۲ شهریور ۱۳۹۲، ۲۰:۰۹

نامور مطرح کرد:

برداشت 100 تن زیتون از باغ های خراسان شمالی

برداشت 100 تن زیتون از باغ های خراسان شمالی

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری 100 تن زیتون از سطح باغ های این استان برداشت شود.

حیدر نامور در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این که در خراسان شمالی 360 هکتار باغ زیتون وجود دارد، افزود: غالب باغ های زیتون استان به دلیل تازه کشت بودن و نیز سرمازدگی در سال های گذشته غیربارور هستند و از این سطح تنها 50 هکتار باغ بارور است.

وی اظهار داشت: بخش مانه در شهرستان مانه و سملقان با توجه به شرایط اقلیمی بیشترین سطح زیر کشت زیتون را به خود اختصاص داده به گونه ای که مساحت باغات زیتون این شهرستان بیش از 170 هکتار برآورد شده است.

نامور با بیان این که زمان برداشت زیتون برای تهیه زیتون کنسروی شهریورماه و برای روغن کشی آذرماه است، عنوان کرد: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری بیش از 100 تن زیتون از سطح باغ های بارور استان برداشت شود.

وی اضافه کرد: غالب ارقام کشت شده زیتون در خراسان شمالی شامل ارقام زرد، روغنی، کرونیکی و آلیا است.

به گفته این مسئول در سال زراعی گذشته از سطح 60 هکتار از باغ های بارور زیتون استان 70 تن محصول برداشت شده بود.

نامور در ادامه با اعلام اینکه بر طبق اقدامات انجام شده سطح باغ‌های زیتون خراسان شمالی در صورت تامین آب و اعتبارات لازم در طی برنامه پنجم توسعه به چهار هزار هکتار افزایش می‌یابد، اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی، شهرستان مانه و سملقان پتانسیل مناسبی برای توسعه کشت این گونه دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به سازگاری درخت زیتون با شرایط آب و هوایی این استان اظهار داشت: کاشت زیتون در این استان از سال 1380 آغاز شده است.

وی افزود: در سال 1380 نخستین باغ زیتون خراسان شمالی در شهرستان مانه و سملقان و در بخش‌های مانه و مرکزی و دهستان جیرانسو احداث شد و پس از مطالعات انجام شده برای توسعه باغ‌های زیتون این شهرستان، روستای خرمده بخش مانه برای کاشت زیتون مستعد شناخته شده و قرار است در این روستا هزار هکتار باغ زیتون احداث شود.

نامور در مورد حمایت‌های دولت به منظور احداث باغ‌های زیتون در استان اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی حمایت‌های لازم در راستای تامین اعتبار، تسهیلات بانکی، توزیع نهال و نهاده‌های مورد نیاز، تغذیه باغ‌ها و آبیاری به شکل تحت فشار و ... را از کشاورزان زیتون کار انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش بینی برداشت 100 تن زیتون از باغ های خراسان شمالی در حالی مطرح می شود که اجرای طرح زیتون كاری در شهرستان مانه و سملقان، از مصوبات دور دوم هیات دولت به استان، به دلیل عدم تخصیص آب به این اراضی، بلاتكلیف مانده است.

اجرای طرح زیتون كاری در سطح هزار هكتار از اراضی كشاورزی شهرستان مانه و سملقان از مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به استان بود كه مطالعات آن در سال 87 اجرایی شد و به پایان رسید.

این طرح می باید تا سال 93 به طور کامل اجرایی شده باشد اما تاکنون و در میانه سال 92 شركت آب منطقه ای استان نسبت به صدور مجوز برای تخصیص آب به این اراضی موافقت نكرده و همین امر موجب شده است تا اجرای آن بلاتكیلف باقی بماند.

گفته می شود جابه جایی محل تامین آب مهم‌ترین دلیل عدم موافقت شركت آب منطقه ای استان با تخصیص آب به این طرح است.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که 38 هزار هکتار آن باغ است و سالانه بیش از 200 هزار تن محصول باغی در این استان تولید می‌شود.

کد خبر 2121945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha