۲۲ مرداد ۱۳۹۲، ۸:۵۶

گزارش خبری/

فرودگاه آباده 18سال بعد از کلنگزنی همچنان یک زمین خالی است/ پروژه نیازمند 100 میلیارد تومان اعتبار

فرودگاه آباده 18سال بعد از کلنگزنی همچنان یک زمین خالی است/  پروژه نیازمند 100 میلیارد تومان اعتبار

آباده - خبرگزاری مهر: فرودگاه آباده 18سال بعد از کلنگ زنی همچنان به صورت زمین خالی و بدون زیرساختهای فرودگاهی متوقف مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرودگاه آباده  از سال ۱۳۷۴ با اختصاص زمینی به مساحت ۲۵۷هکتاربرای هواپیماهای ایرباس۳۲۰ با ظرفیت ۱۵۰مسافر و فوکر۱۰۰باظرفیت ۱۰۷مسافر طراحی شد.

 این فرودگاه با گذشت سالیان متمادی به دلیل عدم تامین اعتبار فقط در سطح کلنگزنی باقی ماند و وعده های مسئولین در این زمینه هیچگاه محقق نشده است.

با توجه به اینکه این فرودگاه در تقاطع پنچ شهرستان آباده،اقلید ، بوانات،خرمبیدو ابرکوه قرار گرفته سالانه هزاران مسافر از این مسیر عبور می کند که می تواند موقعیت اقتصادی و اجتماعی خوبی برای مردم شهرستان  آباده باشد.

فرودگاه آباده به غیر از یک باند نیمه کاره هیچ ابنیه فرودگاهی ندارد

مدیرکل فرودگاههای استان فارس گفت: برای ساخت فرودگاه آباده فقط یک زمین اختصاص داده شده و به غیر از یک باند نیمه کاره هیچ ابنیه فرودگاهی ندارد.

حمیدرضا سیدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه برای فرودگاه آباده مقداری کار زیرسازی باند انجام شده است، اظهار داشت: در چند سال گذشته پیگیری های متعددی برای تخصیص اعتبار و ساخت فرودگاه انجام شده اما به دلیل هزینه زیاد در بودجه های عمرانی استان قرار نگرفت.

وی با اشاره به اینکه ساخت فرودگاه آباده به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: برای شروع به کار فرودگاه باید تاسیسات فرودگاهی و باند، پارکینگ هواپیما، ترمینال فرودگاه، برج مراقبت پرواز، حفاظهای اطراف فرودگاه و از همه مهمتر آب و برق این مکان تامین شود.

مدیرکل فرودگاههای استان فارس با بیان اینکه جهت گرفتن اعتبارات ملی این موضوع در کمیسیون ماده ۲۱۵مجلس شورای اسلامی در حال بررسی ادامه داد: به دلیل اینکه این فرودگاه توجیه اقتصادی نداردپیگیری های زیادی از طریق استاندار و معاونت راهبردی ریاست جمهوری انجام شده اما بودجه ای اختصاص داده نشده است.

سیدی ابراز امیدواری کرد: اگر سال آینده وضع اقتصادی بهتر شود شاید بودجه ای اختصاص داده شود چرا که اگر بودجه ای بود مشکلات فرودگاه شیراز را حل می کردیم.

فرودگاه آباده پتانسیل بالایی برای استان و شهرهای شمالی فارس دارد

نماینده مردم آباده، خرمبید و بوانات در مجلس شورای اسلامی گفت: این فرودگاه باید با بودجه سه میلیارد تومانی به بهره برداری می رسید که اکنون این مقدار بودجه بسیارناچیز است و کاری با آن نمی توان انجام داد.

رحیم زارع تصریح کرد: فرودگاه آباده پتانسیل بالایی برای استان و شهرهای شمالی فارس دارد.

وی با اشاره به قابلیتهای این فرودگاه اضافه کرد: از این فردوگاه می توان به عنوان پایگاه هدفمند هوایی در بحث آموزشی استفاده کرد.

نماینده مردم آباده، خرمبید و بوانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر مسافربری می توان برای صادرات  کشاورزی در حوزه خلیج فارس نیز استفاده کرد.

زارع با بیان اینکه انجام کارهای اجرایی با مسئولین مربوطه است، گفت: نماینده قانون گذار و ناظر است و مسئولین اجرایی باید در انجام کار کوتاهی نکنند چرا که بودجه دست نماینده نیست.

وی با اشاره به برسی موضوع در کمیسیون ماده215 مجلس برای تامین اعتبار تاکید کرد: ما رایزنی ها را برای اینکه فرودگاه آباده به نتیجه برسد ادامه داده و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.

تلاش خبرنگار مهر برای گفتگوی تلفنی با سرپرست فرمانداری آباده به نتیجه نرسید و هرچند مسئولان مربوطه در فرمانداری اعلام کرده بودند که برای گفتگو باید خبرنگار به این شهرستان مراجعه کند و خبرگزاری مهر نیز مبادرت به اعزام خبرنگار به شهرستان آباده کرده بود اما بازهم خبرنگار مهر موفق به گفتگو نشد.

به هر حال چنانچه بتوان مشکلات اعتباری را حل و اقدام به ایجاد این فرودگاه کرد، این فرودگاه می توان ظرفیت بسیار خوبی برای شهرهای شمالی فارس فراهم آورد و از آنجایی که در جنوب فارس نیز فرودگاه بین المللی فعال است می توان شاهد رشد خوبی در حوزه حمل و نقل هوایی در استان باشیم.

کد خبر 2114152

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha