۲۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۸

درخواست جدید نفتی‌ها از رئیس‌جمهور منتخب/ واردات دکل چینی را متوقف کنید

درخواست جدید نفتی‌ها از رئیس‌جمهور منتخب/ واردات دکل چینی را متوقف کنید

همزمان با نهایی شدن قرارداد ساخت 14 دستگاه دکل حفاری با چینی‌ها توسط شرکت حفاری شمال، سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران خواستار پیگیری رئیس جمهوری منتخب برای داوری و توقف واردات دکل‌های چینی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش تحریم های بین المللی علیه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران هر چند مشکلاتی و چالش‌هایی را برای لوکوموتیو توسعه اقتصادی کشور به همراه داشته است اما این محدودیت ها منجر به خلق دستاوردهای متعدد فنی و عملیاتی هم شده است.

از سه سال گذشته تاکنون با شدت گرفتن محدودیت‌ها، بیش از 20 دانش فنی و کاتالیست پتروشیمی تولید بومی شد، ایران در ساخت تجهیزات سرچاهی، خطوط لوله انتقال گاز ترش، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی سازه‌های غول پیکر نفت و گاز و راه‌اندازی پیچیده‌ترین واحدهای فرایندی پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی بدون وابستگی به خارجی‌ها به خودکفایی رسید.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصاد انرژی همچون اکبر ترکان معتقدند که روند بومی سازی کالا و تجهیزات پرمصرف به ویزه در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایران باید روند خودکفایی حتی در شرایط غیر تحریم هم ادامه یابد و صنعت 105 ساله نفت ایران نباید به خرید دکل های حفاری، تجهیزات سرچاهی، بویلر و ماشین  آلات دیگر وابستگی داشته باشد.

با این وجود هر چند از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون دستاوردهای متعددی در زمینه خودکفایی طراحی و ساخت کالا و تجهیزات پیچیده نفت، گاز و پتروشیمی حاصل شده است اما تاکنون ایران در طراحی و ساخت دکل‌‌های حفاری به عنوان کلید مخازن هیدروکربوری هیچ موفقیتی کسب نکرده است.

در این بین کارشناسان معتقدند تا زمانی که درب بازارهایی همچون چین بر روی شرکت های نفتی باز باشد و دکل های بعضا ارزان قیمت و کیفیت پائین وارد صنعت نفت کشور شود دیگر فرصتی برای سازندگان و صنعتگران ایرانی به منظور ساخت اولین دکل ملی و بومی به وجود نمی آید.

از سوی دیگر همزمان با واردات گسترده دکل‌های حفاری چینی به صنعت نفت، ساخت بزرگترین قرارداد ساخت بومی دکل‌های حفاری توسط سازندگان ایرانی پس از یکسال کماکان بلاتکلیف و به حالت تعلیق درآمده است.

همزمان با تعلیق ساخت این دکل های ملی و بومی، شرکت حفاری شمال که در طو.ل هفت سال گذشته تاکنون 12 دکل خشکی و دریایی از سازندگان چینی خریداری کرده است، قرارداد ساخت 14 دستگاه دکل حفاری دیگر را به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار با چینی‌ها نهایی کرده است.

هدایت الله خادمی مدیرعامل شرکت حفاری شمال در گفتگو با نشریه رسمی وزارت نفت با بیان اینکه این شرکت قرارداد تامین 14 دستگاه دکل حفاری خشکی و دریایی را با سازندگان چینی نهایی کرده است، گفته است: قرار است 20 درصد از کل منابع مالی خرید این دکل‌های چینی توسط وزارت نفت تامین شود.

مقاومت در برابر ساخت اولین دکل ملی حفاری ایران

رضا پدیدار در گفتگو با مهر درباره واردات گسترده دکل های حفاری چینی به صنعت نفت با بیان اینکه هم اکنون با مشارکت سازندگان و وزارت نفت سند راهبردی خودکفایی در ساخت کالاهای پرمصرف نفت و گاز نهایی شده است، گفت: به زودی از این سند راهبردی به صورت رسمی رونمایی می شود.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی 70 درصد نیازهای صنعت نفت به ویژه در بخش بالادستی توسط سازندگان ایرانی قابل طراحی و تولید است، تصریح کرد: 30 درصد باقیمانده هم مربوط به برخی از دانش های فنی و لیسانس ها است.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون در سطح انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت کنسرسیومی به منظور ساخت اولین دکل ملی ایجاد شده است، اظهار داشت: همزمان با ایجاد کنسرسیوم، قراردادی هم بین وزارت نفت و سازندگان برای ساخت 14 دکل حفاری لامضا شده بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون تعداد دکل ها از 14 به 6 دستگاه کاهش یافته است، تبیین کرد: از سوی دیگر حتی ساخت این 6 دستگاه دکل حفاری با مقاومت‌هایی در سطح وزارت نفت و برخی از شرکت‌های نفتی روبرو شده است.

رئیس‌جمهور منتخب واردات دکل چینی را متوقف کنید

پدیدار در ادامه با تاکید بر اینکه هرچقدر ساخت دکل در داخل کشور با مقاومت روبرو شده است اما در روند خرید دکل‌های چینی تسریع و تسهیل می‌شود، تاکید کرد: تاکنون مکاتبات متعددی با وزارت نفت و شرکت های نفتی برای ساخت دکل حفاری ملی انجام شده است که تاکنون این مکاتبات نتیجه نداده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پایان خواستار رسیدگی دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب به موضوع واردات دکل های حفایر چینی و بعضا با استاندارد پائین به صنعت نفت ایران شد و خاطرنشان کرد: رئیس جمهور توقف واردات دکل های چینی را در دستور کار دولت یازدهم قرار بدهد.

دکان دلالان را با ابزار تعرفه کساد می‌شود

حمیدرضا طیبی رئیس کنسرسیوم ساخت دکل انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت هم اخیرا در گفتگو با مهر با اشاره به توانمندی کشور در زمینه ساخت دکل‌های حفاری نفت گفته است: وزارت صنعت به‌منظور حمایت از سازندگان ایرانی تعرفه واردات دکل حفاری از چین و سایر کشورها را افزایش دهد.

وی، افزود: وقتی وزارت صنایع پیش از ساخت و ساز و کاربردی شدن یک محصول داخلی، تعرفه ورود این محصول را افزایش دهد و اجازه ندهد که دلالان و یا واردکننده‌ها با نوشتن قیمت‌های بسیار پایین غیر واقعی در اسناد خرید و یا استفاده از روش‌های مختلف به راحتی کالا و محصول خود را با هزینه پایین از گمرکات کشور ترخیص کنند، خریدار داخلی با مشاهده قیمت گران محصول خارجی به سراغ محصول داخلی می‌رود.

سیروس تالاری عضو دیگر انجمن سازندگان صنعت نفت هم با بیان اینکه ساخت دکل‌های حفاری توسط سازندگان داخلی می‌تواند انقلاب عظیمی در لایه‌های مختلف صنعت نفت ایجاد کند که با ورود دکل‌های چینی هیچ‌گاه این امر محقق نمی‌شود، یادآور شد: صدور مجوز از سوی وزارت نفت برای واردات ۱۴ دکل حفاری از چین ادامه داد.

وی، تاکید کرد: اگر وزارت نفت برای پیش پرداخت به سازندگان داخلی با مشکل مالی مواجه است چگونه و با چه بودجه‌ای مبادرت به وارد کردن دکل‌های چینی و تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی می‌کند و اگر مشکل مالی وجود ندارد چرا با وجود امضای قرارداد ساخت با سازندگان داخلی از پرداخت بودجه به آن‌ها برای شروع کار امتناع می‌کند و برای واردات مجوز صادر می‌کند.

به گزارش مهر، واردات دکل های چینی به صنعت نفت تاکنون با واکنش منفی نمایندگان مجلس هم روبرو شده است اما کماکان وزارت نفت اعتبارات صندوق توسعه ملی را در اختیار واردکنندگان دکل چینی می‌گذارد.

کد خبر 2097664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha