۱۴ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۵۲

گزارش مهر/

احداث موزه تاریخ طبیعی ملایر لنگ اعتبار/مصوبه دولت قبلی بر زمین مانده است

احداث موزه تاریخ طبیعی ملایر لنگ اعتبار/مصوبه دولت قبلی بر زمین مانده است

ملایر- خبرگزاری مهر: احداث موزه تاریخ طبیعی شهرستان ملایر بعنوان ظرفیتی در راستای جذب گردشگر از مصوبات دولت دهم در این شهرستان بوده که تاکنون بعلت نبود اعتبار در حد کلنگ زنی باقی مانده و هیچگونه پیشرفت فیزیکی برای آن حاصل نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر،  شهرستان ملایر به عنوان دومین شهرستان بعد از همدان بزرگترین شهرستان استان همدان است که از نظر ویژگی های اقلیمی، حوزه های مختلف گردشگری، علمی، فرهنگی و در عرصه های مختلف کشاورزی، معدن از جایگاه بالایی در استان برخورداراست.

این شهرستان دارای سه منطقه حفاظت شده لشگردر ، گلپر آباد و منطقه علوی است که منطقه حفاظت شده لشگردر با وسعتي در حدود 16 هزار هكتار به سبب ويژگي‌طبيعي داراي تنوع گياهي و جانوري مناسبي در استان همدان محسوب می شود‌.

این منطقه زيستگاه،حیواناتی چون كل و بز وقوچ و ميش و انواع گونه‌های جانوری، پرندگان و گونه های گیاهی است.

در حال حاضر 18 گونه از پستانداران در این منطقه وجود دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان گرگ، شغال، روباه،خرگوش، گوركن، كفتار و رودك را نام برد.

75 گونه پرندگان از 22 خانواده در منطقه حفاظت شده لشگردر وجود دارند که مهمترین آن شامل كبك، تيهو، باقرقره، عقاب طلايي، فاخته، دليجه، كمر كلي،پری شاهرخ، چکچك است.

266 گونه گیاهی از 43 خانواده نیز در منطقه حفاظت شده لشگر در ملایر موجود است که از مهمترین آن میتوان به گیاهانی چون کنگر، اویشن، نسترن وحشی، ریواس، پونه،کاسنی،بالنگ و...اشاره کرد.

بر اساس این موارد می توان گفت ملایر یک اقلیم بینظیر در گونههای گیاهی، جانوری و پرندگان مختلف در استان همدان است.

موزه تاریخ طبیعی در ملایر ساخته شود.

اما آنچه جای بحث دارد اینکه در شهرستان ملایر داشتن یک موزه تاریخ طبیعی برای شهرستان یک خلاء بود که با پیگیری انجام شده قرار شد که یک موزه تاریخ طبیعی در ملایر ساخته شود.

در همین زمینه رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملایر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مهر با بیان این که این منطقه به عنوان یکی از مناطق بینظیر در گونههای گیاهی، جانوری و پرندگان مختلف در استان است، افزود: با این وجود داشتن یک موزه تاریخ طبیعی برای شهرستان یک خلاءبود که با پیگیری مسئولان این موزه در شهرستان ملایر ساخته میشود.

رضا دانش پژوه  ابراز داشت: عملیات اجرایی موزه تاریخ طبیعی و باغ پرندگان و حیات وحش و تنوع زیستی از مصوبات سفر سوم هیئت دولت به استان همدان بود که بزودی شاهد ساخت این موزه در شهرستان ملایر خواهیم بود.

وی با بیان این که کل اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این موزه بیش از یک میلیارد و 600 میلیون تومان است، بیان داشت: به علت کمبود شدت اعتبارات فعلا ساخت این موزه انجام نشده است.

وی عنوان کرد: این موزه در محل بام ملایر با مساحت 1200 متر مربع و زمین مورد نیاز برای تملک به مقدار دو هزار و 100 متر مربع ساخته می شود.

دانش پژوه افزود: نقشههای اجرایی این پروژه آماده شده و به محض تخصیص اعتبارات عملیات ساخت اسلامی شهر در بام ملایر آغاز میشود.

دانش پژوه  افزود: این موزه دارای سالن کنفرانس، سالن اصلی، کتابخانه، مرکز مطالعات، اتاق نمایش، تاکسی درمی گونههای وحوش و...است وبا توجه به گستردگی کار بخشهای دیگری نیز به آن افزوده خواهد شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملایر ابراز داشت: با توجه به وجود رشتههای دانشگاهی مرتبط با محیط زیست شهرستان ملایر میتواند به عنوان مرجع و منبع مهمی در زمینههای علمی، عملی برای دانشجویان و علاقمندان به محیط زیست باشد.

وی کل اعتبار پیش بینی شده را برای ساخت کامل این پروژه بیش از یک میلیارد و600  میلیون تومان عنوان کرد.

تاکنون این موزه احداث نشده و به علت کمبود اعتبارات هیچ گونه پیشرفت فیزیکی ندارد

دانش پژوه افزود: تاکنون این موزه احداث نشده است و به علت کمبود اعتبارات هیچ گونه پیشرفت فیزیکی ندارد.

وی عنوان کرد: اعتباراتی که برای این موزه در نظر گرفته شده است 70 درصد از اعتبارات استانی و 30 درصد از اعتبارات ملی است که امیدواریم هر چه سریعتر  اعتبار این پروژه نیز تخصیص پیدا کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت:در راستای پیشرفت بیشتر شهرستان و انجام تحقیقات و کارهای علمی ضرورت ساخت کتابخانه ها و موزه های تحقیقاتی به شدت احساس می شود.

احمد آریایی نژاد گفت: شهرستان ملایر به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی و مناطق حفاظت شده نیاز به این موزه را دارد اما در حال حاضر مشکلات بودجه ای این طرح باعث شده است تا ساخت این موزه در حد کلنگ زنی باقی بماند.

وی بیان داشت: در حال حاضر اولویت های شهرستان با پروژه های ضروری تر و نیمه تمام است که در این راستا سعی می کنیم بتوانیم پیگیر مطالبات این موزه نیز باشیم.

بام ملایر یکی از مناسبترین محل ها برای احداث موزه تاریخ طبیعی است

عضو شورای اسلامی شهر ملایر نیز در این خصوص با اشاره به جاذبه های گردشگری و ملایر گفت: بام ملایر یکی از مناسبترین محل ها برای احداث موزه تاریخ طبیعی است.

رضا زنگنه گفت: ساخت این موزه که جز مصوبات سفر سوم بوده است و به عنوان یک مرکز علم ، تحقیقاتی و گردشگری برای شهرستان ملایر محسوب می شود پتانسیل خوبی برای جذب بیشتر گردشگر در بام ملایر خواهد بود.

وی ابراز داشت: داشتن جاذبه های متنوع و گردشگری در شهرستان ملایر باعث اقامت بیشتر مسافران و گردشگران در ملایر خواهد شد.

زنگنه  افزود: ما به دنبال جذب صنعت اکوتوریستم هستیم که محیط زیست در این زمینه پتانسیل و ظرفیت خوبی است.

وی گفت: بالا بردن صنعت گردشگری شهرستان باعث بالا رفتن سرانه شهروندان در زمینه های مختلف شده و اگر به همین روال پیش برویم آینده ملایر بسیار درخشان خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر ملایر عنوان داشت: در حال حاضر بام ملایر به عنوان یکی از مناطق جذاب در شهرستان محسوب شده و در طول سال عده زیادی از مسافران از جاذبه های تفریحی بام ملایر دیدن کرده و بهره مند می شوند.

وی گفت: شهرداری ملایر زمین این موزه را در اختیار محیط زیست قرار داده است و محل ساخت آن در ورودی بام ملایر خواهد بود.

زنگنه عنوان داشت: قرار بود که این موزه تا سال 94 ساخته شود اما متاسفانه تا کنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

وی افزود: با پیش بینی های انجام شده کار ساخت موزه سه سال طول می کشد که در این راستا برخی وحوش و پرندگان به صورت زنده در این محل نگه داری خواهند شد و برخی نیز به صورت خشک نگه داری می شوند.

وی ملایر گفت: طبق پیش بینی انجام شده گونه های مختلف جانوری و پرندگان  از سراسر کشور برای این موزه در نظر گرفته شده است.

ساخت موزه تاریخ طبیعی از نیازهای ضروری ملایر است

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر نیز با اشاره به اینکه موزه تاریخ طبیعی به عنوان یکی از نیازهای شهرستان ملایر محسوب می شود، گفت: با توجه به وضعیت اقلیمی و محیطی ملایر در زمینه های مختلف جذب گردشگر یکی از ضروریات برای ملایر است.

محمد رضا بشری بیان داشت: این موزه می تواند نقش مهمی را به عنوان مکمل حوزه گردشگری در شهرستان ایفا کند و در این راستا ما به عنوان متولیان حوزه گردشگری آماده همکاری با محیط زیست هستیم.

وی افزود: همه ساله مسافران زیادی از مناطق مختلف کشورو کشورهای دیگر به ملایر سفر می کنند و اگر بتوانیم این موزه را نیز مانند موزه مردم شناسی سریعتر ایجاد کنیم مطمئنا ماندگاری بیشتر مسافران را در ملایر شاهد خواهیم بود.

بشری بیان کرد: در حال حاضر گردشگری شهرستان ملایر به سمت و سوی خوبی قدم برداشته است و در این راستا می طلبد مسئولان شهرستان حمایت های بیشتری در این حوزه داشته باشند.

وی گفت: متاسفانه بخش عظیمی از مسافران ورودی شهر ملایر در پارک کوثر می مانند و کمتر به درون شهر می آیند.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایرنبود هتل و امکانات مناسب جهت جذب گردشگران را باعث استقبال کم مسافران و گردشگران در ورود به داخل شهر ملایر برشمرد.

کد خبر 2129458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha