۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱

گزارش تصويري - تشريحي/

بافت تاريخي يزد در دو راهي يك انتخاب؛ تخريب يا احيا

بافت تاريخي يزد در دو راهي يك انتخاب؛ تخريب يا احيا

يزد - خبرگزاري مهر: بخشي از بافت تاريخي يزد در حوالي امامزاده جعفر (ع) اين روزها دستخوش تغيير و تحولاتي است كه اين تغييرات به مذاق دوستداران ميراث فرهنگي خوش نيامده و اعتراضاتي را به دنبال داشته اما مسئولان مي گويند كه تخريبها ربطي به بافت ارزشمند تاريخي ندارد و در اين بين خانه‌هاي فرسوده در طرح توسعه امامزاده قرار مي‌گيرند و اجراي اين طرح سبب احياي بافت تاريخي مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بافت تاريخي يزد كه بيش از 700 هكتار وسعت داشت، با حذف بخش‌هايي كه فاقد ارزش تاريخي بود و بيشتر بافت فرسوده محسوب مي شد، به 519 هكتار رسيد اما بسياري از مسئولان معتقدند كه در همين 519 هكتار نيز تعداد زيادي خانه هاي قديمي فاقد ارزش تاريخي قرار دارد كه تهديدي براي بافت تاريخي ارزشمند به شمار مي روند.

در اين بين، طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) يزد كه مصوبه دولت نيز بود، به مرحله اجرا درآمد و به زعم مسئولان شهرداري، همان خانه هايي كه فرسوده و فاقد ارزش تاريخي بودند، تخريب شدند.

اين خرابي ها، حرف و حديث هاي بسياري در شهر ايجاد كرد و رسانه ها نيز طي هفته گذشته، واكنش هاي مختلفي به اين امر نشان دادند.

گرچه صحبت هاي دوستداران ميراث فرهنگي در اين زمينه مبني بر اين بوده كه خانه هاي تاريخي در حال تخريب هستند اما شهردار يزد در اين زمينه به خبرنگار مهر گفت: هيچ خانه داراي ارزش تاريخي اعم از ثبت شده و ثبت نشده در فهرست آثار ملي در اين طرح تخريب نخواهد شد.

محمدرضا عظيمي زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: من به مردم اطمينان مي دهم كه حتي يك اثر تاريخي ارزشمند نيز در اين بافت تخريب نشود و در اين راستا يك تيم از دوستداران ميراث فرهنگي، اداره كل ميراث فرهنگي و هر مرجعي كه مورد قبول رسانه ها و مردم است، به بررسي بپردازند و حتي اگر يك خانه تاريخي ارزشمند تخريب شد، ما پاسخگو خواهيم بود.

اغلب خانه هاي تخريب شده در اين بخش، فاقد ارزش تاريخي و فرسوده است

وي افزود: بافت تاريخي يزد اكنون به يك سكونتگاه غيررسمي براي اتباع بيگانه تبديل شده و معتقديم با اين اقدام، بافت ارزشمند تاريخي احيا مي شود.

عظيمي زاده عنوان كرد: امامزاده جعفر (ع) يزد يك امامزاده واجب التعظيم است كه در بافت تاريخي قرار گرفته و با توجه به مركزيت اين منطقه و شلوغي آن و محدوديت ‌هاي فضايي، پاركينگ و ...، اجراي طرح توسعه ضروري بود.

وي افزود: اغلب خانه هايي كه در اين طرح قرار گرفته، آجري، فرسوده و فاقد ارزش تاريخي است كه با رضايت خود مردم از آنها خريداري شده و هر خانه اي كه صاحب آن رضايت نداشته، بر سر جاي خود باقي مانده است و شهرداري به زور اقدام به تخريب نكرده است.

عظيمي زاده تاكيد كرد: خانه هاي ارزشمند تاريخي نيز بر سر جاي خود باقي مي مانند و به جاي خانه هاي تخريب شده فرسوده نيز، فضايي متناسب با كالبد و بدنه تاريخي احداث مي شود.

وي گفت: ما معتقديم با اين اقدام، بافت تاريخي مديريت شده و از تخريب خانه هاي ارزشمند نيز به نحوي جلوگيري شده است.

از آنجا كه شهردار يزد به همه مردم و دوستداران ميراث فرهنگي قول داده هيچ بناي ارزشمندي در اين بافت تخريب نشود، به نظر مي رسد اين اقدام به شرط گفته شده، بتواند گامي در راستاي احياي بافت تاريخي باشد.

البته برخي مسئولان از جمله مسئولان ميراث فرهنگي نيز در اين زمينه سياست يك بوم و دو هوا دارند به نحوي كه در مواجهه با شهرداري، نرمش به خرج داده و تسليم مصوبه دولت مي شوند اما در مواجهه با خبرنگاران و مردم، به تهييج آنها مي پردازند و اقدام شهرداري را تخريب ميراث فرهنگي مطرح مي كنند.

اين در حالي است كه ميراث فرهنگي خود تاكنون نتوانسته هيچ اقدام قابل توجهي براي بافت تاريخي يزد كند.

در حالي كه بافت تاريخي يزد هر روز شاهد فرو ريختن يك بناي تاريخي و ارزشمند بود و بسياري از خانه هاي تاريخي نظير خانه تاريخي ملك ثابت كه ثبت تاريخي نيز شده است، از درون ويرانه هستند و تنها نمايي از آنها باقي مانده، به نظر مي رسد بايد در راستاي احياي بافت تاريخي قدم برداشت.

حذف خانه هاي فرسوده از بافت تاريخي و ساخت و سازهاي متناسب با بافت تاريخي مي تواند گامي موثر در احياي بافت تاريخي نخستين شهر خشتي جهان باشد.

--------------------
گزارش: نيره شفيعي پور

کد خبر 2085857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha