۲۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۱۳

میراث فرهنگی در 7 روز؛

یک هفته پر از انتصاب در سازمان میراث فرهنگی/ جهانی شدن دوباره بازار تبریز

یک هفته پر از انتصاب در سازمان میراث فرهنگی/ جهانی شدن دوباره بازار تبریز

انتصابات پی در پی در سازمان میراث فرهنگی، قول بررسی دوباره آمار گرشگران خارجی و عاقبت به خیر شدن خانه های پیرنیا و ظهیر الاسلام از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته مدیران مختلفی در سطح مدیر کل و معاون در سازمان میراث فرهنگی تودیع و معارفه شدند. پروین ثقه الاسلام، که سه سال پیش به مدت 9 سال رئیس کاخ موزه گلستان بود، طی حکمی از سوی مهدی حجت، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، ریاست این کاخ را بر عهده گرفت. آفرین امامی هم به عنوان سرپرست جدید مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران منصوب شد.

مراسم تودیع و معارفه 5 نفر از معاونان و مدیران کل سازمان میراث فرهنگی نیز در ساختمان ارگ آزادی برگزار شد رحمت الله رئوف به عنوان مدیر عملکرد بازرسی و پاسخگویی به شکایات، امید حاجتی سرپرست معاونت سرمایه گذاری و توسعه منابع، سمیع الله حسینی مکارم، معاون توسعه مدیریت، علیرضا تابش مشاور رئیس سازمان و مدیرکل حوزه ریاست و دبیر شورای معاونین و امین عارف‌نیا رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی معرفی شدند و از علی عبدالله نژاد، مجید ابوالفتحی، بهروز ندایی و سالومه پوریامین تشکر و قدردانی شد.

بررسی دوباره آمار گردشگران

محمد علی نجفی در حاشیه نشست تودیع و معارفه 5 نفر از معاونان سازمان میراث فرهنگی گفت: مدیر پروژه های گردشگری سلامت باید فرد مشخصی باشد که توسط وزیر بهداشت انتخاب می شود و یا در حوزه گردشگری ورزشی نیز باید فردی در این حوزه فعالیت کند که توسط وزیر ورزش و جوانان و من به صورت مشترک انتخاب شود و زیر نظر او کمیته های گردشگری ورزشی تشکیل شوند.

نجفی بیان کرد: احتمال سفر من با رئیس جمهور به آمریکا وجود دارد و سه برنامه مشخص باید مد نظر قرار دهیم. یکی ملاقات با رئیس موسسه شیکاگو درباره الواح هخامنشی امانت داده شده به این موسسه است. همچنین باید با مسولان مترو پلیتن مذاکره می کنیم و قرارداد مشترکی را بین موزه ملی ایران و این موزه پیشنهاد کنیم. همچنین ملاقاتی با ایرانیان موثر در خارج از کشور داشته باشیم و تورهای گردشگری خاصی را نیز برای به خصوص نسل دوم و سوم ایرانیان ساکن در آمریکا اجرا کنیم.

یک مهمانپذیر تاریخی به مزایده گذاشته شد

در آگهی مزایده ای که چند روز پیش در روزنامه های کثیرالانتشار منتشر شد، آمده بود که خانه تاریخی پیرنیا در خیابان لاله زار تهران به مزایده گذاشته می شود اما در همین آگهی مهمانپذیر گیلان نو  نیز به حراج گذاشته شده بود.

در این آگهی آمده، مهمانپذیر گیلان نو شامل 6 دانگ یک باب عمارت مشتمل بر تحتانی و فوقانی با حیاط خلوت به شماره 48 متعلق به آقای حاج رحیم آقا اتحادیه و استردادی وراث مرحومان حشمت و مدیریت فردی به نام  آزما است که سرقفلی آن قابل واگذاری نیست و فقط مالکیت آن انتقال داده می شود. این خانه که در ابتدای خیابان فردوسی رو به روی کوشک مصری قرار گرفته، دارای یک هزار و 345 متر مربع مساحت عرصه و دو هزار 260 متر اعیان است و به قیمت پایه 56 میلیارد ریال در روز ششم شهریورماه امسال با ردیف 82 به مزایده گذاشته شد.

تشکیل کمیته مشترک بین میراث فرهنگی و ستاد فرمان امام(ره)

شرکت دادن خانه تاریخی پیرنیا (خانه ای که در سازمان میراث فرهنگی به نام مهدوی در خیابان لاله زار شهرت دارد)، در مراسم مزایده ستاد فرمان اجرایی امام(ره) که چند روز پیش آگهی آن در روزنامه های کثیرالانتشار منتشر شده بود، بهانه‌ای شد تا قائم مقام سازمان میراث فرهنگی کشور ضمن پیگیری سرنوشت این خانه، بناهای تاریخی در دست این ستاد را نیز مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور  یکشنبه، جلسه‌ای را با حضور مسئولان ستاد فرمان امام (ره) برگزار کرد.

مهدی حجت قائم مقام سازمان میراث فرهنگی موارد ذکر شده در این جلسه را تشریح کرد و گفت: هیات مشترکی بین سازمان میراث فرهنگی و ستاد فرمان امام(ره) برای بررسی آثار تاریخی تحت مالکیت این ستاد تشکیل می شود تا آثار موجود قبل از واگذاری بررسی و کاربری مناسبی به آن داده شود.

وی گفت: مذاکرات بسیار خوبی شد. این ستاد تعداد زیادی از آثار فرهنگی، اشیای تاریخی و حتی وسایل نقلیه تاریخی در اختیار دارد و علاقه ای که در میان مسئولان این ستاد برای نگه داشتن آثار وجود دارد، از سازمان میراث فرهنگی کمتر نیست. آنها سعی دارند در جهت نگهداری از این آثار تلاش کنند.

 

بازار تاریخی تبریز برنده بزرگترین جایزه معماری در جهان شد

بازار تاریخی تبریز که سال ۸۹ به‌ عنوان نخستین و بزرگترین بازار سرپوشیده جهان در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده بود، برنده بزرگترین جایزه معماری در جهان شد.

جایزه معماری آقاخان، هر سه سال یک بار به یک یا چند معمار زنده دنیا اعطا می‌شود. این جایزه از نظر مالی برترین جایزه معماری در جهان به شمار می‌رود. هدف از این جایزه شناخت نمونه‌های برتر معماری است که هم طرح‌های بدیع و هم عوامل اجتماعی، بهبود و توسعه‌ها آن‌ها و مفاهیم بازسازی، محافظت و طراحی محیط زیست را نیز در برمی‌گیرد.

چندی پیش  20 نامزد برای دریافت جایزه یک میلیون دلاری آقاخان معرفی شدند که دو پروژه از ایران در دو شهر محلات و تبریز بودند یکی بازار تاریخی تبریز و دیگری آپارتمانی در شهر محلات.

خبرهای خوش معاون میراث فرهنگی درباره اتفاقات ناخوش میراثی

مهدی حجت، معاون میراث فرهنگی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه در ساختار سازمان میراث فرهنگی، جایگاه قائم مقام رئیس سازمان وجود ندارد گفت: آقای مشایی زمانی که به سازمان میراث فرهنگی آمد پست قائم مقامی را برای آقای بقایی از هیئت دولت گرفت. پس از آن مدیران بعدی این کار را انجام ندادند بنابراین حکم قائم مقامی برای فردی زده نشد. ولی دوباره آقای نجفی، از آقای نوبخت حکم قائم مقامی رئیس سازمان را برای من گرفتند بنابراین با تغییر مدیریت سازمان میراث فرهنگی این پست موقت نیز از بین می رود.

وی بیان کرد: در برخی از تشکیلات سازمانی، پست قائم مقامی وجود ندارد ولی رئیس آن سازمان می تواند به صورت موقت این پست را از دولت بگیرد.

خانه تاریخی ظهیرالاسلام کاربری اداری می گیرد

مهدی حجت درباره تخریب خانه تاریخی ظهیر الاسلام توسط سازمان تامین اجتماعی و اینکه رئیس سازمان میراث فرهنگی قرار بود پیرامون این موضوع با وزیر کار صحبت کند، به خبرنگار مهر گفت: قرار بر این شده است که با مسئولان سازمان تامین اجتماعی جلسه ای مشترک برگزار کنیم و پیشنهاد شود که این ساختمان با نظارت سازمان میراث فرهنگی تعمیر و مرمت شود تا با توجه به خصوصیات و جانمایی مناسبی که دارد پس از مرمت به مرکز روابط عمومی یا آی تی سازمان تامین اجتماعی که محل مراجعه مردمی است تبدیل شود. بدین ترتیب نه تنها از تخریب این ساختمان جلوگیری می شود بلکه کاربری جدیدی به آن داده خواهد شد.

کد خبر 2133951

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha