۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۷:۳۶

برگزاری نخستین نشست فصلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری/ ارائه پیشنهاد راه اندازی بورس جهانی صنایع دستی

برگزاری نخستین نشست فصلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری/ ارائه پیشنهاد راه اندازی بورس جهانی صنایع دستی

اولین نشست فصلی رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری، با حضور فعالان صنایع دستی گردشگری و میراث فرهنگی برگزار شد در این مراسم نماینده فعالان صنایع دستی پیشنهاد راه اندازی بورس جهانی صنایع دستی را مطرح و نماینده فعالان گردشگری هم از نادیده گرفتن شبکه اطلاع رسانی گردشگری گلایه کردند. نماینده باستان شناسان هم خواستار حفظ حرمت کارشناسان میراث فرهنگی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی حجت، معاون میراث فرهنگی کشور در نشست فصلی رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری که سه شنبه با حضور فعالان صنایع دستی گردشگری و میراث فرهنگی در ساختمان ارگ آزادی برگزار شده بود، با اعلام اینکه به کارشناس میراث فرهنگی در این مراسم حاضر شده است بیان کرد: قرار گرفتن در این مسوولیت را از مرحوم دکتر آیت‌الله زاده شیرازی یاد گرفتم و فکر می‌کنم آنچه در این سازمان باید انجام شود، ارتقای نقش و موقعیت میراث فرهنگی است و باید در تمام تشکیلات و سطوح این سازمان نحوه‌ اداره‌ی احکام، اهداف و وظایف مشخص شود.

معاون میراث فرهنگی  ادامه داد: آنچه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز وجود دارد،‌ الزام‌هایی است که در کنار هم قرار گرفته‌اند. مسلما میراث فرهنگی در هر بعدی از آن به پژوهش و مکاشفه نیاز دارد. حتما باید به ثبت،‌ حفاظت و احیای آن توجه شود.

حجت ادامه داد: ما به زیارت آثار می‌رویم و زیارت آدابی دارد. تصور کنید مجموعه‌ آثار هر کدام حرفی برای گفتن داشته باشند. آثاری که ما نگه می‌داریم هر کدام داروی هر درد است. آثار ما همه آیات الهی است که برارزش‌های الهی دلالت می‌کنند، به همین دلیل با مراجعه و پیدا کردن آن‌ها باید آداب زیارت را رعایت کنیم.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگری برای ما مهم است، اما همه‌ میوه و محصول در حوزه‌ پژوهش اتفاق می‌افتد. در سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری، چگونه فراهم کردن یک ترتیب معقول، برای به دست آوردن عنصری مهم، که در کشور معجزه کند‌، مساله‌ای بسیار مهم است و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری باید به آن بپردازد.

باید بورس جهانی صنایع دستی راه بیندازیم

نامور مطلق استاد هنرهای سنتی هم در نخستین نشست فصلی رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه باید بورس جهانی صنایع دستی راه بیندازیم گفت: صنایع دستی کاملاً مدافع محیط زیست است و از پسماندها در تولید صنایع دستی استفاده می‌شود. همچنین وضعیت فعلی صنایع دستی مثل منطقه زلزله زده است و باید برای آن سلول بحران ایجاد شود.

این استاد هنرهای سنتی گفت: وضعیت فعلی صنایع دستی شایسته نظام اسلامی نیست. کسانی که بیشترین شعار مکتب ایرانی را داشتند بیشترین تخریب را هم انجام دادند.

وی پیشنهاد الحاق فرش به صنایع دستی را نیز داد و گفت: اعتماد به فرش ایرانی در دنیا از بین رفته است نباید آن را امتحان کنند. فرش ابریشم باید واقعا ابریشم باشد نه اینکه فندک بگیرند تا امتحان کنند که آیا در این فرش ابریشم ابریشم به کار رفته است یا خیر.

شبکه اطلاع رسانی گردشگری نادیده گرفته شد

رجبعلی خسروآبادی دبیر اجرایی اتحادیه هتل و هتل آپارتمان های تهران گفت: آنچه که در گردشگری پایدار اصالت دارد، مولفه هایی مانند محیط زیست و اقتصاد است اگر گردشگری پایدار می خواهیم باید به این مولفه ها توجه داشته باشیم.

وی گفت: شبکه اطلاع رسانی گردشگری از جمله اقدامات اساسی دولت در برنامه چهارم توسعه بود ولی متاسفانه این کار انجام نشد و آماری از گردشگری نیز نداریم تا بدانیم در کدام بخش ها تقاضا کم و در کدام بخش ها تقاضا زیاد است.

خسروآبادی گفت: در جایی اینقدر هتل می سازیم که کسی در آنجا اقامت نمی کند و یا در جاییکه جاذبه لازم را ندارد، هتل می سازیم. بنابراین 50 درصد اتاق های اقامتی ما پر نمی‌شوند ظرفیت اتاق های اقامتی ما پر نمی شود.

وی گفت: گردشگری توسعه پیدا نمی کند مگر اینکه اقتصاد، نظام بانکی و راه های کشور با گردشگری همراه شود در هر حال در هر سه بخش این سازمان نیازمند یک کار اساسی هستیم.

کارشناسان میراث فرهنگی انتظار دارند حرمت آنها در میراث فرهنگی مثل گذشته حفظ شود

در ادامه این مراسم ملک شهمیرزادی از باستان شناسان پیشکسوت نیز حضور پیدا کرد و گفت: امروزه تعداد زیادی از ایرانیان یا درجه دکترا گرفتند و یا در شرف گرفتن آن هستند من شاهد نوسانات زیادی در توجه و عدم توجه مدیران به میراث فرهنگی بودم و دیدم که این سازمان با بالا و پایین های زیادی روبرو بوده است.

وی گفت: در بین سال های 57 تا 67 صحبت از بودن و یا نبودن میراث فرهنگی بود. در سال 61 وقتی آقای نجفی وزیر علوم و آموزش عالی بود دکتر مهدی حجت را مامور رسیدگی به این اوضاع کرد، 31 سال بعد تاریخ دوباره تکرار شد آن موقع چنین انتخابی باعث شد تا به قول دکتر نجفی از لگدکوب شدن میراث فرهنگی در آن دوره جلوگیری شود. سال 61 سال جنگ تحمیلی بود در آن شرایط حساس دوستان، باستان شناسی مجروح را دوباره تیمار کردند.

وی گفت: در سال 64 سازمان میراث فرهنگی تشکیل شد و اساسنامه ایران را سه سال بعد به تصویب مجلس رساندند.

شهمیرزادی بیان کرد: پس از توقف نه چندان خوشایند در حوزه باستان شناسی از سال 83 تا 92 تنها توصیفی که از باستان شناسی می توان کرد این است که بر زمین افتاده و لگدکوب شده است. کارشناسان میراث فرهنگی انتظار دارند حرمت آنها در میراث فرهنگی مثل گذشته حفظ شود.

کد خبر 2124256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha