۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۶

روابط فرهنگی ایران و سوئیس 140 ساله شد

روابط فرهنگی ایران و سوئیس 140 ساله شد

برگزاری هفته فرهنگی هنری سوئیس درایران با جشن گرامیداشت یکصد و چهلمین سالگرد روابط فرهنگی دو کشور همزمان شد که این مراسم در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه هنرمندان ایران عصر دیروز، جمعه 14 تیر میزبان هنرمندان کشور سوئیس بودند که برای گرامیداشت یکصد و چهلمین سال وجود رابطه فرهنگی دو کشور ایران و سوئیس و نیز افتتاح هفته فرهنگی سوئیس در ایران به کشورمان آمده بودند.

در این مراسم که در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد، مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نخستین سخنران بود که به اهمیت روابط فرهنگی بین کشورها اشاره کرد و گفت: کشورها امروزه در سطح جهانی، در زمینه ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک با یکدیگر روابط خوبی دارند اما تا زمانی که این ارتباطات سویه و جهت‌های فرهنگی و هنری به خود نگیرد، ارتباطات بین کشورها کامل نخواهد شد.

وی افزود: خانه هنرمندان ایران با توجه به اهمیت این موضوع، در سال‌های اخیر کوشیده است تا شرایط برگزاری روزهای فرهنگی کشورهای مختلف را در خانه هنرمندان ایران فراهم کند تا ملت‌ها بتوانند از طریق آثار هنری و فرهنگی با یکدیگر آشنایی بیشتری کسب کنند.

مدیرعامل خانه هنرمندان در پایان گفت: ما در دو سال اخیر در عرصه فرهنگ و هنر با کشور سوئیس رابطه بسیار خوبی داشتیم به طوری‌که با همکاری سفارت سوئیس در تهران توانستیم چندین برنامه مختلف فرهنگی و هنری در خانه هنرمندان ایران برگزار کنیم. امیدوارم این ارتباطات همواره بین دو کشور باقی بماند و پر رنگ‌تر شود.

در ادامه لیویا لئوآگوستی، سفیر سوییس در تهران به روی صحنه رفت و گفت: اکنون فرصت فرهنگی مناسبی پیش آمده است که باز همکاری فرهنگی بین دو کشور پررنگ‌تر از قبل شود. این دو کشور صد و چهل سال با یکدیگر رابطه فرهنگی و سیاسی خوبی داشته‌اند و برگزاری برنامه‌های فرهنگی همچون روزهای فرهنگی سوئیس بین هنرمندان سوئیس و ایران، می‌تواند روح این روابط را زنده نگاه دارد.

وی افزود: ما از برگزاری هرگونه برنامه فرهنگی و هنری میان دو کشور استقبال و همچنین از حضور "ورنر یکر"، طراح گرافیک سوئیسی در ایران قدردانی می‌کنم.

در بخش دیگری از برنامه، بهمن نامورمطلق معاون پژوهشی خانه هنرمندان ایران با اشاره به رابطه خوب سوئیس با ایران، ذهنیت ایرانیان را نسبت به کشور سوئیس مثبت دانست و گفت: تصویری که از سوئیس در ذهنیت ایرانیان وجود دارد، تصویری مثبت و زیبا است که این امر خود نشان می دهد که سوئیس و ایران با یکدیگر روابط بسیار خوبی تا به کنون داشته اند.

وی سوئیس را کشوری با سرمایه قوی در منابع انسانی دانست و بیان کرد: کشور سوئیس دارای سرمایه انسانی بسیار قوی است که در صحنه جهانی به شدت تاثیرگذار بوده است. ما ایرانیان می‌توانیم با این سرمایه قوی انسانی و فرهنگی سوییس ارتباط برقرار کنیم و از آن بهره‌های بسیار ببریم تا بتوانیم نسبت به کشور سوییس نیز شناخت بیشتر و کامل تری کسب کنیم.

ورنر یکر، طراح گرافیک نامدار سوییس در مراسم گشایش در هفته فرهنگی سوئیس آثارش را در کنار آثار مصطفی اسداللهی، ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، فرشید مثقالی و زنده‌یاد مرتضی ممیز در نگارخانه ممیز خانه هنرمندان ایران نمایش داد.

هم‌چنین در نگارخانه‌ زمستان گزیده‌ای از عکس‌های طبیعت سوئیس از  "یانیک بارتولوتزی"، "ژول تتمانتی"، "ماریو دل‌کورتو"، "بآت شویتزر" در کنار عکس‌هایی از طبیعت ایران از بهزاد ترکی‌زاده، فرید ثانی، حسین رحمانی، ابراهیم صافی، بردیا سعادت، حسن غفاری، حسین کریم‌زاده به نمایش در آمد. 

در این مراسم هنرمندانی چون ابراهیم حقیقی، فرزاد ادیبی، مصطفی اسداللهی، ساعد مشکی،‌ امرالله فرهادی و نیز دیگر اعضای انجمن طراحان گرافیک حضور داشتند.

کد خبر 2090761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha