۳ شهریور ۱۳۹۲، ۸:۵۲

گزارش خبری/

سفرهایی که آب خروشان ناتمام گذاشت/ نهرها و دریاچه های خوزستان همچنان جان می گیرند

اهواز - خبرگزاری مهر: عدم ایمن سازی اطراف نهرهای آب و همچنین فقدان امکانات مناسب تردد در روستاهای اطراف دریاچه پشت سد کارون 3 در مرداد ماه امسال سفرهای خیلی ها را ناتمام گذاشت، عده ای در دریاچه پشت سد غرق شدند و عده ای دیگر خودروشان در نهر آبی افتاد که ایمن سازی نشده بود.

به گزارش خبرنگار مهر،  حوادث مرگ بار در مرداد ماه، خوزستان را در شوک ناشی از وقوع آن فرو برد.  مرگ های متعددی که بسیاری از خانواده ها را در غم عزیزانشان به سوگ نشاند. مادر، پدر، دوست، خواهر، برادر و ...که از دست رفتند. تعدادی با خودرو غرق شدند. یکی بر اثر سهل انگاری پدرش و دیگر بر اثر برق گرفتگی.

چند روزی از وقوع حادثه تیراندازی سارقان مسلح به مامور نیروی انتظامی در شوش که منجر به شهادت وی شد نگذشته بود که حادثه دلخراش سقوط مینی بوسی در دریاچه سد کارون3 را شنیدیم. بر اثر این حادثه 12 نفر از مسافران غرق شدند.

پس از آن آدم ربایی در روستای سید محمد تفاخ از توابع شهرستان شوش را شنیدیم و باز هم سقوط یک وانت در کانال آب در شهرستان دزفول که 12 نفر از سرنشسینان این خودرو جان باختند نیز خبرش منتشر شد.

مرگ دلخراش دو کودک، یکی در مسجد سلیمان و دیگری در شوش بر ماتم خوزستانی ها افزود.  کودک دو ساله ای که بر اثر برق گرفتگی در پارک گل نرگس مسجدسلیمان به کما رفته بود، پس از سه روز مراقبت پزشکی در بخش icu بیمارستان ابوذر اهواز درگذشت. بعد از آن نیز فردی از روستاییان شهرستان شوش پسر پنج ساله اش که در خودرو خواب بود را با بستن شیشه ها و درهای خودرو رها کرده بود باعث مرگ کودکش شد.

برخی از این حادثه ها بر اثر سهل انگاری مسئولان بود و برخی نیز به دلیل کم توجهی مردم. به هر روی، استان خوزستان هفته های بدی را سپری کرد. البته مزید بر همه اینها، این استان مرگ در جاده ها و غرق شدن های فصل گرما را نیز همواره با خود به همراه دارد.

راه های دوبه ای

از جهتی به دنبال آبگیری سد کارون3، مجموعه روستاهای سادات حسینی در شهر دهدز هشت سال است که در محاصره آب دریاچه پشت سد کارون ۳ هستند. این روستا ها با جمعیتی بالغ بر 12 هزار نفر، ۱۵ روستا و دو هزار و 400 خانوار با گذشت هشت سال از آبگیری سد کارون۳ هنوز در محاصره آب قرار دارند.

بسیاری از روستاییان از روستای مگرن از توابع شهرستان شوش گرفته تا دهدز، اهالی این روستاها سالهاست که از «دوبه» و قایق برای عبور از رودها و دریاچه ها استفاده می کنند.

دوبه چی روستای مگرن به خبرنگار مهر از شخص بیماری می‌گوید که باید او را به بیمارستان نظام مافی شوش می‌رساندند اما به دلیل تاخیر در عبور از روی رودخانه، بر سطح دوبه، میان آب و آسمان جان می‌دهد.

یکی از روستاییان دهدز هم می گوید که گاهی همین دوبه هم وجود ندارد. یا فعالیت دوبه ساعات مشخصی دارد و به همین دلیل در مدت نصف روز امکان ورود و خروج از روستا وجود ندارد.

به گفته اهالی روستای سادات حسینی تاکنون سه نفر از این اهالی براثر بیماری قلبی و دیر رسیدن به بیمارستان ایذه که ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد جان خود را ازدست داده اند. آنها می گویند از سد کارون۳ فقط از دست دادن زمینهای کشاورزی و محاصره شدن در سختی ها به ما رسیده است.

امام جمعه اهواز نیز در شورای اداری استان به این موضوع اشاره کرد و گفت: این حادثه که شاهد انعکاس آن در سطح ملی نیز بودیم و منجر به كشته شدن تعدادي از هم استاني ها شد، نياز به تحقيق دارد و اینکه تنها اعلام شود که افرادی دستگیر شده اند، مشکل حل نمی شود.

حجت الاسلام سيد ابوالحسن حسن زاده افزود: با وجود اجراي طرحهای ملي بزرگي همچون سدهاي استان، گاه شاهد توسعه نامتوازن هستیم و به نیازها توجه نمی شود؛ به عنوان مثال یک سد ساخته می شود، ولی پس از آن دیگر به مسائل حاشیه ای مانند ساخت راه ها در اطراف آن توجهی نمی شود.

مرگ بدلیل نبود گاردریل

یکی دیگر از حوادث دلخراش مردادماه خوزستان، بر اثر سقوط یک وانت در کانال آب در شهرستان دزفول رقم خورد که 12 نفر از سرنشسینان این خودرو جان باختند. در حالیکه مردم خوزستان هنوز در غم مرگ 12 نفر از مردم روستاهای سادات حسینی در شهرستان ایذه بودند خبر مرگ 12 نفر از مردم دزفول که سوار بر یک دستگاه وانت بودند در کانال آب سقوط کردند رسید.

بر همین اساس استاندار خوزستان دستور پیگیری این حادثه را به صورت جدی صادر کرد و برای این کار هیاتی به سرپرستی حسن حائری، مدیرکل اجتماعی استاندار خوزستان به منطقه اعزام کرد تا به صورت دقیق این حادثه را دنبال کنند.

گفته می شود بیشتر جاده های روستایی در مجاورت كانال های شبكه آبیاری كشاورزی در دزفول فاقد دیوار بتنی و گاردریل است.

سرپرست اداره راه و شهرسازي شهرستان دزفول از آغاز طرح ايمن سازي محور دزفول - سنجر خبر داد و گفت: كار نصب گاردريل به طول يك و نيم كيلومتر در محور سنجر آغاز شده و در روزهای آینده به پایان می رسد.

منصور نظریان سیاه پوش در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در پی بروز حادثه سقوط یك دستگاه وانت به درون كانال آبیاری كشاورزی در محور روستایی سنجر - دزفول طرح ایمن سازی و ساماندهی جاده یادشده در دستور كار قرار گرفت.

وی گفت: در این راستا تعریض محور روستایی سنجر از شش متر به 9 متر نیز در دستور كار قرار گرفته و به زودی اجرا خواهد شد.

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان دزفول نصب خطر نمای پل به تعداد لازم و نصب گاردریل و تکمیل نصب علائم از دیگر برنامه های در دست اجرا اعلام کرد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز به در این باره گفت: ماجرای سقوط وانت بار را به دورن کانال و کشته شدن ۱۲ نفر از مردم دزفول را به جد پیگیری می‌کنم.

عباس پاپی زاده اظهارکرد: به جد پیگیر این ماجرا هستم و دو نهاد وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو درباره دلایل این حادثه باید پاسخگو باشند.

پاپی‌زاده افزود: کانالهای موجود در سطح شهرستان دزفول همگی بدون حفاظ و گاردریل هستند و همه ساله تلفات زیادی به ثبت می‌رسد که این حادثه آخرین آنها نیست.

وی با اشاره به اینکه باید بررسی شود که مقصر کیست؟ گفت: در تلاشیم تا کانالهای روباز و بدون حفاظ شهرستان دزفول ساماندهی شوند زیرا هر لحظه می‌تواند حادثه ای دیگر تکرار شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایط کنونی در دزفول بیش از یک هزار کیلومتر کانال داریم که از این میزان تقریبا ۴۰۰ کیلومتر بدون حفاظ است.

وی با اشاره به اینکه باید برای این کانالها چاره ای اندیشید، گفت: وزارت نیرو برای کاهش تلفات در سطح شهرستان دزفول باید فکری کند زیرا کانالی با توانمندی انتقال ۱۵۰ مترمکعب در ثانیه باید گاردریل داشته باشد ولی به دلیل نبود این حفاظ ها چنین حوادثی به وجود می آید.

پاپی زاده گفت: دزفول بر عکس آنچه در اذهان وجود دارد اصلا پیشرفته و توسعه یافته نیست زیرا در بخش جاده مشکلات بسیار زیادی دارد و هیچکس هم به حرف نمایندگان گوش نمی‌دهد.

وی بیان کرد: بارها درباره این مشکل تذکر داده‌ایم و وزیر را برای پاسخ به مجلس احضار کرده ایم ولی هیچ تاثیری در رویه موجود رخ نداده است.

رسالت راه و راه ها همیشه وصال است. اما راه های خوزستان گویا سالهاست که آهنگ جدایی می زنند.

کم توجهی اداره های راه و شهرسازی دزفول و دهدز باعث ایجاد فاجعه در دزفول و روستایی در دهدز شد و بی دقتی کارکنان شهرداری در پارک مسجد سلیمان نیز زندگی را به کام ملیکا تلخ کرد.

----------------
گزارش: قاسم منصور آل کثیر

کد خبر 2122015

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha