۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۴۹

یک تحلیلگر غربی :

اوباما با دادن مجوز جنگ به کنگره دست به قمار زد

اوباما با دادن مجوز جنگ به کنگره دست به قمار زد

رئیس جمهور آمریکا شب گذشته مسئولیت تصمیم گیری در خصوص حمله به سوریه را به کنگره واگذار کرد و به گفته تحلیلگران غربی، اوباما با این کار دست به قمار زده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "اولیور ناکس" تحلیلگر یاهو نیوز در این رابطه می نویسد : باراک اوباما روز شنبه اعلام کرد که تصمیم گرفته تا به سوریه حمله کند اما برای انجام این کار منتظر تصمیم کنگره می ماند.

اوباما در حالی این اظهارات را بیان کرد که مخالفان جنگ در مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند. با این سخنان اوباما رزمناوهایی که در نزدیکی سواحل سوریه مستقر بوده و منتظر صدور فرمان برای شلیک موشک های کروز به سمت این کشور به سر می برند باید تا 9 سپتامبر (18 شهریور) صبر کنند تا شاید کنگره چراغ سبز حمله به سوریه را بدهد.

اوباما در حالی که از واگذاری مسئولیت تصمیم گیری جنگ به کنگره خبر می داد حاضر نشد به سوال صریح خبرنگاران مبنی بر اینکه "اگر کنگره با حمله مخالفت کند چه اتفاقی رخ می دهد؟" پاسخ بدهد.

با این وجود پس از پایان کنفرانس خبری اوباما، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت : اوباما هنوز اعتقاد دارد که وی این قدرت را دارد که بدون حمایت کنگره به سوریه حمله کند و این بدان معنی است که پاسخ نه کنگره به جنگ، موجب تغییر سیاست خارجی وی نمی شود.

صحنه ای از تظاهرات مخالفان جنگ با سوریه در برابر کاخ سفید

این مقام دولت آمریکا همچنین بر این نکته نیز تاکید کرد که در صورت پاسخ منفی کنگره به طرح حمله به سوریه، ممکن است رئیس جمهور در آینده مشورت چندانی از کپیتال هیل نگرفته و اختیارات مستاجران بعدی کنگره را کاهش بدهد.

در همین رابطه نظرسنجی های جدید در آمریکا نیز بیانگر آن است که از هر پنج آمریکایی چهار نفر خواستار مجوز کنگره برای حمله به سوریه هستند و بیش از 100 نفر از نمایندگان کنگره نیز با امضای نامه ای چنین خواسته ای را از کاخ سفید مطرح کرده اند.

در ادامه این تحلیل آماده است : اوباما در حالی از حمله به سوریه سخن می گوید که وی پیشتر از خسته بودن آمریکایی ها از جنگ سخن گفته و از تبعات منفی آغاز یک جنگ دیگر در خاورمیانه در هراس بود.

اوباما در سخنان روز شنبه خود بار دیگر تاکید کرده که این حمله، زمینی نبوده و حملاتی محدود به سوریه انجام خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا همچنین از تماس خود با سناتور "هری رید" رهبر اکثریت در سنا و "جان بونر" رئیس مجلس نمایندگان، و گفتگو با آنها در مورد حمله به سوریه خبر داد.

بر اساس این گزارش، علاوه بر آنکه اوباما مسئولیت تصمیم گیری در این خصوص را به کنگره واگذار کرده در بعد جهانی نیز موضوع حمله به سوریه تا حدود زیادی شکست خورده است چون از یک سو روسیه با تصویب قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت مخالف است و از سوی دیگر پارلمان انگلیس با رای روز پنجشنبه خود مبنی بر مخالفت با جنگ، متحدان لندن را شوکه کرد و در این میان هر چند فرانسه هنوز از لزوم حمله به سوریه سخن می گوید اما مجلس این کشور نیز ظرف روزهای آینده در مورد حمله به سوریه تصمیم گیری می کند و ممکن است مجلس فرانسه نیز همانند مجلس انگلیس با این حمله مخالفت کند.

بر همین اساس اوباما با کوفتن بر طبل جنگ از یک سو و سپردن مسئولیت تصمیم گیری در این خصوص به کنگره، دست به قمار زده چون در صورت مخالفت کنگره با جنگ آنگاه باید دید اوباما چه تصمیمی می گیرد و آیا از قانون تخطی می کند یا خیر؟

کد خبر 2127011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha