۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۱

معرفی کتاب؛

« تفکر خلاق در منابع اسلامی»/ جایگاه تفکر خلاق در سیره نبوی و ائمه اطهار

« تفکر خلاق در منابع اسلامی»/ جایگاه تفکر خلاق در سیره نبوی و ائمه اطهار

کتاب« تفکر خلاق در منابع اسلامی» (ارائه الگوی تفکر محور برای نظام تعلیم و تربیت) نوشته سید نورالدین محمودی، از سوی انتشارات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آموزه های دینی ما سرشار از سخنان نغز و مبانی غنی تفکر خلاق است. کتاب حاضر، با جست و جو در مبانی معرفت شناسی تفکر، دیدگاه دیگری را برای مطالعه این موضوع جست و جو می کند. در این دیدگاه، از منظر دین به تفکر خلاق پرداخته شده و مبانی تفکر خلاق از آموزه های دینی، مانند قرآن کریم و سیره نبوی و احادیث ائمه اطهار و نیز دانشمندان اسلامی استنباط می شود. بر این اساس، آگاهی از مبانی معرفت شناسی در تلقی از تفکر خلاق و راهکارهای اشاعه آن، برای نظام تعلیم و تربیت حائز اهمیت است؛ زیرا نظام تعلیم و تربیت کنونی، با وجود داعیه اشاعه خلاقیت و نوآوری، نتوانسته است به آرمان های خود جامه عمل بپوشاند. بنابراین، به نظر می رسد که یکی از وظایف پژوهشگران و دانشگاهیان و فرهیختگان، تلاش در تدوین نظریه هایی بومی است که توان پاسخگویی به نیازهای موجود را داشته باشد.

پس، چه بهتر که این مهم، با یک قدم به عقب و باز شناخت بنیادی مفهوم تفکر خلاق در دین اسلام آغاز شده و قدم های آتی راسخ تر و چه بسا، در مسیری هموارتر گذاشته و با نگرشی نو به آن نگریسته شود. ممکن است تبیین مبانی نظری تفکر خلاق، با تکیه بر آموزه های دین مبین اسلام در زمینه اشاعه خلاقیت در جامعه، به کمک نظام تعلیم و تربیت کارساز باشد. به همین دلیل، برای دستیابی به این مهم، نویسنده با استفاده از روش تحلیل مفهومی، موضوعات زیر را بررسی کرده است: تفکر در قرآن کریم، سیره نبوی، احادیث ائمه اطهار و از میان دانشمندان اسلامی، ملاصدرا که زمینه تفکر خلاق نظریات نو و ابتکاری دارد.

آموزه های دینی ما، از جمله سیره پیامبر(ص)، سرشار از روش ها و برنامه های تربیتی مبتنی بر تفکر خلاق است. از ویژگی های برجسته این سیره، منطق عملی آن است. در میان فلاسفه اسلامی نیز محی الدین عربی، عارف بزرگ مسلمان، به خلاقیت توجه کرده است. قدرت ابداع و خلاقیت انسان در مکتب حکمت متعالیه نیز جایگاهی دارد. حکمت صدرایی محل تلاقی سنت های فلسفی گذشتگان، مانند ارسطویی و اشراقی و نیز جریان های کلامی و گرایش های عرفانی، با الهام از ذخایر علوم قرآنی و معارف دینی در زمینه خلاقیت، راهگشای بسیاری از مسائل نظام تعلیم و تربیت در زمینه پرورش افراد خلاق است.

تحلیل مفهوم تفکر در قرآن کریم، جایگاه تفکر خلاق در سیره نبوی و ائمه اطهار، عالم خیال و تفکر خلاق در حکمت اسلامی ( با تأکید بر ملاصدرا)، و ارایه الگوی تفکر محور برای نظام تعلیم و تربیت فصول چهارگانه این کتاب را تشکیل می دهند. نویسنده در فصل اول به تحلیل مفهومی از دیدگاه قرآن کریم و در فصل دوم به شیوه پیامبر اکرم(ص) در این زمینه می پردازد. در فصل سوم، مبانی نظری ملاصدرا را بررسی و تحلیل می کند و در فصل چهارم، به راهبردها و سیاست هایی برای ترویج تفکر اسلامی در حوزه عملی آموزش و پرورش می پردازد.

کتاب« تفکر خلاق در منابع اسلامی» (ارائه الگوی تفکر محور برای نظام تعلیم و تربیت) نوشته سید نورالدین محمودی، برای نوبت اول در سال 91 و در119 صفحه از سوی انتشارات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است.

کد خبر 2095506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha