۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۲۱

در غیاب مدیران

اختتامیه و افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه سفره‌های افطاری یکی شد

اختتامیه و افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه سفره‌های افطاری یکی شد

اختتامیه جشنواره عکس سفره‌های هفت‌سین با افتتاح نمایشگاه سفره‌های افطاری همزمان شد ولی هیچ‌کدام از مدیرانی که قرار بود در این برنامه حضور داشته باشند، نیامدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اهدای جوایز پنجمین جشنواره سفره‌های افطاری، شب گذشته جمعه چهاردهم تیرماه در سالن سینمایی کاخ موزه ملت مراسم اختتامیه جشنواره عکس سفره‌های هفت‌سین با افتتاح نمایشگاه سفره‌های افطاری در حالی برگزار شد که مدیر امور فرهنگی یونسکو که قرار بود در این مراسم سخنرانی کند در سالن حضور نیافت.

مرتضی رضوان‌فر، معاون پژوهشی پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در این مراسم سخنانی را در دو بخش مردم‌شناسی تصویری و اهمیت میراث معنوی در یونسکو ارائه کرد.

شهرنشینی، جهانی شدن و رسانه، سه بلای جهانی هستند

وی در ابتدای سخنانش با تاکید بر اینکه بحث خورد و خوراک و سفره‌ها در حیطه میراث معنوی می‌گنجد که یکی از کنوانسیون‌های مهم یونسکو است، خاطرنشان کرد: چون من چند سالی به عنوان نماینده ایران در یونسکو، در حوزه میراث معنوی فعالیت داشتم، قرار بر این شد که درباره اهمیت این موضوع نیز سخن بگویم.

رضوان‌فر، یکی از اتفاقات مهمی که در یونسکو صورت گرفت تصویب کنوانسیون حفاظت از میراث معنوی دانست و توضیح داد: یونسکو سال‌ها به میراث مادی پرداخته که حفاظت از بناها و محیط طبیعی را شامل می‌شود اما میراث معنوی سال‌ها مغفول مانده بود، چراکه میراث معنوی دشمنان بزرگی از جمله مردم، خانواده ها و ... داشت. در واقع پدرها و مادرها سعی می‌کردند به جای اینکه بچه‌هایشان با زبان محلی سخن بگویند، از آنها می‌خواستند با زبان رسمی فارسی پایتخت سخن بگویند و لباس روستایی را عمداً از تن درمی‌آوردند و به طور کلی از اصل خود دور می‌شدند.

وی تاکید کرد: دلیل اصلی تصویب این کنوانسیون سه بلای جهانی شهرنشینی، جهانی شدن و رسانه بود که سبب شد یونسکو به فکر حفاظت از میراث معنوی بیفتد.

رضوان‌فر با اشاره به جهانی شدن و ارتباط آن با سفره اظهار کرد: در همه جای جهان پیتزا، همبرگر، کوکاکولا، دستمال سفره و .. آمد و وسایل مورد استفاده در سفره و همچنین عادات غذایی آدم‌ها شبیه به هم شد اما وقتی همه آدم‌ها شبیه به هم می‌شوند، انسان کم‌ارزش می‌شود. کشورهای عضو یونسکو معتقدند که تفاوت باعث صلح است نه اشتراک، که قابل درک کردن این موضوع برای مردم بسیار مشکل است.

این مقام مسئول در یونسکو، در پایان بر سواد بصری عکاسان در ارتباط با بسترهای اجتماعی موضوعات مردم‌شناسانه، تاکید کرد و دلیل آن را در جامعه، میان‌بر زدن جامعه از ارتباط شفاهی به بصری دانست.

وی در پایان گفت: عکاسان شرکت‌کننده در مسابقات سفره‌های ایرانی اسلامی، با ثبت لحظه‌ها و ارسال عکس سفره‌های یلدا، هفت سین، نذری و افطاری به نوعی به تفاوت‌ها دامن می‌زنند که همین موضوع به کارکرد حفظ و ترویج فرهنگ‌ها کمک می‌کند و همچنین به ایجاد گفتگو و صلح منجر می‌شود که یونسکو نیز از آن استقبال می کند چراکه این موضوع خاص، به هویت‌بخشی جامعه نیز کمک می‌کند.

مسابقات عکاسی سفره‌ها باعث همدلی و رفاقت می‌شود

محمدصالح حجت الاسلامی دبیر مسابقات سفره‌های ایرانی اسلامی ضمن خوشامدگویی به حاضران در مراسم، در سخنانی گفت: برنامه‌ریزی برای برپایی این مراسم از قبل از عید به پیشنهاد دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو صورت گرفت همچنان که این مرکز حمایت از مسابقه عکاسی سفره‌های هفت‌سین را بر عهده داشت.

وی در ادامه به ارائه گزارشی درباره روند فعالیت دبیرخانه سفره‌های هفت‌سین و داوری عکس‌ها پرداخت و افزود: مهلت ارسال آثار برای مسابقه عکاسی از سفره‌های هفت‌سین تا پایان فروردین‌ماه مقرر شده بود و داوری آثار در اردیبهشت ماه صورت گرفت.

حجت‌الاسلامی در توضیح این مطلب بیان کرد: بعد از مشخص شدن برگزیدگان، قصد برپایی مراسمی به منظور اهدای جوایز و همچنین نمایشگاهی از این آثار را داشتیم، اما چون با ایام ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصادف شد، برای هرگونه سوء‌برداشتی مجبور به عقب انداختن این برنامه شدیم.

وی افزود: طبیعی بود که به ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شدیم و بوی عیدی به فراموشی سپرده می‌شد و بوی افطاری می‌پیچید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که افتتاحیه نمایشگاه سفره‌های افطاری و اختتامیه مسابقه عکس سفره هفت سین را با هم برگزار کردیم و در حقیقت بهار طبیعت را با بهار قرآنی گره زدیم.

وی خاطرنشان کرد: حسن اتفاق دیگری که در این مراسم صورت گرفت این است که جشن تولد مسابقات سفره های ایرانی اسلامی با ماه مبارک رمضان مصادف می‌شود، چراکه اولین دوره مسابقات سفره ها را ما با مسابقه عکاسی سفره‌های افطاری آغاز کردیم.

دبیر مسابقات سفره های ایرانی اسلامی با اشاره به اینکه مسابقات عکاسی سفره ها باعث همدلی بین دوستان می شود، افزود: همان طوری که سفره‌ها بین خانواده‌ها همدلی و رفاقت ایجاد می‌کند، مسابقات سفره‌ها نیز سبب شده که همدلی و رفاقت و صمیمیت بسیاری بین ما و مسئولان و عکاسان ایجاد شود.

مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه عکس سفره های افطاری با حضور مرتضی رضوان‌فر، معاون پژوهشی پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محمدمهدی رحیمیان، عضو شورای سیاستگذاری مسابقات، محمدحسین عطارچیان، محمود عبدالحسینی، مژگان طریقی، ساعد نیک‌ذات و جمعی از عکاسان و هنرمندان تجسمی کشور، برگزار شد.

در ادامه این مراسم از حسین عطارچیان به عنوان نویسنده لوگوتایپ این مسابقات با اهدای یک لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.

 در پایان این مراسم از برگزیدگان پنجمین مسابقه عکاسی از سفره‌های هفت‌سین در بخش آزاد و ویژه تقدیر به عمل آمد. نشاط سیفی‌، سید مدیار شجاعی‌فر و حسین کنتی به عنوان عکاسان برتر انتخاب شدند.

 داوود کهن‌ترابی به عنوان رتبه دوم و غلامرضا یزدانی تندیس و لوح تقدیر را دریافت کردند. آثار سید حسین چراغی آقا و مهدی حسین نیز به عنوان عکس‌های تقدیری انتخاب شدند و لوح تقدیر به آنها اهدا شد.

همچنین از داوود کهن ترابی، میثم امانی و مهدی حاجیوند به عنوان سه عکاس همیشه همراه، عکاسانی که در تمامی دوره‌های مسابقات سفره ها شرکت کردند، تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 2091079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha