر داد و گفت: با توسعه این پالایشگاه علاوه‌بر اشتغال‌زایی و کسب درآمدهای صادرات نفتی برای استان هرمزگان، می‌توان با اقدام انجام طرح‌هایی که در نظر گرفته شده است، هاب دوم صادرات نفتی کشور در منطقه را بدست آوریم.

وزیر نفت همچنین با اشاره به اختصاص رتبه چهارم پالایشگاه چابهار در صنعت نفت به عنوان هاب سوم صادرات فرآورده نفتی کشور در منطقه در آینده‌ای نزدیک در تشریح اقدامات صورت گرفته در میادین نفتی خلیج فارس، تصریح کرد: در حال حاضر طرح توسعه هفت میدان نفتی آغاز شده، همچنین 2 میدان نیز طی سه سال گذشته یا طرح توسعه آن‌ها آغاز یا گسترش یافته است.

قاسمی خاطرنشان کرد: امیدواریم با توسعه این میدان‌ها بتوانیم میزان تولید خود را به یک میلیون بشکه افزایش دهیم.

240 میلیون لیتر به ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی کشور اضافه شد

مدیرعامل پالایشگاه لاوان گفت: با راه‌اندازی 12 دستگاه مخزن جدید ذخیره‌سازی فرآورده نفتی در جزیره لاوان، حدود 240 میلیون لیتر به ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی کشور به ویژه بنزین و گازوئیل افزوده شده است.
 
 
محمدعلی دادور در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح حضور رئیس جمهوری و افتتاح رسمی طرح توسعه و بهینه‌سازی و 14 طرح جدید نفتی در پالایشگاه نفت لاوان بیان داشت: هم اکنون تولید بنزین با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا در این واحد پالایشگاهی آغاز شده است و روزانه 2.8 میلیون لیتر بنزین و حدود 4 میلیون لیتر به ظرفیت تولید محصولات نفتی با استاندارد یورو چهار کشور افزوده شد.
 
وی افزایش تولید گازمایع به بیش از 200 تن، بنزین هواپیما به یک میلیون لیتر، نفت کوره به دو میلیون لیتر و گوگرد گرانول به 30 تن در روز از دیگر اهداف راه‌اندازی واحدهای جدید پالایشگاهی در لاوان عنوان کرد و افزود: تولید روزانه حدود 30 تن گوگرد گرانول، انواع نفتاهای سبک و سنگین، 200 تا 210 تن گازمایع و دو میلیون لیتر نفت کوره از دیگر اهداف کمی و کیفی بهره برداری از طرح توسعه پالایشگاه نفت لاوان در منطقه خلیج فارس است.

دادور با بیان اینکه خردادماه سالجاری ظرفیت پالایش نفت پالایشگاه لاوان با افزایشی حدود 20 درصدی به 60 هزار بشکه در روز رسیده است، تصریح کرد: همزمان با افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های ویژه نفتی، رشد 20 درصدی ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی از دیگر دستاوردهای کمی طرح توسعه لاوان به شمار می‌رود به طوری که با وجود افزایش خوراک نفتی ورودی میزان تولید نفت کوره این واحد پالایشگاهی از 37 به 20 درصد کاهش یافته است.

دادور در تشریح راه اندازی 14 طرح جدید در پالایشگاه نفت لاوان، توضیح داد: راه‌اندازی واحد تصفیه هیدروژنی، تبدیل کاتالیستی نفتای سنگین و واحد تقطیر در خلا این پالایشگاه نفت با هدف استحصال گازوئیل مرغوب از ته‌مانده‌های برج تقطیر همچون "وکیوم باتوم" فردا رسما وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی ظرفیت تولید این واحد جدید را حدود 300 هزار لیتر گازوئیل کم گوگرد در روز عنوان کرد و افزود: برای نخستین بار با بهره‌برداری از این پروژه امکان استحصال گازوئیل مرغوب از وکیوم باتوم و قیر فراهم شده است.

با هدف كاهش وابستگي و خودكفايي در ساخت تجهيزات صنعت نفت، ترموكوپل توربين‌هاي گازي پس از ١٨ ماه تحقيق و بررسي اين محصول از سوي متخصصان ايراني و انجام موفقيت‌آميز آزمايش‌هاي مربوطه كه همگي در داخل كشور و تحت نظارت موسسات معتبر مورد تاييد شركت ملي نفت ايران انجام شد، به توليد صنعتي رسيد.

ترموكوپل توربين‌هاي گازي ساخت داخل، اولين بار روي توربينهاي راستونTA 1750 شركت نفت فلات قاره ايران در منطقه لاوان نصب شده و كاركرد آن مورد تاييد مهندسان اين منطقه قرار گرفته است.

هم اكنون با توجه به كسب دانش و فناوري ساخت اين محصول، بيش از ١٠ نوع ترموكوپل توربين‌هاي گازي مختلف از سوي كارشناسان مربوطه طراحي، توليد و در پروژه‌هاي مختلف نصب شده است كه همگي مورد تاييد بهره‌برداران صنعت نفت و گاز كشور قرار دارد.

با توجه به بررسي ميداني بر روي تجهيزات دوار موجود در كشور مشخص شده است اين نوع ترموكوپل كه يكي از پرمصرف‌ترين قطعات در زمينه حسگرهاي حرارتي است، سالانه بيش از پنج ميليون دلار براي كشور هزينه دارد و با خودكفايي در ساخت اين محصول، صرفه‌جويي ارزي مطلوبي حاصل خواهد شد.

ترسيم نقشه راه براي تامين تجهيزات از محل توليدات ساخت داخل

مدير تداركات شركت نفت فلات قاره ايران در اين زمينه، به افزايش سهم كالاهاي ساخت داخل در مصارف اين شركت اشاره كرد و گفت: بسياري از قطعات مورد نياز كه در گذشته از خارج از كشور وارد مي شد، امروز به دست متخصصان داخلي ساخته مي شود.

محسن نجف زاده افزود: به مدد تحريم ها، فرصت مناسبي براي افزايش تمايل به رويكرد ساخت داخل در تجهيزات صنعت نفت به وجود آمد و خوشبختانه بسياري از اين قطعات داخلي، از هر لحاظ مورد تاييد كارشناسان قرار دارند.

وي به بومي‌سازي ساخت تجهيزات ديگري نظير پمپ هاي شناور نفت (ESP) با حمايت شركت نفت فلات قاره ايران اشاره كرد و اظهار داشت: در صدد ترسيم نقشه راهي مطمئن براي بهره مندي هرچه بيشتر از قطعات و تجهيزات ساخت داخل هستيم.

نجف‌زاده، اشاره‌اي نيز به امضاي قرارداد تامين تجهيزات نفتي و شيرهاي سرچاهي در نمايشگاه هجدهم صنعت نفت داشت و در اين زمينه گفت: در جريان نمايشگاه امسال، براي تامين شيرهاي سرچاهي در شركت نفت فلات قاره ايران با سه شركت داخلي قرارداد بستيم و برآنيم سهم تجهيزات و قطعات داخلي را از تجهيزات مورد استفاده اين شركت، بيش از پيش افزايش دهيم.

-------------------------------------

گزارش از رضا زرگر

کد خبر 2083255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha