۱۶ مرداد ۱۳۹۲، ۱۹:۰۱

هشدار در خصوص بروز سیلاب/

رطوبت شهر کرمان به 50 درصد رسید/ قبلا به دستگاههای ذی ربط در خصوص احتمال سیلاب هشدار داده بودیم

رطوبت شهر کرمان به 50 درصد رسید/ قبلا به دستگاههای ذی ربط در خصوص احتمال سیلاب هشدار داده بودیم

کرمان - خبرگزاری مهر: طی چند روز گذشته شهر کویری کرمان شاهد پدیده ای جدید بوده است که در روزهای آخر ماه رمضان موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان شده افزایش نا گهانی رطوبت هوا در کنار افزایش دما حال و هوای این شهر را به شهرهای بندری شبیه کرده است این در حالیست که هواشناسی کرمان نیز نسبت به روز تکرار سیلابهای در جنوب و جنوب غرب استان هشدار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی طی روزهای هفته گذشته گزارشها از گرمای بیش از حد هوا حکایت داشت و شدت گرمای هوا در برخی مناق استان تا مرز 50 درجه نیز رسید و خسارات فراوان به کشاورزی استان وارد شد که عصر روز گذشته باران ناگهانی همه مردم را غافلگیر کرد.

این باران موجب بروز سیلاب در بافت، سیرجان، جیرفت و بم شد و سه نفر را در جیرفت و بم و سیرجان به کام مرگ فرستاد.

صدها خانه دچار آبگرفتگی شدند و بیش از دو هزار نفر در تنها در جیرفت از خانه هایشان آواره شدند اما امروز و پس سیلاب شدید روز گذشته در استان کرمان آب و هوایی استثنایی را سپری می کند در حالیکه کرمان شهری کویری محسوب می شود اما میزان رطوبت در هوای کرمان امروز به قدرس افزایش یافته است که امکان تنفس را در هوای گرم کرمان سخت کرده است.

در حالی که همه انتظار داشتند که شاید بارش باران در کرمان دمای هوا را در اخرین روزهای ماه رمضان کمی خنک کند اما شرجی شدن بیش از حد هوا که گفته می شود به مرز 50 درصد رسیده است همراه با هوای گرم 40 درجه ای وضعیت آب و هوای کرمان را به گونه ای کرده است که اگرکسی وارد کرمان شود تصور می کند به شهری بندری پا گذاشته است.

قبل از بروز سیلاب هشدار دادیم

از سوی دیگر همچنان امداد رسانی به آسیب دیدگان سیل اخیر کرمان ادامه دارد و اطلاعیه های سازمان هواشناسی از ادامه وضع کنونی طی روزهای آینده خبر می دهند.

ستاد بحران استان کرمان نیز به مردم و به خصوص مناطق سیل خیز هشدار داده است که امکان بروز سیلاب مجدد در استان کرمان وجود دارد و با توجه به این شرایط دوری مردم از مسیلها و رودخانه ها بسیار ضروری است.

همچنین مسئولان استان کرمان نیز باید برای مقابله با هر نوع حادثه دیگر مانند انچه که دیروز در استان روی داد آماده باشند.

این درحالی بود که در جریان سیل روز گذشته میزان امادگی دستگاهها در استان معین کرمان مطلوب ارزیابی نشد و در واقع در صورت هشدار به مردم می شد از کشته شدن سه نفر و بروز خسارات گسترده به خصوص در محله حسین آباد جیرفت جلوگیری کرد.

امکان تکرار سیلاب وجود دارد

با این وجود و امکان بروز بارشهای سیل آسا و جاری شدن سیلاب همچنین برخی مناطق سیل زده همچون شهر جیرفت در مقابل بروز سیل مجدد بسیار آسیب پذیر است و لازم است در اسرع وقت مسیر سیلاب به سمت رودخانه ملنتی جیرفت تغییر کند.

برای بررسی آخرین وضعیت هوای استان کرمان با حمیده حبیبی رئیس اداره پیش بینی هواشناسی استان کرمان به گفتگو نشستیم.

وی در ابتدا گفت: وضعیت هوای دیروز کرمان را از قبل پیش بینی کرده بودیم و از طریق فکس و پیام کوتاه به مسئولان اطلاع رسانی لازم صورت گرفته بود.

حبیبی گفت: نقشه های هواشناسی پس از بررسی و پیش بینی وضع هوا اگر نشان دهنده بروز باران شدید و احتمال سیلاب باشد هشدارهای لازم از قبل داده می شود و برای دیروز نیز این کار از قبل صورت گرفته بود.

رطوبت 50 درصدی در شهر کویری

وی افزود: در حال حاضر میزان رطوبت هوای استان کرمان و به خصوص شهر کرمان تحت تاثیر پدیده مانسون بالا است و پیش بینی ما رسوبت 50 درصد بود.

وی دمای هوای کرمان را نیز 37 درجه عنوان کرد و گفت: استان کرمان متاثر از پدیده مانسون است و ابری شدن هوا، رعد و برق و رگبار پراکنده دور از ذهن نیست.

حبیبی گفت: این مسئله پدیده غالب استان کرمان به خصوص در جنوب و جنوب غرب است و تا روز دوشنبه و یا سه شنبه هفته آینده تداوم دارد و امکان بروز حادثه سیلاب روز گذشته در روزهای آینده هم وجود دارد.

وی از مردم و مسئولان خواست نهایت دقت لازم را برای جلوگیری از خسارات احتمالی سیلاب انجام دهند.

 

کد خبر 2112020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha