۱۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۰۷

خاطرات بازیگر خورخور از "دزد عروسک‌ها"/ مردم 83 تومان پول به من دادند

خاطرات بازیگر خورخور از "دزد عروسک‌ها"/ مردم 83 تومان پول به من دادند

بازیگر نقش خورخور در فیلم "دزد عروسک‌ها" به کارگردانی محمدرضا هنرمند بعد از سال‌ها به بیان خاطراتی از این فیلم کودک خاطره‌انگیز پرداخت.

ابراهیم آبادی بازیگر سینما و تلویزیون که در فیلم خاطره‌انگیز "دزد عروسک‌ها" در نقش خور خور بازی کرده بود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: زمان خواندن فیلمنامه متوجه شدم که نویسنده با عشق و علاقه و دقت زیادی این داستان را نوشته و داستان فیلم با ظرافت به سراغ معرفی کسانی می‌رود که مثل شرخر در جامعه ما زندگی می‌کنند و به مردم فشار زیادی می‌آورند.

وی افزود: یکی دیگر از نکات جالب درباره شخصیت خورخور، نمادهایی بود که کارگردان برای معرفی شخصیت او به کار برده بود. خورخور همیشه کوهی از ابزار و وسایل به همراه خود داشت که مهمترین بخش آن کلیدهای متعددش بود. گویی تمام مردم شهر اسیر دست خورخور هستند و او آنها را در قفس کرده و این نمادگرایی برای من جالب بود.

آبادی با انتقاد از بی‌توجهی به فیلم در زمان اکرانش اظهار کرد: متاسفانه در آن زمان آنگونه که باید به این فیلم توجه نشد و همه بسیار ساده‌انگارانه با آن برخورد کردند در حالی که نکات مهمی در این فیلم بود. ما امروز هم آدم‌هایی مثل خورخور در جامعه داریم که از مردم سوءاستفاده می کنند.

بازیگر "آپارتمان شماره 13" اضافه کرد: با اینکه آن فیلم به ظاهر یک کار کودک بود اما فقط به مخاطب کودک توجه نداشت و کارگردان قصد داشت فیلمی برای همه جامعه بسازد و وقتی فیلمنامه فیلم را می‌خواندم، دیدم که بسیاری از حرف‌های جدی و سنگین در این فیلم از زبان بچه‌ها گفته شده است.

وی در پایان یکی از خاطراتش از "دزد عروسک‌ها" را اینگونه بیان کرد: در یکی از روزهای فیلمبرداری ساعت سه عصر زیر دست عبدالله اسکندری گریم شدم. چون خواب‌آلود بودم زیر دست گریمور چرت می‌زدم وقتی کارم به پایان رسید، اکبر عبدی برای گریم رفت و من هم که سه ساعت به شروع کارم مانده بود، تصمیم گرفتم استراحت کنم. در گوشه ای از پارک شفق که لوکیشن فیلم بود، نشستم به دیوار تکیه دادم و چشمانم را بستم. همانطور که خواب بودم مرتب صدای تق تق افتادن یک شی فلزی روی زمین را می‌شنیدم اما خستگی مانع از بیدار شدن من می‌شد تا اینکه سرانجام وقتی چشمانم را باز کردم دیدم که جلوی من پر از پول خردهایی است که مردم برایم انداخته‌اند. جمع آن پول‌ها 83 تومان بود که به عنوان یادگاری از آن فیلم نگاه داشته‌ام و نکته جالب در این خاطره برای من این بود که با وجود ظلم‌هایی که خورخور به مردم می‌کند، باز همه به او ترحم می‌کنند.

"دزد عروسک‌ها" را محمدرضا هنرمند در سال 68 کارگردانی کرد و کارگردانی بخش‌های انیمیشن آن را شهریار بحرانی برعهده داشت. همچنین مسعود کرامتی و زنده‌یاد علی سجادی حسینی دستیاران کارگردان و زنده‌یاد نعمت حقیقی مدیر فیلمبرداری و زنده‌یاد رسول احدی فیلمبردار "دزد عروسک‌ها" بودند.

سیدضیا هاشمی مدیر تولید این فیلم بود که در مهاب فیلم (به تهیه‌کنندگی مشترک رسول ملاقلی پور، سید ضیاء هاشمی، محمدرضا هنرمند، بهروز افخمی و شهریار بحرانی) ساخته شد.

در این فیلم آزیتا حاجیان، اكبر عبدی، رسول نجفیان، ابراهیم آبادی، مهراوه شریفی نیا، شروین نجفیان، زنده‌یاد فرهنگ مهرپرور، منوچهر آذری، آزیتا لاچینی، مرتضی ضرابی و  آتوسا آبادی بازی می‌کردند.

خلاصه داستان "دزد عروسک‌ها" به این شرح است: مادر لیلا و بهرام قرار است با گرفتن وام مسكن و خریداری یك خانه بچه هایش را از دردسرهای صاحب خانه شان، خورخور، نجات دهد. اما عجوزه - كه بیرون از شهر زندگی می كند و نمی خواهد آنها روی آرامش به خود ببینند - پسرش،‌ گنجو را وادار می‌سازد تا پول آنها را برباید. بچه ها تصمیم می‌گیرند با فروش عروسك‌های خود پول خانه را فراهم كنند،‌ اما گنجو پیش دستی می‌كند و عروسك‌ها را هم می‌رباید. لیلا و بهرام در تعقیب او به خانه عجوزه می رسند،‌ اما به دست گنجو گرفتار می شوند. عروسك ها به كمك لیلا و بهرام می‌شتابند و آن دو را نجات می دهند. وقتی دوباره گرفتار می شوند پلیس سر می‌رسد و‌ آنها را نجات می‌دهد.
 

کد خبر 2108397

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha