۷ تیر ۱۳۹۲، ۹:۴۷

خضری خواستار شد:

راه اندازی مرکز تحقیقات بررسی وضعیت مصدومان شیمیایی سردشت

راه اندازی مرکز تحقیقات بررسی وضعیت مصدومان شیمیایی سردشت

ارومیه - خبرگزاری مهر: نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی خواستار راه اندازی مركز تحقيقاتي و دانشگاهي درسردشت به منظور بررسي وضعيت مصدومان شيميايي شد.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ رسول خضری شامگاه پنج شنبه در آيين بيست و ششمين سالگرد بمباران شيميايي سردشت،‌ با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس تجارب تلخ و شيريني براي ملت مقاوم ايران در پي داشت،‌افزود:‌ جنگ تحميلي هرچند خانمان سوز بود اما تجارب خطيري نصيب ملت ايران كرد و آنان را در برابر فشارهاي مختلف قدرتهاي جهان آبديده كرد.

وی با اشاره به اینکه مقاومت ملت ايران باعث شد كه با وجود تحريم و فشارهاي رواني، اقتصادي و فرهنگي ملت ايران به پيشرفت هاي فراواني رسیده و به قله هاي ترقي دست پيدا كرده و وابستگي اش به دنياي غرب و شرق از بين رود،‌ اظهار داشت:‌ هرگز نبايد از ذهن مسئولان نظام و مردم ايران خارج شود كه به پاس خون شهدا، انقلاب اسلامي به اين درجه رفيع رسيده است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اين شهرستان 850 شهيد و 2 هزار و 200جانباز تقديم انقلاب كرده است كه 119 شهيد از آنان را شهداي شيميايي و یک هزار و 500 جانباز را جانبازان شيميايي تشكيل مي دهند،‌یادآور شد:‌ اين شهرستان داراي بيش از 6 هزار مصدوم شيميايي بوده که مسئولان باید در خدمت رساني به اين عزيزان تلاش بيشتري كنند.

همچنین يكي از فرماندهان سابق جبهه و جنگ، در اين مراسم از سردشت به عنوان سرزمين خون و شهدا ياد كرد و گفت: مردم اين شهرستان از اوايل انقلاب اسلامي مورد هجمه جريانات سياسي و جنگ هشت ساله قرار گرفتند.

سردار نوشاد سبحاني فر اظهار كرد: هنوز آلام زخم ها و خون شهدا در اين خطه جنگلي و سرسبز، خشك نشده بود كه در سال 64 بمباران اين شهرستان از جانب رژيم بعثي عراق آغاز شد و 6 روز پشت سر هم روزي 4 ار مردم بي دفاع اين منطقه زير وحشيانه ترين توپ باران ها و بمبارانها قرار گرفت.

وي گفت: در آخرين جنايت نيز بعثي ها در هفتم تيرماه 66 بدترين شيوه و در حالي كه در برابر رزمندگان اسلام متحمل شكست هاي زيادي شده بودند مردم بي دفاع اين شهرستان را مورد هجوم وحشيانه شيميايي قرار دادند.

سردار سبحاني فر با اشاره به اينكه در اين جنايت غيربشري، 445 شركت از كشورهاي آلمان، فرانسه، ژاپن، سوئد، هلند و بلژيك در تهيه سلاح هاي شيميايي و ميكروبي عليه ملت مظلوم ايران به صدام كمك مي كردند افزود: حافظان به اصطلاح حقوق بشر در برابر اين جنايت در نهايت بي عدالتي، تنها سكوت اختيار كردند.

26 سال است بمبهای شیمیایی و گاز خردل صدای تنفس سردشت را کند و کندتر می کند با این همه زندگی در این دیار ادامه دارد در کوچه ها و خیابان ها در قلب های پرخروش مردمانی که سالهاست حق زیستن را در لابه لای سرفه ها و دردها می جویند، مردمانی که اشک و سرفه تنها واژه های قاموس سراسر درد زندگی شان است.

مردم سردشت هنوز امیدوارند بهار در کوچه های پر از بوی خردل آهنگ آرامش سرداده و در دشت های سرسبزاش اردو بزند...

شهرستان مرزی سردشت در هفتم تیرماه سال 66 در چهار نوبت توسط هواپیماهای رژیم بعثی مورد حمله شیمیایی قرار گرفت که طی آن بیش 110نفر شهید و پنج هزار نفر شیمیایی شدند.

شهر مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و در حال حاضر دارای بیشترین تعداد مصدومین شیمیایی در کشور است.

کد خبر 2085354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha