۲۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۰۰

شورای گسترش زبان فارسی چگونه منحل شد؟

شورای گسترش زبان فارسی چگونه منحل شد؟

رئیس سابق شورای گسترش زبان فارسی روند انحلال این شورا و ادغام آن در بنیاد سعدی را بیان کرد.

عباسعلی وفایی، رئیس سابق شورای گسترش زبان فارسی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مراحل ادغام این شورا در بنیاد سعدی گفت: بر اساس اساسنامه بنیاد سعدی، شورای گسترش زبان فارسی می‌بایست در این بنیاد ادغام می‌شد که این اتفاق چند ماهی است، افتاده و نیروهای انسانی شورا که شامل 4 نفر بودند، به بنیاد سعدی منتقل شدند و الان هم در این بنیاد مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: بنده هم پس از ادغام شورای گسترش زبان فارسی در بنیاد سعدی، به کارهای دانشگاهی (به عنوان رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی) خودم مشغول هستم.

به گفته رئیس سابق شورای گسترش زبان فارسی، این شورا هم اکنون منحل و در بنیاد سعدی ادغام شده و دیگر فعالیتی در آن انجام نخواهد شد.

وفایی در پاسخ به این سئوال که آیا نیروهای منتقل شده به بنیاد سعدی از این وضعیت رضایت دارند، گفت: طبیعتاً این مسئله دیگر به بنده ارتباطی ندارد و طبق قوانین امور مربوطه پیش خواهد رفت.

وی که از ابتدا در جریان تصویب اساسنامه بنیاد سعدی بود و پیگیر روند تصویب اساسنامه و چارت اجرایی و اداری بنیاد بوده است، با بیان اینکه بنیاد سعدی در حال حاضر در آغاز راه است و می‌بایست بسترهای فعالیت در آن فراهم شود، تمایل خود را برای همکاری با این بنیاد ابراز کرد و گفت: چنانچه لازم باشد در خدمت دوستان در بنیاد سعدی خواهم بود.

پیشنهاد تاسیس بنیاد سعدی سال 87 از سوی غلامعلی حداد عادل به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد. وی هدف از این پیشنهاد را «ساماندهی امور مربوط به تدریس و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور» عنوان کرده بود.

بر اساس پیشنهاد رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی قرار بود مراکز فعال مرتبط با گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور، منحل و در بنیاد تازه تاسیس سعدی، ادغام شوند. این مراکز تا چندی پیش در وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مشغول به فعالیت بودند.

کد خبر 2095185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha