۲۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۴۰

درخشش "ریچارد سوم" در چهاردهمین فستیوال تئاتر "تورنون" فرانسه

درخشش "ریچارد سوم" در چهاردهمین فستیوال تئاتر "تورنون" فرانسه

نمایش "ریچارد سوم" به نویسندگی مهران رنجبر و کارگردانی اصغر نوری در چهاردهمین فستیوال تئاتر "تورنون" فرانسه برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش "ریچارد سوم" به کارگردانی اصغر نوری که پیش از این در دی ماه سال گذشته در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه رفته بود، در چهاردهمین فستیوال تئاتر فرانسه در تورنون روزهای 29 و 31 جولای و 2 آگوست در قالب جشنواره شکسپیر به روی صحنه رفت. 

نمایش "ریچارد سوم" که بازنویسی اثر منتشا است، داستان یک چوب نقالی را در بر می گیرد که به زبان آمده و با دختری به نام "جولیت"  با بازی آیدا آب پرور  که در یک کافه داستان ریچارد سوم را روایت می کند.

مهران رنجبر نویسنده این نمایش گفت: در اجرای ریچارد سوم فضای ایرانی را که قبلا در نمایش منتشا داشتیم، تا حدودی تغییر دادیم. بر این اساس داستان این طور شد که در واقع استاد علی اکبر خان تهرانی نقالی را کنار گذاشته است و در کافه ای در فرانسه کار می کند. چوب نقالی خودش به زبان می آید و با دختری به نام جولیت به نقالی می پردازد. در این نمایش سعی شده تا با تکیه بر معیارهای اصیل نمایش ایرانی پرده خوانی و نقالی را به اجرا در آوریم.

وی توضیح داد: در این کار از دو زبان ایرانی و فرانسوی استفاده می شد و به معنای تئاتر محیطی بسیار نزدیک بود. چرا که به صورت مشارکت طلبانه با تماشاگر به اجرا در می آمد و بخشی از کار با مشارکت آن ها ادامه می یافت.

رنجبر با اشاره به استقبال گسترده از این اثر نمایشی در جشنواره شکسپیر ادامه داد: حدود 300 تماشاگر  از کشورهای مختلفی چون مجارستان، اوکراین، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ... این نمایش را تماشا کردند و خوشبختانه کار با استقبال خوبی مواجه شد. همچنین بعضی از این تماشاگران بعد از نمایش کار را خاص و عجیب ارزیابی می کردند.

بازیگر مجموعه "نون و ریحون" با بیان این که در آینده "ریچارد سوم" در لیون فرانسه اجرای عموم خواهد داشت گفت: این کار در آینده در فستیوال های تئاتری در آلمان و گرجستان اجرا می شود و در ماه های آتی در لیون فرانسه هم اجرای عموم خواهیم داشت.  همچنین باید از اصغر نوری یاد کنم که یکی از بهترین مترجمان ایرانی است و تاکنون آثار نمایشنامه نویسان مطرحی را ترجمه کرده است و در کشورهای اروپایی هم برای او احترام زیادی قائل هستند.

کد خبر 2133349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha