۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۵:۳۲

گزارش مهر/

افراط و تفریط در سبک زندگی قرآنی جایی ندارد/ لزوم کاربردی کردن آموزه های اسلامی

افراط و تفریط در سبک زندگی قرآنی جایی ندارد/ لزوم کاربردی کردن آموزه های اسلامی

مشهد - خبرگزاری مهر: در حال حاضر هاله ای از تخصص اطراف آموزه های قرآنی را گرفته که گاهی فقط برای افراد متخصص قابل درک و فهم است و این هاله باید از اطراف کلام الهی زدوده شود تا مخاطب عامه بتواند معنی این آیات نورانی را درک کرده و بتواند با رعایت باید ها و نباید های آن سبک زندگی خود را شکل بدهد.

به گزارش خبرنگار مهر، قرآن کریم تجلی خالق هستی است و در صورتی که نگاه بشری به این کتاب هستی بخش از سر محبت و دوستی باشد در واقع به خودش محبت کرده و اگر جامعه ای این کتاب آسمانی را محور و هادی خودش قرار دهد در واقع به خودش در رسیدن به خوشبختی و آرامش کمک کرده است چرا که باید ها و نباید های قرآن شکل دهنده سبک زندگی خواهد شد که حاصل آن علاوه بر کسب رضایت معبود، رسیدن به همان آرامش و خوشبختی است که بشر به دنبال آن است.

مدیر عامل موسسات قرآنی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در بحث سبک زندگی قرآنی آن چیزی که باید انجام شود کاربردی کردن قرآن و مفاهیم و آموزه های قرآنی در زندگی است.

محمد یزدان پور بیان می کند: کاربردی کردن مفاهیم قرآنی میسر نمی شود مگر اینکه قرآن را به زبان ساده و قابل درک و فهم برای عموم جامعه در آوریم.

فهم آیات قرآن برای عامه مردم ضروری است

وی تاکید می کند: در حال حاضر هاله ای از تخصص اطراف آموزه های قرآنی را گرفته که در بسیاری از موارد فقط برای افراد متخصص قابل درک و فهم است و این هاله باید از اطراف قرآن زدوده شود تا مخاطب عامه بتواند معنی آیات نورانی قرآنی را درک کند.

مدیر عامل موسسات قرآنی خراسان رضوی با بیان اینکه قرآن نباید ویژه یک عده افراد خاص باشد عنوان می کند: شاید تفسیر قرآن کار عوام نباشد اما درک و عمل به قرآن برای همه مردم است.

وی می گوید: در حال حاضر طرح های همچون قرآن عملی یا قرآن در خانواده وجود دارد که در این طرح ها تلاش شده تا مفاهیم کاربردی قرآن را به زبان ساده بیان شود و آموزش روش های عملی کردن آیات قرآنی را حتی از دوران کودکی آغاز کنیم تا تاثیر گذاری آن ماندگارتر باشد.

یزدان پور بیان می کند: حفظ قرآن کریم و تلاوت زیبای آن کار بسیار خوب و پسندیده ای است اما اگر این آیات الهی در سبک و شیوه زندگی ما وارد نشود و به صورت کاربردی ارائه نشود کار ناقص انجام شده است.

وی با اشاره به آموزه های پیامبرگرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) اظهار می کند: آموزه های پیامبر(ص) عظیم الشان اسلام نیز حاکی از توجه ایشان به عملی شدن آیات قرآن کریم می کند.

مدیر عامل موسسات قرآنی استان می افزاید: پیامبر(ص) آیات قرآن کریم را به صورت 10 آیه 10 آیه قرائت می کردند و پس از اینکه این آیات وارد روح و جان اصحاب ایشان می شد و در شیوه و رفتار عملی آنها نمود پیدا می کرد آیات بعدی را قرائت می کردند و همین شیوه و روش می تواند در سیستم آموزشی ما نیز پیاده شود.

ذهنیت های غلط نسبت به خانواده قرآنی اصلاح شود

وی با بیان اینکه متاسفانه ذهنیت ما از خانواده قرآنی یک ذهنیت اشتباه است ابراز می کند: این ذهنیت باید اصلاح شود چرا که برخی از افراد جامعه وقتی صحبت از خانواده قرآنی می شود این خانواده را یکسری آدم های خاصی می بینند که با دنیا ارتباطی ندارند و رفتارهایشان بر اساس افراطی گری است.

یزدان پور می افزاید: اگر می گوییم زندگی قرآنی یعنی در این زندگی نشاط، امید به آینده بازی، تفریح، مسافرت، ادب، احترام، نوع دوستی و همه رفتارهای خوب و پسندیده در کنار هم وجود دارند و زندگی و خانواده قرآنی در واقع یک زندگی متعادلی است که افراط و تفریط در آن جای ندارد.

وی اذعان می کند: دین گریزی در زندگی قرآنی وجود ندارد و اصول تربیت درآن رعایت می شود و با توجه به اعتمادی که به خداوند وجود دارد امید به آینده و حل شدن مشکلات همیشه در عبور از موانع زندگی به این افراد کمک می کند و همین مسئله باعث وجود آرامش خاطر و امنیت روانی در یک خانواده قرآنی می شود.

لزوم توجه دستگاه های اجرایی به گسترش سبک زندگی قرآنی

مدیر عامل موسسات قرآنی خراسان رضوی تاکید می کند: آموزش شیوه عملی قرآن در خانواده برای فرزندان از کودکی آغاز می شود و نور هدایت از همان ابتدای کودکی بر قلبشان جاری می شود و قبل از اینکه دل و روح فرزندان بخواهد زنگار بگیرد انوار الهی آن را در بر می گیرد و دیگر جایی برای زشتی و پلیدی باقی نمی ماند.

وی مسولیت گسترش زندگی قرآنی را بر دوش برخی از دستگاه های اجرایی کشور هم می داند و می گوید: علاوه بر خانواده ها دستگاه های مانند آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، بهزیستی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دستگاه هایی که می توانند باید در پیاده شدن سبک زندگی قرآنی وارد شده و وظایف خودشان را به نحو احسن انجام دهند.

یزدان پور می گوید: پیاده کردن سبک زندگی قرآنی کار سختی است اما شدنی و قابل اجراست چون این کتاب آسمانی در واقع برای اجرایی شدن و عملی شدن و به عنوان کتاب نجات بخش زندگی بشری نازل شده و با مقداری توجه بیشتر می توان تاثیر آیات نورانی اش را بر زندگی مشاهده کرد.

وی معتقد است افرادی که می خواهند سبک زندگی قرآنی را به مردم آموزش بدهند در مهمترین و بهترین شکل آن یعنی شیوه عملی می توانند این کار را انجام دهند.

وی می افزاید : به عنوان مثال اگر یک معلم می خواهد آیه نظافت و تمیزی را به دانش آموزش یاد بدهد می تواند با برداشتن یک تکه کاغذی که در کف کلاس درس افتاده این آیه را به صور عملی اجرا کند تا دانش آموزان علاوه بر شنیده هایشان در عمل هم شاهد اجرایی شدن و اثر آیات الهی قرآن کریم باشند.

مدیر عامل موسسات قرآنی خراسان رضوی معتقداست در خانواده های غیر قرآنی احترام متقابل وجود ندارد و بسیاری از مشکلات در همین خانواده ها به همین دلیل بوجود می آید.

وی با اشاره به یکی دیگر از تفاوت های خانواده قرآنی با خانواده هایی که از نور هدایت قرآن بهره ای ندارند اظهار می کند: در حالی که امروز فرهنگ تجمل گرایی و اسراف در خانواده ها بیداد می کند در یک خانواده قرآنی مصرف زدگی وجود ندارد در عین حال خساست و بخل نیز دیده نمی شود.

وی عدم ازدواج جوانان دختر و پسر و ترس از آینده را به دلیل کم رنگ بودن اعتماد به خداوند می داند و بیان می کند: در یک خانواده قرآنی ترس از ازواج وجود ندارد و با اعتماد و توکلی که در این گونه خانواده ها دیده می شود فرزندان به محض ایجاد کم ترین شرایط ازدواج می کنند و اغلب این وصلت ها نیز به خوشبختی ختم می شود.

مسئول آموزش اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي يگانه مرجع واقعي و صالح براي شناسايي يك خانواده سالم را كتاب پردازش آفرينش يعني قرآن كريم مي داند و اظهار مي كند: اگر ما با يك روحيه پژوهشگري و جستجو گر به صفحات و آيات نوراني اين كتاب بزرگ مراجعه كنيم خواهيم توانست به عين ملزومات يك خانواده قرآني را مشاهده كنيم.

عبدالله ابراهيمي معتقد است براي اينكه بتوانيم خانواده قرآني را تعريف كنيم نياز به چند اصل اساسي داريم سپس مي افزايد: اولين اصل ميزان آگاهي و شناخت خانواده از قرآن كريم است و به هر مقدار كه خانواده با قرآن و آيات و مفاهيم و محتواي اين كتاب بزرگ آشنا باشند به همان ميزان به خانواده قرآني هم نزديكتر مي شوند.

وي با بيان اصل دوم ابراز مي كند: اصل اساسي ديگر در راه رسيدن به خانواده قرآني ارتباط و انس با قرآن است و لازم است كه علاوه بر شناخت با قرآن كريم و آيات روح بخش آن دم خور بوده و انس داشته باشيم و رجوع و تلاوت در كنار شناخت اين آيات الهي بسيار مهم است.

ابراهيمي اصل سوم در راه رسيدن به خانواده قرآني را عمل به قرآن مي داند و اذعان مي كند: خانواده ها به همان ميزان كه به دستورات الهي كه در قرآن آمده عمل مي كنند به همان ميزان ويژگي هاي قرآني را نصيب خانواده شان مي كنند.

وي همچنين با اشاره به نقش فرزندان در خانواده هاي قرآني عنوان مي كند: فرزندان در خانواده هاي قرآني داراي اهميت و جايگاه ويژه اي هستند و والدين آنها نيز جايگاهشان به صورت خاصي ديده شده است.

مسئول آموزش اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي مي افزايد: والدين در خانواده قرآني از همان ابتداي كودكي فرزندانشان را با مباني قرآن كريم آشنا مي كنند چرا كه طبق احاديث موجود حق فرزند بر پدر ومادراين است كه به او قرآن بياموزند.

وي نام نيكو نهادن را يكي از وظايف خانواده هاي مقيد به فرامين اسلامي مي داند و اظهار مي كند: فرزندان خانواده قرآني نيكو ادب مي شوند و داراي سواد قرآني هستند و اسامي نيكو و زيبا دارند.

ابراهيمي احترام به والدين را يكي از اصول اساسي خانواده هاي قرآني مي داند و تاكيد مي كند: فرزندان در خانواده قرآني تحت تاثير تربيت قرآني والدين هستند و رسانه ها و محصولات غير ديني تاثيري بر فرزندان خانواده قرآني ندارند چرا كه اين فرزندان از قبل واكسينه شده اند.

وي مي افزايد : فرزندان و والدين خانواده قرآني همه در راستاي تعالي الهي تلاش مي كنند و براي رسيدن به خير و عاقبت نيكو در دنيا و آخرت همگام با هم حركت مي كنند حال اينكه در خانواده هاي غير قرآني هر كدام از اعضاي خانواده به سويی مي روند و هدف واحدي وجود ندارد و مشخص هم نيست اين مسيري كه مي روند درست است يا به اشتباه انتخاب شده است.

در صورتی که سبک زندگی قرآنی محقق شود جامعه خواهد توانست به آرمان شهر قرآنی که در آن هر چیزی در جای خودش قرار دارد برسد و نور هدایت بخش آیات قرآنی با رایحه خوش عترت در آمیخته و خوشبختی واقعی و ماندگار را به بشر هدیه دهد.

....................

گزارش: رضا آرمانیان

 

کد خبر 2106178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha