۱۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۳۷

اعتراف گاردین/

ارزشِ مشارکت ایران برای پایان به بحران سوریه غیرقابل محاسبه است

ارزشِ مشارکت ایران برای پایان به بحران سوریه غیرقابل محاسبه است

روزنامه انگلیسی، موافقت اوباما را در زمینه مشورت با کنگره قبل از اقدام نظامی علیه سوریه را فرصت کوتاهی برای یافتن راه حل سیاسی دانسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، ابراز تعجب می‎کند که "با وجود نقش حیاتی ایران در منطقه و کلیدِ راه حلِ مذاکره شده [سیاسی] بودن، در مباحثات هفته گذشته پارلمان انگلیس، به جز روری استوارت -نماینده محافظه کار- کسی به ایران اشاره نکرده است. این در حالی است که همان طوری که در یکی از گزارش‎های اخیر موسسه رَند ذکر شده است، ایران مهم‎ترین متحد سوریه است."

در ادامه آمده است: "علاوه بر این ایران کشوری است که به ظالمانه‎ترین نحو از سلاح‎های شیمیایی رنج برده است. در جنگ ایران-عراق در دهه 1980، ده‎ها هزار جوان ایرانی از دست رفتند که بسیاری از آنها بر اثر عوارض سلاح‎های شیمیایی عراق بود که هیچ گاه توسط غرب محکوم نشد."

باید یک پاسخ سازنده از طرف عرب به رئیس جمهوری ایران داد

نویسنده به محکومیت استفاده از سلاح هسته‎ای توسط حسن روحانی اشاره کرده و این که وی مراقب بوده است کسی را مقصر حملات رخ داده در دمشق نداند.

گاردین می‎افزاید ایران در سازمان ملل در تدوین قوانین مقابله با سلاح‎های شیمیایی بسیار فعال بوده است. روحانی نیز بر مبنای سیاست خارجه "عقلانیت و میانه‎روی" خود، خواستار مذاکرات با غربی‎هاست، "باید یک پاسخ سازنده از طرف عرب به رئیس جمهوری ایران داد."

"مذاکرات شامل دادنِ امتیازات توسط تمام طرف‎هاست. ایرانی‎ها خواستار امتیازات در زمینه تحریم‎های اقتصادی اعمال شده توسط غرب هستند که به آنها آسیب جدی زده است. اما حمایت ایران برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه فراتر از قیمت گذاری است."

شرلی ویلیامز، نویسنده مطلب خاطر نشان می کند که وی به همراه لرد لامونت و لرد فیلیپس اواخر ماه ژوئیه نامه‎ای به روزنامه تایمز نوشته بودند و خواستار از سرگیری روابط بین انگلیس و ایران شده بودند.

کد خبر 2128005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha