۱۹ تیر ۱۳۹۲، ۹:۵۱

حمزئیان در گفتگو با مهر؛

ابن خلدون پیشگام فلسفه مضاف در میان فیلسوفان اسلامی است

ابن خلدون پیشگام فلسفه مضاف در میان فیلسوفان اسلامی است

یک استاد گروه فلسفه دانشگاه سمنان گفت: از نظر محتوایی مباحثی که ابن خلدون در مباحث فلسفه تاریخ و فلسفه جامعه شناسی مطرح کرده است را می شود جزء فلسفه های مضاف به حساب آورد.

دکتر عظیم حمزئیان در مورد اینکه پیشینه پرداختن به فلسفه های مضاف در ایران به چه زمانی بر می گردد به خبرنگار مهر گفت: فلسفه های مضاف، فلسفه های نوظهوری هستند که از نظر رسمی پیشینه آنها در ایران به چهار پنج دهه قبل بر می گردد، ولی از نظر محتوایی مباحثی که در میان فیلسوفان و متفکران مسلمان، توسط ابن خلدون در مباحث فلسفه تاریخ و فلسفه جامعه شناسی مطرح شده را می شود جزء فلسفه های مضاف به حساب آورد.

مدیرادیان و مذاهب دانشگاه سمنان در مورد ضرورت پرداختن به فلسفه های مضاف در ایران نیز گفت: لزوم کاربردی کردن فلسفه و به کارگیری تفکر نقدی و انتقادی و مهارت های فلسفه در علم از ضرورت های به کارگیری و پرداختن به این نوع فلسفه ها در ایران است. یعنی با استفاده از مهارت هایی که فلسفه در اندیشه ماورایی و ما فوق علمی به انسان می دهد می شود استفاده کرد و بهره برد و از آنها در خدمت به هر علمی به صورت جداگانه ای استفاده کرد و سود جست.

این محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی در مورد اینکه از میان فلسفه های مضاف کدام یک برای مطالعه در ایران اولویت دارد هم تصریح کرد: به خاطر نیازی که ما به بعضی از دانشها مثل تعلیم و تربیت و بعد تاریخ داریم و به همین ترتیب به اقتصاد و سیاست داریم فلسفه های مضاف این علوم یعنی فلسفه تعلیم و تربیت، فلسفه تاریخ، فلسفه سیاست و فلسفه اقتصاد در اولویت نسبت به سایر فلسفه هایی که وابسته به گروه علوم پایه از ریاضیات و مباحث دیگر هستند می باشند.

کد خبر 2093236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha