۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۹:۳۷

توضیحات شرکت شفارود درباره ضرب و شتم مدیرکل منابع طبیعی گیلان/ دلایل انجام ندادن تعهدات

توضیحات شرکت شفارود درباره ضرب و شتم مدیرکل منابع طبیعی گیلان/ دلایل انجام ندادن تعهدات

مدیرعامل شرکت سهامی جنگل شفارود با بیان اینکه فشاری که منابع طبیعی گیلان برای اجرای تعهدات این شرکت در منطقه اعمال می کند قانونی است گفت: اما اگر این فشار یکباره و در یک سال اعمال شود، شرکت قادر به اجرای تعهدات نیست.

سعید زربخش در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به اخباری در خصوص اینکه عمل نکردن شرکت شفارود به تعهدات دلیل کاهش سهمیه بهره برداری این شرکت توسط منابع طبیعی گیلان است افزود: شرکت شفا رود نسبت به بهره برداری از جنگلهای منطقه تعهداتی دارد اما این تعهدات جاری نیستند بلکه تعهدات سنواتی هستند که در سالهای گذشته اگرچه این تعهدات انجام نشده اند اما منابع طبیعی هم هرگز پیگیر اجرای آنها نبود اما در سال جاری به یکباره و به شدت اجرای این تعهدات را پیگیری کرده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری اداره کل منابع طبیعی به شدت پیگیر انجام تعهدات شرکت شفارود شده است، اظهار داشت: منابع طبیعی مدعی شده که شفارود تعهدات خود را انجام نداده و بر همین اساس میزان بهره برداری از جنگلهای منطقه را به میزان 80 درصد سال قبل کاهش داده است.

به اعتقاد زربخش، اینکه در قانون منابع طبیعی هم به عنوان مرجعی که تعهدات را تعیین می کند و هم بر اجرای آنها نظارت می کند از انصاف به دور است و باید نظارت بر تعهدات بر عهده مرجع سومی باشد زیرا حتی سازمان جنگلها نیز در ارزیابی های خود جانب منابع طبیعی را می گیرد.

مدیرعامل شرکت شفارود تصریح کرد: از سوی دیگر در برخی موارد الزاماتی که متعهد به اجرای آن شده ایم مانند جنگلکاری در یک منطقه غیر ممکن است اما باز هم باید پاسخگو باشیم.

وی افزود: شرکت شفا رود منکر این نمی شود که در انجام برخی تعهدات خود کوتاهی کرده اما عدم اجرای تعهدات به دو دلیل بوده اولاً در سالهای گذشته منابع طبیعی با این شدت پیگیر تعهدات نبوده در ثانی بر اساس طرحی تحت عنوان صیانت از جنگلها که در سالهای 83، 84 و 85 اجرا شد قرار بود بودجه ای معادل 10 میلیارد و 600 میلیون تومان که پس از چندین بار تجدید نظر به 5 میلیارد و 200 میلیون تومان کاهش یافت به شرکت شفا رود اختصاص یابد که هرگزنه تنها  این اعتبار محقق نشد که تقاضای شرکت مبنی بر اینکه در ازای تأمین نشدن این اعتبار از تعهدات شرکت کاسته شود نیز محقق نشد.

زربخش با بیان اینکه فشاری که در حال حاضر منابع طبیعی گیلان برای انجام تعهدات به شرکت شفا رود وارد کرده قانونی است یادآور شد: اما با توجه به شرایط شرکت و اینکه 550 نیرو در این شرکت مشغول به کار هستند و حدود 100 نفر هم قرقبان شرکت از جنگلهای منطقه حفاظت می کنند و نزدیک به دو ماه است که حقوق نگرفته اند و همچنین با توجه به اینکه حدود 2 هزار شغل به شکل غیر مستقیم به این صنعت وابسته هستند منابع طبیعی باید فشار برای انجام تعهدات را در طول سنوات متوالی با شیب متعادلی اعمال کند تا شرکت قادر به انجام تعهدات باشد. 

به گزارش خبر نگار مهر، چندی پیش مخالفت مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان با افزایش پروانه بهره‌برداری از جنگل شفارود سبب ضرب و شتم این مدیرکل از سوی یکی از نمایندگان استان گیلان شد.

گفته می شود، از اسفند ماه سال گذشته درخواستهای این نماینده از مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان آغاز شده و وی خواستار افزایش سهمیه بهره‌برداری از جنگلهای شفارود به نفع شرکت سهامی جنگل شفارود، بدون آنکه تعهدات متقابل در قبال جنگل را انجام دهد.

بر این اساس شرکت‌هایی که اقدام به بهره‌برداری از چوب جنگل می‌کنند، می‌بایست در قبال آن اقدام به احیای جنگل از طریق کشت نهال، ساماندهی دام و ... کنند.

در پی وقوع این حادثه، شماری از انجمنها و NGO های طرفدار محیط زیست نظیر موسسه سبزکاران گیلان، جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان و انجمن طرفداران توسعه انزلی با نگارش نامه‌ای خطاب به حشمتی رئیس کل دادگستری استان گیلان خواستار بستن راه تکرار چنین خطاهایی و جلوگیری از باب شدن این روند ناصواب شده‌اند.
 

کد خبر 2098188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha